2025-05-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nej, du bevisar snararare att du inte har en susning om vad du babblar om. Och det gjorde du redan i ditt inledande inlägg.

Det finns en anledning till att individer som begår brott under allvarlig psykisk störning får vård som påföljd. Psykoser, med vanföreställningar etc, är inte "psykisk ohälsa" som du påstår dig ha jobbat med.

Att du inte ens förstår dessa basala saker vittnar om att du inte jobbar inom psykiatrin. Alternativt är fullständigt blåst.

Tror du psykiatrin är den enda arbetsplats där man frekvent möter psykiskt sjuka människor? Det var ju en yrkeskategori som initialt mötte H efter dåden exempelvis.
Citera
2025-05-22, 16:22
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Men nu var det så att det fanns uppgifter i tråden om att H sökt med önskan om att bli inlagd. Om det stämmer, så kan vi faktiskt förutsätta att han då inte var psykotisk. Att tvångsvårda någon är en helt annan sak, där ska kraven vara höga.

Hade man kunnat förutse vad som nu hänt skulle man självklart ha lagt in H - men hur hade man kunnat det? Flera av hans vänner som uttalat sig, liksom den nu mördade flickvännens bror, är alla lika chockade/oförstående till hur detta kunnat hända.

I min mening talar det för att han var en psykopat där masken plötsligt föll, men jag kan som sagt ha fel.

Jag förstår hur du menar. Psykoser är ju sällan förknippade med sjukdomsinsikt. Men vi vet inte hur länge han ev varit psykotisk och hur skovet utvecklade sig. Den kan ha haft ett smygande förlopp och sedan blommat ut när barnen hämtades (om detta nu stämmer). Det är väldigt svårt att säga något innan vi vet mer.

Och visst kan han ha varit psykopat som lurat alla så lång tid. Men jag får inte den känslan här.
Citera
2025-05-22, 16:33
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Han ville väl inte att jobbet skulle börja ringa honom och störa hans mordplaner.

Han sket nog i vad han gjorde mot kvinnorna eftersom planen var att ta livet av sig själv efteråt (men hämnas först) fega jävel!

Det är ju en teori, men hade det inte bara varit lättare att lämna telefonen hemma isf? Om man planerar att ta sig själv av daga behöver man ju knappast ha den med sig.

I övrigt är jag helt enig i vad du skriver. En skam för mänskligheten är han, helvete vad jag hatar sådana människor.
Citera
2025-05-22, 16:38
Medlem
Citat:
För att ni dömer Henrik, och ogrundat sprider spott och spe om denne. Elakt skriver ni skit om honom, som hans anhöriga kommer att läsa. Men det skiter ni i, eftersom ni är egoister.

Det är inte ogrundat, han har mördat en kvinna. Du bryr dig tydligen inte om vad alla offrens anhöriga kommer tycka om att du sitter och skriver från gärningsmannens perspektiv. Föga förvånande men jävligt egoistiskt från ngn som identifierar sig med mördaren.
Citera
2025-05-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är ju en teori, men hade det inte bara varit lättare att lämna telefonen hemma isf? Om man planerar att ta sig själv av daga behöver man ju knappast ha den med sig.

I övrigt är jag helt enig i vad du skriver. En skam för mänskligheten är han, helvete vad jag hatar sådana människor.
Det är ganska ovanligt att lämna mobilen hemma, den blir som en del av dig. Folk går ingenstans utan sina mobiler nuförtiden. H verkar ju dessutom väldigt aktiv med kameran och på sina sociala medier.
Citera
2025-05-22, 17:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Det är ganska ovanligt att lämna mobilen hemma, den blir som en del av dig. Folk går ingenstans utan sina mobiler nuförtiden. H verkar ju dessutom väldigt aktiv med kameran och på sina sociala medier.

De flesta åker ju heller inte ut och mördar utan vidare. Varför bry sig om att svara, om man nu tycker att jobbet skulle störa ens mordplaner? Måste du ha med mobben då, så sätt den på ljudlös. Om jag skulle till att hänga mig, inte fan hade jag brytt mig om att sjuka mig först.
Citera
2025-05-22, 18:26
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
(.........) Enligt uppgifter i tråden så ska han även ha ringt och sjukanmält sig på morgonen och kört bil till exet, så helt verklighetsfrånvänd var han inte…

Allt det går att göra under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall och än idag förstår inte de som dömer folk i domstol, hur människor kan fungera relativt normalt under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall.

