• 1
  • 2
2025-05-21, 22:22
Medlem
Om jag har ett registrerat företag och köper en vara på en hemsida i Sverige där varan säljs för 20 tusen exklusive moms, kan jag då köpa den för 20 tusen och sedan sälja den för 23 tusen och då göra några tusen kronor i vinnst?

På hemsidan där varan finns nu säljs den för 19800kr exklusive moms och för 24600kr med moms.

Är moms en viss procent eller kan jag bestämma den själv?

Ny på detta så kanske dumma frågor men men
Citera
2025-05-21, 22:28
Medlem
Du kan inte köpa ut moms, du betalar den men sen kan du kvitta mot ingående moms.

Så nej. Du har inte hittat ett free money hack
Citera
2025-05-21, 22:30
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Om jag har ett registrerat företag och köper en vara på en hemsida i Sverige där varan säljs för 20 tusen exklusive moms, kan jag då köpa den för 20 tusen och sedan sälja den för 23 tusen och då göra några tusen kronor i vinnst?

På hemsidan där varan finns nu säljs den för 19800kr exklusive moms och för 24600kr med moms.

Lägg din kreativitet på nått mer konstruktivt.
Det kan nog komma undan om det är någon enstaka sak, men du åker snabbt på däng om du sätter det i system
Citera
2025-05-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Lägg din kreativitet på nått mer konstruktivt.
Det kan nog komma undan om det är någon enstaka sak, men du åker snabbt på däng om du sätter det i system

Kan jag inte sälja varan som begagnad då?
För det blir den ju om jag använder den lite
Citera
2025-05-21, 22:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Om du köper en vara för 19.800 ex moms betalar du 24.750 ink moms.
Du måste BETALA 24.750 SEK från ditt kassakonto etc
Du kan inte sälja den utan moms.
Säljer du den för 23.000 blir det 23.000 ink moms som du FÅR IN på kassakontot
Det blir 18.400 ex moms.
Der innebär att du gör en förlust på.....
Inköp 19.800
Fsg 18.400
Förlust 1.400
-----------
Överskjutande moms får du tillbaka från skatteverket när du gör din momsdeklaration
Momsen är alltid 25% som man lägger på en produkt och 20% som man drar av (utom för vissa branscher)
Citera
2025-05-21, 22:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Nej han kommer inte undan med det en enda gång. Även företag betalar moms när man köper någonting och betalar därför lika mycket som en privatperson till säljaren.

(Däremot kan företag i efterhand kvitta den moms de får in i sin försäljning mot den moms de betalat för det de köpt. Och TS kan förstås välja att fuska med det på något sätt och därmed kräva tillbaks mer moms från staten än enligt reglerna. Men det är ett skattebrott.)
Citera
2025-05-21, 23:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Lite förenklat, om du köper in en vara för 20 000 kr exkl. moms och säljer den för 23 000 kr inkl. moms så kommer du gå med förlust. 23000 kr inkl moms motsvarar 18 400 kr exkl. moms. Du är skyldig att lägga på moms på din försäljning, med undantag för vissa specialsituationer.
Citera
2025-05-21, 23:26
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Om du köper en vara för 19.800 ex moms betalar du 24.750 ink moms.
Du måste BETALA 24.750 SEK från ditt kassakonto etc
Du kan inte sälja den utan moms.
Säljer du den för 23.000 blir det 23.000 ink moms som du FÅR IN på kassakontot
Det blir 18.400 ex moms.
Der innebär att du gör en förlust på.....
Inköp 19.800
Fsg 18.400
Förlust 1.400
-----------
Överskjutande moms får du tillbaka från skatteverket när du gör din momsdeklaration
Momsen är alltid 25% som man lägger på en produkt och 20% som man drar av (utom för vissa branscher)
Detta.
Citera
2025-05-21, 23:42
Medlem
Fast den egentliga frågan var väl om han kan köpa för 20.000 och sälja för 23.000?

Det möter inga hinder. Så är det många som gör. Typ alla affärsidkare.

Momsen blir naturligtvis därefter.

Vinst: 3000:-
Moms att betala: 750:-
Citera
2025-05-21, 23:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej han kommer inte undan med det en enda gång. Även företag betalar moms när man köper någonting och betalar därför lika mycket som en privatperson till säljaren.

(Däremot kan företag i efterhand kvitta den moms de får in i sin försäljning mot den moms de betalat för det de köpt. Och TS kan förstås välja att fuska med det på något sätt och därmed kräva tillbaks mer moms från staten än enligt reglerna. Men det är ett skattebrott.)

Har man en legitim verksamhet kan man smyga in sånt som TS säger, dock inte på nystartat bolag eller bolag med underskott. Det är såklart skattebrott men ingen har koll och inventarier skrivs av över tid.

TS ingång var dock att tjäna pengar, under 100.000 tror jag inga frågor kommer ställs från revisor / skatteverket.
Däremot finns risk för inkomstbeskattning om det blir många privata insättningar utan förklaring.
Har man köpt fel dator på företaget och säljer iväg privat kommer man säkert undan med, men man ska inte pusha sin tur mer än så, det räcker med en slumpmässig granskning så är man fast.

Sen ska man belasta företaget 100 tkr för att sälja privat så finns det smartare sätt att ta ut pengarna på än momsfiffla med inköp. Ta upp dubbla kvitton, utdelning eller
Senast redigerad av frdk 2025-05-21 kl. 23:51.
Citera
2025-05-21, 23:48
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Jag vet inte om det det är bristande resurser i grundskolan eller eller en extrem brist på allmänbildning hos en del människor, men ovanstående fråga får mig på riktigt att tvivla på ett och annat som jag inte skulle vilja tvivla på.

"Kan man själv bestämma momssats?"

Seriöst!
Citera
2025-05-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vet inte om det det är bristande resurser i grundskolan eller eller en extrem brist på allmänbildning hos en del människor, men ovanstående fråga får mig på riktigt att tvivla på ett och annat som jag inte skulle vilja tvivla på.

"Kan man själv bestämma momssats?"

Seriöst!

Du lär dig inte om moms och ekonomi i grundskolan.
Går du samhälle på gymnasiet så gör du dock det.

Varför skriver dom e s ut vad varan kostar exklusive moms?
Totalt onödig information
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in