2025-05-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alternativet som presenteras av oppositionen är att höja marginalskatten. Det är ännu dummare än att låna.

Bäst hade givetvis varit att dra ned kostnader såsom bistånd. Nu lånar vi pengar för att ge till andra pengar i bidrag

Du svarar inte på frågorna jag ställde. Får väl anse att debatten är avslutad då, antar jag?
Citera
2025-05-22, 11:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Du svarar inte på frågorna jag ställde. Får väl anse att debatten är avslutad då, antar jag?
Jag tycker det är intressant att du tar för givet att Kärnkraften inte kommer bli betald på väldigt länge när vi i princip sett netto siffror på elförsäljningen på lite drygt 8 miljarder varje år sedan ~2022. Vad vi vet med säkerhet i dagsläget är att Europa kommer behöva betydligt mer energi i framtiden än vad vi klarar av att producera idag. Vi är liksom inte ens nära de mest konservativa estimaten för vad som kommer behövas.

Vidare vet vi att det finns flera länder, företrädelsevis bland de gamla sovjetstaterna, som kommer behöva ställa om sin energiproduktion från kolkraft och rysk gas vilket kommer skapa ett ytterligare ganska stort behov av energi som behövs fyllas. Ska vi ytterligare elektrifiera transportsektorn så är det många watt som saknas idag. Det är svårt att se att Sverige i teorin inte skulle kunna dubbla sin output idag och få sålt allt utan att det enorma energibehovet som finns på kontinenten skulle vara i närheten av att vara tillgodosett.

Sen kan vi också börja prata om vad som händer i en värld där den globala ordningen omkullkastas och vi inte längre kan förlita oss på import från tredjevärlden. Det är rätt mycket produktion som kommer tvingas att on-shoras igen, och Europa ligger ganska långt efter i den utvecklingen. Detta kommer absolut kräva energi och fabriker i närheten av där råvaror och tillgång till billig el finns, och där är Sverige en utmärkt kandidat till att sparka igång återindustrialiseringen av kontinenten.

Kort sagt tror jag att kärnkraftssatsningen kommer betala sig själv betydligt fortare än vad du får det att låta som. Att investera i tung kritisk infrastruktur i detta läget är 100% korrekt i min mening även om man helst hade kunnat gå tillbaka i tiden och radera Miljömupparnas katastrofbeslut.
Senast redigerad av Teu 2025-05-22 kl. 11:29.
Citera
2025-05-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Oavsett så är allt skattat en gång redan. Att beskatta det en gång till för att någon dött och dess arvingar ska få sina föräldras ägodelar är vidrigt, sjukt faktiskt.
Varför erkänner ni inte bara att ni hatar den männskliga rättigheten att man har rätt att äga sin egendom? Varför tar ni inte bara 100% av vad folk ägde när de dör?

Det fungerar ju inte riktigt så. Varför ska jag högbeskattas medan. Miljardärer lågbeskattas på deras vinster? Vi har det systemet idag att det är extremt svårt att jobba dig rik medan det är extremt enkelt att fortsätta vara rik i all oändlighet utan att lyfta ett finger. Det är skadligt för samhället anser jag.

Ska jag betala höga skatter så ska väl även miljardärer betala höga skatter? Ett annat sätta att lösa det är högre skatt på ISK eller ta bort det helt. Alla vinster skulle då beskattas på ett vanligt AF-konto. DÅ blir det 30%. Höginkomsttagare ska väl ocskå kunna jobba sig rika utan att betala hutlösa skatter?
Citera
2025-05-22, 13:46
Medlem
Citat:
Av era barn.

En högre fastighetsskatt med platt skatt på arbete är mycket rimligare än dagens system. Som det är nu har vi västvärldens lägsta fastighetsskatt. Tom mkt lägre än Usa men också i princip världens mest extrema marginalskatter.

Redan vid 52k i månaden börjar vi betala maximal marginalskatt. I andra ”högskatteländer” som Frankrike behöver man tjäna flera 100k i månaden för maximal marginalskatt. I Norge och Finland är det typ 120-130k per månad.

Nja, inte av barnen. Bättre att fler har råd att bo bra. Att sätta en hög fastighetsskatt nu skulle skapa problem för många då det hade påverkat bostadspriserna än mer. Ta skatten när vi dör. Barnen får ju ett arv i vilket fall.