Människor begår handlingar som de inte skulle ha gjort om de inte hade haft en psykofarmaka-framkallad blackout/ minnesbortfall, där de agerar men inte kan bedöma vem de har framför sig.

Det blir ju ett glapp i samhället när de som ska döma etc bara har teoretisk kunskap och de som de dömer är de som besitter den högre kunskapen genom praktiserad erfarenhet.
Citera
2025-05-22, 18:44
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Allt det går att göra under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall och än idag förstår inte de som dömer folk i domstol, hur människor kan fungera relativt normalt under psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall.

Människor begår handlingar som de inte skulle ha gjort om de inte hade haft en psykofarmaka-framkallad blackout/ minnesbortfall, där de agerar men inte kan bedöma vem de har framför sig.

Det blir ju ett glapp i samhället när de som ska döma etc bara har teoretisk kunskap och de som de dömer är de som besitter den högre kunskapen genom praktiserad erfarenhet.
Fast du har ett eget ansvar!

Annars ska vårdpersonalen dömas i fall när de t.ex släpper ut någon vind för våg såsom i fallet med kvinnan som brände ner ICA Haga. Det fallet är ett där psykiatrin utan tvekan är skyldigare än kvinnan eftersom de medvetet medicinerar människor sjuka.

Jämför med han som istället slog ner en 15 åring och knivhugg flera äldre och också likt kvinnan på ICA gjorde det på Elvanse. Stor skillnad då han medvetet tog droger och hög dos Elvanse och stru tade i sitt egna ansvar eftersom han faktiskt aktivt valde att utlösa psykos genom att missbruka narkotika och mediciner.

Annars så kan varenda kriminell och narkoman feikännas från ansvar. Du är självklart skyldig om du missbrukar mediciner och inte vägrar äta sådant du istället blir sjuk av. Det är jävligt enkelt. Jag har vägrat äta Propavan och Stilnoct eftersom jag inte somnat på dem och fått knäppar av att de varit för svaga. För mig så innebär det negativa sanktioner från vården och de har aktivt skadat mig för att jag vägrar äta olika preparat som.gjort mig dålig.

Jag har det på papper och man har även flertalet kritiserat mig och kallat mig medicinkrånglig trots att man även lurat på mig utbyte av fungerande medicin mot ångest mot en ickefungerande och därmed fått mig att försöka avsluta mitt liv trots att jag inte var suicidal.

Jag tål typ inga mediciner och har aldrig börja mörda människor trots att jag blivit allvarligt dålig och även slagit sönder ett fönster efter att ha våldtagits. Dödade jag någon eller skadade någon? Nej. Varför inte? Jag är inte våldsam och vägrar äta mediciner om de gör mig mentalt dålig

Ett tips är att ni män som har så jävla svårt att inte försöka döda människor eller våldta dem, istället för alkohol, droger och piller- låser in er på psyk.

Det stora problemet är inte att män döms i rätten utan att vården förgiftar människor utan ordentlig uppföljning och att vården inte ser allvarliga biverkningar som ett problem eller erkänner att människor svarar olika på läkemedel. Att de systematiskt manipulerar informationen om läkemedelseffekterna och att samhället inte ser ett problem att läkemedel är en miljardindustri.

https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/sjukvard/miljonfloden-fran-lakemedelsbolag-till-lakare/

Citat:
Så flödar pengar från läkemedelsindustri till hälso- och sjukvård
Totalt har 688 401 826 kronor registrerats som överföringar från läkemedelsindustrin till hälso- och sjukvårdssektorn. Siffrorna är från 2021, den senaste sammanställning som branschorganisationen De forskande läkemedelsföretagen (Lif) har.

Vi kan utgå ifrån att det finns mycket som inte "registrerats" samt att aktier etcetera inte syns om t.ex läkare, psykiatriker och överläkare äger.

