2025-05-20, 18:29
Medlem
slagskotts avatar
Du.kan hitta en öppning i en alldaglig situation som tex. ställa dig bak henne i en kö på cafeterian och tex. fråga henne vilket bröd eller bakelse hon tycker är godast, om hon är blyg och intresserad av dig så bör hon förmodligen uppträda obekvämt i form av att hon tittar lite nervöst mot dig, rycker med huvudet eller kanske får svårt att hitta orden.

Efter en kortis som det så kan du efter hand hälsa på henne när ni passerar varandra.

Med risk för stalker varning, kolla hennes Facebook för att få ett hum om vem hon är och vad som intresserar henne.

Efterhand kan du börja prata om fittan och dattan men det bör då handla om skolan och saker ni båda kan relatera till.

Önska dig lycka till
Citera
2025-05-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Beror helt på vad det är för skola och kurs. Finns en massa kurser på högskolan som inte är avancerade eller kräver några omfattande kunskaper, t.ex kommer du in på lärarprogrammet med 0.1 på HP. Finns således ett stort antal idioter på högskolorna, och många av dem tar heller inga examen. Ribban har sänkts enormt avseende högskolestudier på senare år om man jämför med för 50 år sedan. På den tiden, när 10-15% av befolkningen tog examen, så koncenterades läroverken till den kognitiva eliten. Idag, i kontrast, är det närmare 50% av befolkningen som tar examen och än mer som pluggar på högskolan, och då finns inte de garantierna längre i takt med det breda folklagrets entré i finrummet.

All-in-all så kan man i princip garantera att en person som pluggar till ingenjör på KTH knappast är en idiot givet ingångskraven, men antagningskraven är så otroligt låga på många andra program att det blir absurt att förutsätta något om deras intelligens. Och det är rent korkat att t.ex förutsätta någon student på Malmö Högskola eller Jönköpings Högskola skulle vara intellektuellt begåvad.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/251952?programid=1316

Ja så är det, men han skrev att hon går någon avancerad utbildning.
Citera
2025-05-20, 19:06
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
Men därifrån är steget enormt mellan att vilja ta det vidare

Jag är ödmjuk för den tanken och har ingen övertro på mig själv på något sätt. Jag kan ju bara vara betraktad som ett tillfälligt ögongodis.

Och eftersom vi sett varandra så många gånger efter det så blir det lite konstigt om jag helt från ingenstans börjar prata med henne.

Hej ts,
Jag är visserligen en gamling, och på min tid var det helt normalt för oss att gå fram till tjejer, men jag tycker att du, moderne yngling, skall försöka även om det känns lite svårt. Steget är inte så enormt, särskilt om du är 95 procent säker att hon gillar vad hon ser.

Det är ALLTID bättre chanser med personer man sett i verkligheten än genom.appar eftersom hon nu sett hela dig, inte bara bilder från bästa vinkeln. Hon har sett din stil, din mimik, din fysik osv. Hon vet vad hon får.

Tänk på att tjejer ofta är romantiska. Att ni tittat på varandra hundra gånger är inte ett minus. För en romantisk tjej är det en slags komplimang att bli beundrad på avstånd av en kille som känner att hon är lite för snygg för honom, men att han sedan vågar allt och ställer frågan. Typiskt sådant som blir en perfekt historia hon kan berätta för sina kompisar, sin mamma och era framtida barn.

Kör hårt och rapportera hur det gick!
Citera
2025-05-20, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
If you don't go after what you want, you'll never have it.
If you never ask, the answer is always no.
If you don't step forward, you are always in the same place.

Förstår att det är ett tufft steg att ta. Nyckeln här är den mentala biten hos dig själv. Försök se detta som ett träningstillfälle. Träning har syftet att man ska bli bättre men inte lyckas bli det med en gång utan över tid. Att våga fråga är en bra sak att lära sig tidigt i livet. Att lära sig ta ett nej, likaså. Jag tycker dock inte att du ska gå in med inställningen att du kommer att misslyckas. Som Nelson Mandela så bra sa: "I never lose. I either win, or I learn".

