2025-05-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du anser alltså att just gruppen "ökända" seriemördare motsvarar ungefär samma antal och proportion till antalet människor i världen som hela världens olika arter av björn i proportion till mänskliga hannar, så att denna jämförelse låter sig göras...
bright!

Aha, så nu passar det minsann att ta hänsyn till exponeringsgraden helt plötsligt?

Citera
2025-05-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är en hypotetisk fråga/resonemang som många kvinnor svarar ”björnen”på. Detta pga erfarenhet av män kontra björn.

Alla förstår det här förutom kvinnohatande män.

Fast nu syftade jag på Lupacs statistiska uträkning, och inte på hypotetiska resonemang och erfarenheter.

Alla förstår det förutom manshatande kvinnor.
Citera
2025-05-23, 12:18
Medlem
Ja,
dom
kan
ju
prova
treffa
en
isbjørn
&
se
hur
det
går

Citera
2025-05-23, 12:28
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Det stämmer inte utifrån fakta och logik.
......
Det var en hypotetisk fråga. Ett tankeexperiment.

Citat:
Ursprungligen postat av JCaller

De allra flesta människor möter inte en björn en enda gång under sina liv.
Nej, precis vad jag påpekat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775

ChatGPT håller med mig återigen. Då borde ju du för att vara konsekvent acceptera ChatGPT:s svar, eller hur? Men det kommer du såklart inte göra för du kan inte medge någonsin att du har fel om något.
....
https://postimg.cc/v49PxhVq
https://postimg.cc/QFBKSNkV
Du har inte gett ChatGPT korrekta frågor. Du ryckte mina meningar direkt ur sammanhanget utan att nämna den hypotetiska frågan om björn eller man.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Man_or_bear

Trådstartens ämne handlar inte om att björnar inte är farliga, utan det handlar om vilken rädsla kvinnor bär med sig i vardagen. En björn är en naturkatastrof. En man är en social verklighet.

ChatGPT:

När kvinnor säger att de hellre möter en björn än en man i skogen handlar det inte om ett biologiskt experiment eller en bokstavlig riskbedömning. Det handlar om en känsla - en verklig, erfaren rädsla som kvinnor bär med sig i det offentliga rummet.

Antifeministers invändning – att en björn är “farligare” – missar poängen helt. Det är inte den objektiva risken som är i fokus, utan den upplevda tryggheten.

En kvinna som går hem på kvällen, ser en man bakom sig och känner att hjärtat hoppar över ett slag, tänker inte på rovdjur i skogen. Hon tänker på statistik. På berättelser. På egna och andras erfarenheter. Hon tänker på att det inte är ovanligt att män är förövare – medan det är extremt ovanligt att björnar är det.

Så nej, det är inte en vetenskaplig fråga. Det är en metafor för otrygghet, maktbalans och för hur olika det är att existera i samma samhälle med olika kön.

Det är faktiskt en STOR skillnad på en hypotetisk och verklig/faktisk fråga, vilket ni alla antifeministiska fjantar inte fattar.

Läs hela artikeln i Wikipedia-artikeln: Man or bear.

Ni misogyna incels är totalt pantade som tolkar allt bokstavligt.
Citera
2025-05-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Trådstartens ämne handlar inte om att björnar inte är farliga, utan det handlar om vilken rädsla kvinnor bär med sig i vardagen. En björn är en naturkatastrof. En man är en social verklighet.

Citat:
ChatGPT:

När kvinnor säger att de hellre möter en björn än en man i skogen handlar det inte om ett biologiskt experiment eller en bokstavlig riskbedömning. Det handlar om en känsla - en verklig, erfaren rädsla som kvinnor bär med sig i det offentliga rummet.

Antifeministers invändning – att en björn är “farligare” – missar poängen helt. Det är inte den objektiva risken som är i fokus, utan den upplevda tryggheten.

En kvinna som går hem på kvällen, ser en man bakom sig och känner att hjärtat hoppar över ett slag, tänker inte på rovdjur i skogen. Hon tänker på statistik. På berättelser. På egna och andras erfarenheter. Hon tänker på att det inte är ovanligt att män är förövare – medan det är extremt ovanligt att björnar är det.

Så nej, det är inte en vetenskaplig fråga. Det är en metafor för otrygghet, maktbalans och för hur olika det är att existera i samma samhälle med olika kön.

Det är faktiskt en STOR skillnad på en hypotetisk och verklig/faktisk fråga, vilket ni alla antifeministiska fjantar inte fattar.

Läs hela artikeln i Wikipedia-artikeln: Man or bear.

Ni misogyna incels är totalt pantade som tolkar allt bokstavligt.

Och så börjar du fokusförflytta på nytt.

Observera följande uttalanden:

''Vissa kvinnor är mer rädda för män än björnar eftersom det är vanligare med attacker ifrån män än björnar, detta har en emotionell inverkan på dem så till den grad att de hellre hade valt att möta en björn än en man''.

''Det är farligare att möta en man än en björn''.

Ser du skillnaden på dessa två uttalanden? Enorm skillnad.

Nej, den pantade är du som tänker fel och inte förmår att kommunicera på ett korrekt sätt.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-23 kl. 12:55.
Citera
2025-05-23, 12:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Och så börjar du fokusförflytta på nytt.

Observera följande uttalanden:

''Vissa kvinnor är mer rädda för män än björnar eftersom det är vanligare med attacker ifrån män än björnar, detta har en emotionell inverkan på dem så till den grad att de hellre hade valt att möta en björn än en man''.

''Det är farligare att möta en man än en björn''.

Ser du skillnaden på dessa två uttalanden? Enorm skillnad.
Det är ett hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga. Ser du inte skillnaden mellan hypotetisk och faktisk/verklig?
Citera
2025-05-23, 13:03
Medlem
"Ni misogyna incels är totalt pantade som tolkar allt bokstavligt."

Det är precis sådan här uttalanden som gör att män blir fientligt inställda till feminism.
Citera
2025-05-23, 13:53
Medlem
Citat:
Det är ett hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga. Ser du inte skillnaden mellan hypotetisk och faktisk/verklig?

Det slutade vara en hypotetisk fråga när du började med statistiska uträkningar för att försöka rättfärdiga valet av björnen.
Citera
2025-05-23, 14:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Det slutade vara en hypotetisk fråga när du började med statistiska uträkningar för att försöka rättfärdiga valet av björnen.
De ingår i det hypotetiska svaret på den hypotetiska frågan.
Citera
2025-05-23, 14:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är en hypotetisk fråga/resonemang som många kvinnor svarar ”björnen”på. Detta pga erfarenhet av män kontra björn.

Alla förstår det här förutom kvinnohatande män.
Ja, jag märker det. Efter mitt första inlägg i den här tråden blev jag översvämmad av ilskna inlägg från kränkta mansegon.
Citera
2025-05-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ja, jag märker det. Efter mitt första inlägg i den här tråden blev jag översvämmad av ilskna inlägg från kränkta mansegon.

För syftet med din inlägg är ju inte att diskutera sakfrågan utan att provocera män som tidsfördriv.
Citera
2025-05-23, 15:15
Medlem
Citat:
De ingår i det hypotetiska svaret på den hypotetiska frågan.

Nej. Den hypotetiska frågan är huruvida man helst skulle möta en björn eller en slumpmässig man i skogen.

Vad som är farligast för kvinnor av björnar eller män är dock inte en hypotetisk fråga, utan en faktafråga. Och dina uträkningar visar inte på något sätt att män skulle vara farligare för kvinnor än vad björnar är. De visar bara vad som är vanligast, och inte vad som är farligast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in