Men läkemedlskorruption är utan tvekan existerande utan att någon bryr sig om att sjukvården manipulerar.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-05-22 kl. 18:52.
Citera
2025-05-22, 18:48
Medlem
Har jag skrivit att allt är osannolikt? Nej. Negativ stämning? Tråkigt att du ser det så, jag försöker bara säga att källkritik är viktigt. Ingen av oss sitter på ett facit ännu, och det finns ytterst lite info som faktiskt är bekräftade uppgifter. Jag är försiktig i att spekulera när jag inte känner någon av inblandade och drabbade. Jag har för övrigt redan skrivit om vad jag gör här och vad som gör att jag inte tror på allt som skrivs (gäller för övrigt inte bara dina inlägg).

Citat:
Ursprungligen postat av Herremingod
Du tycker ju att allt är osannolikt och försöker bara sprida negativ stämning i tråden, vad gör du ens här? Och vad är så osannolikt som jag skrivit tycker du?

Ni får som sagt tro vad ni vill
Citera
2025-05-22, 19:12
Medlem
Citat:
Nu är det 35 år sedan jag jobbade med detta, och mycket kan ha ändrats, men jag har personlig erfarenhet av psykvårdens hantering av bipolära individer i manisk fas. Känner till gott om fall där kroniskt sjuka återkom till läkare för bedömning inför tvångsvård, där det t.o.m fanns mångårig historik med flertal tidigare tillfällen av tvångsvård, och läkaren trots historiken inte godkände tvångsvård.

P.g.a av läkaren inte kände patienten och kunde avgöra vad som var sjukligt i patientens beteende.

Att Henrik inte togs emot och lades in betyder inte att Henrik inte var dålig. Det betyder bara att personalen inte kunde/klarade av att göra nödvändig bedömning för detta.

Att Henrik verkligen var dålig bevisas av att han så när lyckades ta livet av sig själv, och sättet han gjorde det på.

Ok. Uppskattar din erfarenhet och att du berättar! Men måste då fråga om dessa patienter befunnit sig i en akut psykos? (Ifrågasätter ingenting, bara en genuin fråga). Jag har svårt att se att man släpper hem en fullt psykotisk patient och menar därför att H troligtvis inte hade en akut psykos vid det eventuella söktillfället. Sedan håller jag med om att det kan vara extremt klurigt med psykoser, ffa hos de med underliggande sjukdomar som bipolaritet eller schizofreni t.ex. Dessa kan ju ha mer smygande psykoser som är svårare att avläsa, absolut. Jag har viss erfarenhet från psykiatrin sedan innan, men långt mindre då jag jobbar inom somatiken sedan länge nu. Håller med dig om att ett hemsläppande av H inte automatiskt innebär att han var frisk och det har jag heller inte menat. Vi vet ju inte heller om det stämmer att H sökte psykiatrin dagen/dagarna innan allt hände, det är någonting det har skrivits om här i tråden.
Citera
2025-05-22, 19:14
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Fast du har ett eget ansvar!

(.........)

Man har självklart ansvaret både innan och när man tilldelas kännedom om den skada man omedvetet orsakat någon under blackout/minnesbortfall.

Men om man hade en psykofarmaka-framkallad blackout/minnesbortfall samtidigt man agerade och inte hade orsakat just den personen den skadan om man vore nykter, så hade man inte medvetet uppsåt att skada just den personen, utan det agerandet blir som att agera i totalt mörker mot någon som kan vara vem som helst, och när blackouten/minnesbortfallet släppt och någon enstaka minnesbild finns kvar och personen anar vad som hänt så kommer känslor av ånger.
Citera
2025-05-22, 19:42
Medlem
På vilket sätt har HomoDeus identifierat sig med mördaren? Och vad exakt är det som är egoistiskt? Att försöka ge perspektiv på saker? Det som ges är en möjlig förklaringsmodell, men det är inte att ta H i försvar. Ytterst få sitter och försvarar själva handlingen, däremot kan det finnas olika förklaringar till det som skett. Ingenting är hugget i sten, ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Entilltomte
Det är inte ogrundat, han har mördat en kvinna. Du bryr dig tydligen inte om vad alla offrens anhöriga kommer tycka om att du sitter och skriver från gärningsmannens perspektiv. Föga förvånande men jävligt egoistiskt från ngn som identifierar sig med mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in