2025-05-23, 14:52
Medlem
Jag har många bollar i luften.

Konsten är att ta hand om sig själv hela tiden! Sömnen, kosten och hälsan är prioriterat. Se till att hålla dig förberedd. Gör i ordning kläderna kvällen innan, packa i ordning saker, ladda mobiler/dator.
Jag kastar t.ex. fram en skål, en sked och påsen med müslin varje kväll. Så när jag vaknar så tar jag bara fram mjölken från kylskåpet och frukosten är klar. Jag behöver inte tänka.

Jag gör oftast storkok på söndagarna. Gör i ordning matlådor så jag slipper laga mat i veckan.

När jag är ledig så är jag ledig. När familjemedlemmar, vänner eller kollegor ringer så svarar jag inte ibland. Jag ringer tillbaka när jag har tid. Har flera kollegor som är tillgängliga på fritiden. Dessa svarar på mejl och arbetar på fritiden. När jag är ledig så skiter jag totalt i vad som händer på arbetet.

Hälsan: Se till att träna. Allsidigt. På gymmet så gör jag allt möjligt. Cardio, planka, lyfter vikter, hoppar. Avslutar med 500 meter simning, bastu och jacuzzi. På kvällarna så kör jag igång mina massagemaskiner. Har en maskin där jag kör ner fötterna som blir återställda, en maskin för ryggen, nacken och axlarna som släpper spänningarna.
Citera
2025-05-23, 15:13
Medlem
StenStureLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Vad är det som inte funkar? Vet du inte vad du ska säga, eller vågar du inte prata med nya människor?

Jag är kontaktsökande men utöver kallprat når jag inte riktigt fram, får ofta slut på saker att säga och då brukar samtalen avslutas. När jag efter ett tag söker kontakt igen försöker jag att vara mer lågmäld, vill inte vara för mycket.

Jag är ganska socialt osäker och därmed inte heller så karismatisk. Allt jag gör är att försöka vara trevlig och inlyssnade, Jag tror att många tänker att jag är trevlig men stel och tråkig.
Citera
2025-05-23, 15:33
Medlem
Gosifs avatar
Försök lägga energi på bra saker istället för att sitta hemma med telefonen all ledig tid när du inte pluggar eller festar.
Citera
2025-05-23, 15:36
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Träna sov. Motionera, träffa kompisar. Gör något kul.

Eventuellt ta en paus från studier o jobba 1 elr 2 år?

Konkurrens finns av anledning , men livet är långt. Du lär dig massor av livet som inte är studier.
Citera
2025-05-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenStureLever
Hej, käraste flashbackare!

Jag är 18år och håller för närvarande på att fullfölja mitt andra år på gymnasiet. Jag upplever just nu skolan som väldigt påfrestande, jag lider av mycket prestationsångest som ytterligare förvärrar saken.

Jag vet att livet blir värre och att jag egentligen har det ganska lugnt jämför med vad som komma skall, å andra sidan skulle jag anta att man lär sig att hantera det. Jag har jättemånga prov just nu inklusive nyavklarade nationella prov i matematik och engelska. Jag siktar på "A" i majoriteten av alla kurser som avhandlas, med undantag för ett fåtal kurser där jag siktar lite lägre.

Jag förutsätter att de flesta som använder flashback är av den äldre generationen och därför genomgått mer stress än vad jag har under mina levnadsår -- hur har ni hanterat det?

Det skall tilläggas att jag vet att jag har högt ställda krav på mig själv, de utbildningarna som jag vill komma in på kräver höga resultat. Varje gång jag misslyckas känner jag stark ångest, vilket ingen i min närhet bekriper och ger mig oförtjänt beröm -- jag hatar det.

Jag har också märkt att mina somatiska värden är påtagligt förändrade vilket jag härleder till stressen som jag upplever. Min puls brukade ligga runt 60 med ett blodtryck på 140/72, nu är pulsen runt 90 och blodtrycket 141/82. Jag mäter det regelbundet med lika lång vila innan.

Är det jag upplever adekvat för min situation eller är det jag som är känslig?

Det.är alltid den sista veckan i maj och första veckan i juni allt blir knas inom utbildningen då många gör tentor under det kommande två veckorna och strax innan midsommaren skall allt bara färdigt.

Har fått igenom detta som du för 19 år sedan och minns det som.igår.
Citera
2025-05-23, 15:43
Medlem
En timmes promenad om dagen gör underverk för min mentala hälsa. Tråkigt i början men efter 1-2 veckor så har jag blivit beroende av det.

Tränar också men att gå är mer avstressande.
Citera
2025-05-23, 15:49
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Hej, käraste flashbackare!

Jag är 18år och håller för närvarande på att fullfölja mitt andra år på gymnasiet. Jag upplever just nu skolan som väldigt påfrestande, jag lider av mycket prestationsångest som ytterligare förvärrar saken.

Jag vet att livet blir värre och att jag egentligen har det ganska lugnt jämför med vad som komma skall, å andra sidan skulle jag anta att man lär sig att hantera det. Jag har jättemånga prov just nu inklusive nyavklarade nationella prov i matematik och engelska. Jag siktar på "A" i majoriteten av alla kurser som avhandlas, med undantag för ett fåtal kurser där jag siktar lite lägre.