Det hade ju gjort att min villa som jag äger skulle bli mycket dyrare att bara äga. Visst det hade ju såklart ökat omsättningen av villor och gamlingar hade inte bott kvar i dessa lika länge men den hade i så fall behövts införas över en tidsperiod på många år.
Citera
2025-05-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Vi lånar till att finansiera löpande verksamhet. Att vi borde se över ditten eller datten kan du för all del tycka men faktum är att sittande regering valt lån som lösning. Vi dra alltså på oss skulder medan folk tycker det är "billigt". Är det en bra eller dålig ekonomisk strategi, tycker du?

Se ovan.

Det handlar inte om vad jag tycker utan om vad de med beslutsrätt tagit för beslut. De har tagit beslutet att låna. Bra eller dåligt, som sagt? Och leder lån till höjda kostnader i framtiden?

Se där två frågor som du gärna får besvara.

Att dra på sig skulder är inte bra. Att höja skatter är värre. Nu lånar vi till bidrag precis som S öppnade dörren till när de satte igång bidragslåningskarusellen på 70-talet när deras kommunistparadis inte klarade av att bära sina kostnader (och kronan devalverades flera gånger)

Beslutet att låna är dåligt, men att höja skatterna hade varit sämre.

Bäst hade varit att klippa kostnader. Tex halva biståndet hade räckt. Men då hade vänstern blivit helt galna och skrikit om det hela valrörelsen.

Nu har tidö sänkt bistådent till 0,7% av bnp vilket alla partier till vänster motsätter sig
Citera
2025-05-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Nja, inte av barnen. Bättre att fler har råd att bo bra. Att sätta en hög fastighetsskatt nu skulle skapa problem för många då det hade påverkat bostadspriserna än mer. Ta skatten när vi dör. Barnen får ju ett arv i vilket fall.

Det hade ju gjort att min villa som jag äger skulle bli mycket dyrare att bara äga. Visst det hade ju såklart ökat omsättningen av villor och gamlingar hade inte bott kvar i dessa lika länge men den hade i så fall behövts införas över en tidsperiod på många år.

En hög fastighetsskatt skulle dämpa bostadspriserna. Dessutom ha ett tak i förhållande till hushållets (om låga) inkomst.

Nu pratar du till 100% i egenintresse. Att man ska beskatta sönder arbete och produktivitet för att du inte ska behöva betala skatt på din svindyra bostad är märkligt.

Ett hushåll som idag tjänar 80+80k och har en bostad värd 10 msek betalar 10k i fastighetsskatt och 144k i statlig skatt (marginalskatt) på sitt arbete.

Det vore mycket mer rimligt att sätta 1% fastighetsskatt av bostadens marknadsvärde och klippa den statliga skatten. På så sätt uppmanar man produktivitet.

Som det är nu är det nästan omöjligt för en produktiv person med hög lön att komma ikapp de som ärvt pengar till sina bostäder. Ett samhälle där flit inte lönar sig är inte ett bra samhälle.

Det finns en anledning att tom ultrakapitalistiska länder har fastighetsskatt av den formen.
Citera
2025-05-22, 15:41
Medlem
Citat:
En hög fastighetsskatt skulle dämpa bostadspriserna. Dessutom ha ett tak i förhållande till hushållets (om låga) inkomst.

Nu pratar du till 100% i egenintresse. Att man ska beskatta sönder arbete och produktivitet för att du inte ska behöva betala skatt på din svindyra bostad är märkligt.

Ett hushåll som idag tjänar 80+80k och har en bostad värd 10 msek betalar 10k i fastighetsskatt och 144k i statlig skatt (marginalskatt) på sitt arbete.

Det vore mycket mer rimligt att sätta 1% fastighetsskatt av bostadens marknadsvärde och klippa den statliga skatten. På så sätt uppmanar man produktivitet.

Som det är nu är det nästan omöjligt för en produktiv person med hög lön att komma ikapp de som ärvt pengar till sina bostäder. Ett samhälle där flit inte lönar sig är inte ett bra samhälle.

Det finns en anledning att tom ultrakapitalistiska länder har fastighetsskatt av den formen.

