• 1
  • 2
2025-05-22, 05:08
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Du lär dig inte om moms och ekonomi i grundskolan.
Går du samhälle på gymnasiet så gör du dock det.

Varför skriver dom e s ut vad varan kostar exklusive moms?
Totalt onödig information

Lär man sig inte det i grundskolan? Låter konstigt, jag vet inte för jag skolkade mest.
Men jag trodde att alla normalbegåvade visste att det är 25% moms på de flesta produkterna, förutom mat som är 12% och sen är det väl vissa varor , böcker? Som har 6%?

Edit: exkl. Moms priser skivs väl oftast ut när det är produkter som kan tänkas vara intressanta för företagare, eller vad tror du?
Senast redigerad av runkstrumpa 2025-05-22 kl. 05:10.
Citera
2025-05-22, 07:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Edit: exkl. Moms priser skivs väl oftast ut när det är produkter som kan tänkas vara intressanta för företagare, eller vad tror du?

Exakt så är det ju.
Sedan får de flesta bolag (inte de inom vård och skola) dra momsen på prylar de köper in för egen konsumtion. Exempelvis en bonde som köper ett nytt däck till sin traktor.
Citera
2025-05-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Lär man sig inte det i grundskolan? Låter konstigt, jag vet inte för jag skolkade mest.
Men jag trodde att alla normalbegåvade visste att det är 25% moms på de flesta produkterna, förutom mat som är 12% och sen är det väl vissa varor , böcker? Som har 6%?

Det är väl för helvette det jag pratar om här, att jag som äger företag ska kunna köpa en produkt billigare pga att jag slipper momsen eller får dra av på den,och sedan sälja produkten med vinst.

Är väl ganska självklart att det måste vara skillnad på företag och privatpersoner.
Hade priser a varit samma för precis alla hade företag inre kunnat sälja produkter med vinst.
Citera
2025-05-22, 09:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det är väl för helvette det jag pratar om här, att jag som äger företag ska kunna köpa en produkt billigare pga att jag slipper momsen eller får dra av på den,och sedan sälja produkten med vinst.

Är väl ganska självklart att det måste vara skillnad på företag och privatpersoner.
Hade priser a varit samma för precis alla hade företag inre kunnat sälja produkter med vinst.
Men du slipper inte momsen bara för att du är företagare.

Även om det står att varan kostar 20000 exkl moms kommer du att få betala 25000. Sedan kan du sälja varan för t.ex 26000 till en kund.

När du sedan deklarerar får du betala in 5200 i moms men får å andra sidan dra av de 5000 du betalde från början. Så du kommer att betala in 200 kr i moms och göra en vinst på 800 kr (som du får betala skatt på, först egenavgifter på ca 30% och sedan inkomstskatt på resten).
Citera
2025-05-22, 09:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vet inte om det det är bristande resurser i grundskolan eller eller en extrem brist på allmänbildning hos en del människor, men ovanstående fråga får mig på riktigt att tvivla på ett och annat som jag inte skulle vilja tvivla på.

"Kan man själv bestämma momssats?"

Seriöst!

Instämmer. Många i dagens generation tror de vet allt och att de är såååå upplysta eftersom de sitter med mobil och dator dygnet runt. När man inte ens kan ta reda på enkel information lätt tillgänglig på nätet så avslöjar man vilken stolle man är. Allt ska serveras dem, de ska inte behöva ansträng sig, de känner sig förolämpade för minsta lilla och de ska tjäna grova pengar. Clintan sade det bäst - snowflakes. Jag lägger till utan verklighetsförankring. Snowflakes utan verklighetsförankring, det är nya generationen det.

Citat:

Inte särskilt klädsamt eller intelligent att kombinera okunskap med taskig attityd.
Citera
2025-05-22, 09:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Moms är en skatt som går till staten.

Du verkar tro att "marginal/påslag" på varor är samma sak som moms. Detta är bland det mest korkade jag läst på väldigt länge...
Citera
2025-05-22, 09:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
När man inte ens kan ta reda på enkel information lätt tillgänglig på nätet så avslöjar man vilken stolle man är.

Ja all världens information finns tillgänglig fyra klick bort. Det borde ta ungefär tre minuter att ta reda på vad moms är om man inte vet det.
Citera
2025-05-22, 12:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan jag inte sälja varan som begagnad då?
För det blir den ju om jag använder den lite
Momsen försvinner ju knappast för att du säljer den begagnad? Det enda som händer är ju att du får ut mindre pengar för den då den tappar i värde.
Citera
2025-05-22, 21:23
Medlem
Citat:

Som företagare så kan du inte köpa en vara billigare än en privatperson. Priset är samma för alla om man bara köper 1 stycken. Däremot så kommer du som företagare köpa 100 st och får då ett lägre pris vilket medför att du kan sälja med vinst.

När Kalles hantverkare AB köper nya däck till sin firmabil så betalar man lika mycket som en privatperson. Om han istället köper hundra däck för att sälja som Kalles hantverkare och däckverkstad AB så betalar han betydligt mindre.

Kalle köper däck för 5000 kr, han säljer dem för 7500. När Kalle betalade 5000 så var varuvädret 4000 kr och 1000 kr var moms som däcktillverkaren betalar in till Skatteverket. När Kalle säljer däcken för 7500 så är 6000 kr varuvärde och 1500 kr är moms. Kalle ska då betala in 1500 i moms till Skatteverket men eftersom han har 1000 i ingående moms så behöver han bara betala in 500 kr I moms.

Av de 7500 som däcken kostade så har däcktillverkaren betalat in 1000 kr i moms och Kalle har betalat in 500 kr i moms.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in