Jag förutsätter att de flesta som använder flashback är av den äldre generationen och därför genomgått mer stress än vad jag har under mina levnadsår -- hur har ni hanterat det?

Det skall tilläggas att jag vet att jag har högt ställda krav på mig själv, de utbildningarna som jag vill komma in på kräver höga resultat. Varje gång jag misslyckas känner jag stark ångest, vilket ingen i min närhet bekriper och ger mig oförtjänt beröm -- jag hatar det.

Jag har också märkt att mina somatiska värden är påtagligt förändrade vilket jag härleder till stressen som jag upplever. Min puls brukade ligga runt 60 med ett blodtryck på 140/72, nu är pulsen runt 90 och blodtrycket 141/82. Jag mäter det regelbundet med lika lång vila innan.

Är det jag upplever adekvat för min situation eller är det jag som är känslig?

Oh sweet summerchild...
De flesta jobben som kräver hög utbildningsnivå kommer ändå bli ersatta med AI framöver, så gör digsjälv en tjänst och chilla lite.
Gymnasiet är ändå bara en lekplats där man testar på lite saker och det finns både en plan B, C, D och Ö om man så vill framöver i livet.
Citera
2025-05-23, 16:38
Medlem
AndersPersson99s avatar
Din belastning är relativt stor din fas i livet. Om du har någorlunda halvstora ambitioner för livet kommer din belastning öka betydligt. Till viss del kommer du kunna kompensera genom att bli effektivare och stresståligare. Men alla har en övre gräns, och de flesta kommer se sin ökade belastning ta sig uttryck i form av stressrelaterade sjukdomar, försummad hälsa, försummade relationer till partner och senare barn, eventuell skilsmässa, försummat underhåll av fastigheter, fordon etc. En del av ambitionerna kommer aldrig infrias pga förändrad omvärd, orealistiska planer osv vilket kommer rendera i ytterligare stress men även bitterhet då du kommer ha gjort uppoffringar och val som aldrig bar den frukten du hoppats.
Så ser livet ut framför dig.
Citera
2025-05-23, 17:23
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Din belastning är relativt stor din fas i livet. Om du har någorlunda halvstora ambitioner för livet kommer din belastning öka betydligt. Till viss del kommer du kunna kompensera genom att bli effektivare och stresståligare. Men alla har en övre gräns, och de flesta kommer se sin ökade belastning ta sig uttryck i form av stressrelaterade sjukdomar, försummad hälsa, försummade relationer till partner och senare barn, eventuell skilsmässa, försummat underhåll av fastigheter, fordon etc. En del av ambitionerna kommer aldrig infrias pga förändrad omvärd, orealistiska planer osv vilket kommer rendera i ytterligare stress men även bitterhet då du kommer ha gjort uppoffringar och val som aldrig bar den frukten du hoppats.
Så ser livet ut framför dig.
Fast det kanske finns något som TS verkligen vill arbeta med? Sedan så är det bättre att sikta mot B vilket ju egentligen går väldigt lätt bara man faktiskt pluggar lite.

Saken är att A i allt, innebär att TS lär kunna bra mycket mer än andra elever även när målet "misslyckas". Det går stt fixa till i efterhand , dock får man inte göra hur mycket prövningar som helst och det är datum.

Bättre att fortsätta studera flitigt och fokusera på kunskaper mer än betyg. Därefter kan lite prövningar att görs. Högskoleprovet kan fixa om det är en del B och C i betyg.

Bäst att se till så kunskapsnivån är mycket god.
Citera
2025-05-23, 17:27
Medlem
Citat:
Jag vet att livet blir värre och att jag egentligen har det ganska lugnt jämför med vad som komma skall, å andra sidan skulle jag anta att man lär sig att hantera det.

Jag tyckte absolut inte att livet blev värre. Gymnasiet var helt klart en av mina sämre perioder i livet. Det blev istället mycket enklare när jag var klar där: jag kunde plötsligt välja själv om och vad jag ville plugga (tyckte universitetet var lättare därför att jag själv valt en utbildning som passade mig och slapp de ämnen jag ogillade och hade svårt för), var jag ville bo, vad jag ville arbeta med, hade råd att gå till hjärnskrynklare för att bli av med min ångest, hjärnan växte klart och jag blev lugnare i mig själv. Det är fruktansvärt att vara 18 år. Tråkigt att någon tutat i dig att livet kommer att bli värre när du mår dåligt dessutom. Detta är verkligen nödvändigtvis inte sant!

Hoppas att det ljusnar för dig snart och att du kan släppa prestationsidéerna under sommaren.
Citera
2025-05-23, 18:28
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Jag har också bollar i luften, två stycken - men de hänger mest ståtligt och prydda. Så att ha bollar i luften är inte så påfrestande som många försöker få det till!
Citera
2025-05-23, 18:45
Medlem
zombie-nations avatar
Varför tror du att det kommer bli värre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in