Äsch min bostad är inte svindyr och skulle fastighetskatt införas idag så hade jag kanske tjänat på det i längden då jag inte hade behövt låna lika mycket för att köpa en dyrare villa. Kollar på villor i 8miljonersnåret idag. Ska sälja villan värd ca 5. Vi kanske kan köra 0,5% fastighetskatt så kommer vi någonstans mittemellan.
Citera
2025-05-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Äsch min bostad är inte svindyr och skulle fastighetskatt införas idag så hade jag kanske tjänat på det i längden då jag inte hade behövt låna lika mycket för att köpa en dyrare villa. Kollar på villor i 8miljonersnåret idag. Ska sälja villan värd ca 5. Vi kanske kan köra 0,5% fastighetskatt så kommer vi någonstans mittemellan.

Dåså.

Jag är inget fan av fastighetsskatt men om jag ska välja mellan den och skatt på arbete är det en total no brainer
Citera
2025-05-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du kliver upp vid sex, jobbar heltid, hämtar barnen, lagar middag, betalar elräkningen som blivit lika tung som bolånet, och försöker få ihop vardagen.
Kanske finns pengar kvar till en helg i Baltikum – kanske inte.

Men hur påverkas ekonomin om det blir ett rödgrönt maktskifte?

Jag har räknat på en vanlig familj i en mellanstor stad – två heltidsarbetande föräldrar, två barn, bil, villa.
Resultat: 5 000–6 000 kr mer i månadsutgifter vid ett vänsterskifte.

Exempel på vad som driver upp kostnaderna:
• Minskning av jobbskatteavdraget (S och V:s budgetförslag)
• Återinförd fastighetsskatt (diskuteras av S, V och MP – se t.ex. Finanspolitiska rådets förslag 2023)
• Högre el- och drivmedelsskatt (se Miljöpartiets politik + regeringens klimatbudget 2022/2023)
• ROT-avdraget kan minska eller försvinna (historiskt sänkt av S 2016)
• Räntor kan pressas upp av expansiv finanspolitik (Konjunkturinstitutet har varnat för detta)
• Matpriser påverkas indirekt via transport- och energikostnader (se SCB:s KPI-rapporter)

Ja, vänstern vill subventionera barnomsorg och höja barnbidrag – men det kompenserar inte bortfallet.

Det här handlar inte om att skrämmas. Det handlar om ren privatekonomi.
Tänk igenom det noga. Har din familj verkligen råd med ytterligare ett rödgrönt experiment?

haha vilken jävla skrämselpropaganda. Inte en chans i världen att ett regeringsskifte skulle innebär så stora summor.
Citera
2025-05-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
haha vilken jävla skrämselpropaganda. Inte en chans i världen att ett regeringsskifte skulle innebär så stora summor.

Detta regeringsskifte kan innebära egen majoritet för mp, v och s. Sker detta kommer det bli massiva skattehöjningar över hela spektrat. De har alla flaggat för att kraftigt öka marginalskatten på arbete. Kraftigt höja priset på drivmedel.

Ett kraftigt minskat eller slopat rot/rut ligger också i korten.

Detta kombineras med massor av bidrag till folk som inte jobbar och kraftigt höjda pensioner till de som aldrig haft ett jobb i Sverige.

Sen en kraftigt ökad invandring av lågproduktiva som ska finansieras på det
Citera
2025-05-22, 16:39
Medlem
Citat:
Detta regeringsskifte kan innebära egen majoritet för mp, v och s. Sker detta kommer det bli massiva skattehöjningar över hela spektrat. De har alla flaggat för att kraftigt öka marginalskatten på arbete. Kraftigt höja priset på drivmedel.

Ett kraftigt minskat eller slopat rot/rut ligger också i korten.

Detta kombineras med massor av bidrag till folk som inte jobbar och kraftigt höjda pensioner till de som aldrig haft ett jobb i Sverige.

Sen en kraftigt ökad invandring av lågproduktiva som ska finansieras på det

Haha, återigen propaganda. Alternativt är bättre då? Att topp 10% blir rikare på alla andras bekostnad?
Citera
2025-05-22, 16:42
Medlem
anomaligns avatar
Högerfolk vet inte hur man styr ett välfärdsland utan att förstöra det. Jag tror inte att landet har råd med ytterligare en borgerlig valseger. Välfärden är på randen till kollaps och kriminaliteten är skenande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in