Citat:
Ursprungligen postat av
Sjovattengrogg
Du svarar inte på frågorna jag ställde. Får väl anse att debatten är avslutad då, antar jag?
Jag tycker det är intressant att du tar för givet att Kärnkraften inte kommer bli betald på väldigt länge när vi i princip sett netto siffror på elförsäljningen på lite drygt 8 miljarder varje år sedan ~2022. Vad vi vet med säkerhet i dagsläget är att Europa kommer behöva betydligt mer energi i framtiden än vad vi klarar av att producera idag. Vi är liksom inte ens nära de mest konservativa estimaten för vad som kommer behövas.
Vidare vet vi att det finns flera länder, företrädelsevis bland de gamla sovjetstaterna, som kommer behöva ställa om sin energiproduktion från kolkraft och rysk gas vilket kommer skapa ett ytterligare ganska stort behov av energi som behövs fyllas. Ska vi ytterligare elektrifiera transportsektorn så är det många watt som saknas idag. Det är svårt att se att Sverige i teorin inte skulle kunna dubbla sin output idag och få sålt allt utan att det enorma energibehovet som finns på kontinenten skulle vara i närheten av att vara tillgodosett.
Sen kan vi också börja prata om vad som händer i en värld där den globala ordningen omkullkastas och vi inte längre kan förlita oss på import från tredjevärlden. Det är rätt mycket produktion som kommer tvingas att on-shoras igen, och Europa ligger ganska långt efter i den utvecklingen. Detta kommer absolut kräva energi och fabriker i närheten av där råvaror och tillgång till billig el finns, och där är Sverige en utmärkt kandidat till att sparka igång återindustrialiseringen av kontinenten.
Kort sagt tror jag att kärnkraftssatsningen kommer betala sig själv betydligt fortare än vad du får det att låta som. Att investera i tung kritisk infrastruktur i detta läget är 100% korrekt i min mening även om man helst hade kunnat gå tillbaka i tiden och radera Miljömupparnas katastrofbeslut.