Hur då göra rent praktiskt? Sitter hon ofta tillsammans med vänner kan det bli tufft men en tanke är att skriva ned ditt nummer på en lapp. Gå fram till henne (även om hon sitter med sina vänner) och säga något i still med "Hej, Jag finner dig attraktiv och skulle vilja ta en fika med dig. Hör gärna av dig med en tid som passar dig" och så ger du henne ditt nummer.

Skulle hon sedan inte återkoppla men ni ser varandra på skolan, våga möt hennes blick och le. Inte lätt, men tänk "träning". Du har inte gjort något fel utan tvärtom, du har varit modig och du har vuxit. Tänk också att det är fullt möjligt att hon själv är lika rädd som du är.

// CC

Nej, det fungerar inte att vara så pang på rödbetan. Killen kommer överrumpla henne och göra henne helt tagen på sängen. Han kommer behöva lirka sig in gradvis eller steg för steg till målet. Därutöver så är det rent generellt inte effektivt att komma med komplimanger om utseendet direkt vid första anblick, då det snarare riskerar göra tjejer obekväma.
Citera
2025-05-20, 19:08
Medlem
Citat:
Finns en objektiv 10 poängare på min hägskola jag ögonflörtat med till och från i 1 jävla år. Har aldrig pratat med henne. Hon har spanat in mig till och från så vet att hon åtminstone tycker jag ser lite intressant ut. Vi har vid två tillfällen haft oavbruten ögonkontakt I 3+ sekunder. Hon verkar ej vara spontan utan en mer formell och halvblyg tjej. Så det kan verkligen bli helt fel.

Vill nu bjuda ut henne på en middag eller fika. Hur gör jag? Jag kommer inte ha möjlighet att träffa henne mer efter sommaren och om jag ens ser henne en gång till så är det nu eller aldrig. Så måste gå pang på.

Vad har ni för erfarenhet kring detta? Tips?
Bör jag göra det eller skita i det? Finns risken att jag gör mig själv till åtlöje?
Har aldrig gjort nått liknande. Och har ganska dålig självkänsla. Kan lätt bli sårad om jag blir avvisad av folk. Och rädd att den lilla självkänsla och självförtroende jag har ska gå förlorad om det blir fel.

Jag har aldrig haft en partner och är oskuld.

Haha bögjävel. Fråga om hon vill ta en fika om ett år.
Citera
2025-05-20, 22:06
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Finns en objektiv 10 poängare på min hägskola jag ögonflörtat med till och från i 1 jävla år. Har aldrig pratat med henne. Hon har spanat in mig till och från så vet att hon åtminstone tycker jag ser lite intressant ut. Vi har vid två tillfällen haft oavbruten ögonkontakt I 3+ sekunder. Hon verkar ej vara spontan utan en mer formell och halvblyg tjej. Så det kan verkligen bli helt fel.

Vill nu bjuda ut henne på en middag eller fika. Hur gör jag? Jag kommer inte ha möjlighet att träffa henne mer efter sommaren och om jag ens ser henne en gång till så är det nu eller aldrig. Så måste gå pang på.

Vad har ni för erfarenhet kring detta? Tips?
Bör jag göra det eller skita i det? Finns risken att jag gör mig själv till åtlöje?
Har aldrig gjort nått liknande. Och har ganska dålig självkänsla. Kan lätt bli sårad om jag blir avvisad av folk. Och rädd att den lilla självkänsla och självförtroende jag har ska gå förlorad om det blir fel.

Jag har aldrig haft en partner och är oskuld.

Ja bara chansa, gå bara fram till henne en dag när hon är själv. Och säg - Hej, jag undrar om du skulle vilja fika en dag? Eller - Hej, jag tycker du är lite fin, och undrar om du skulle vilja fika med mig en dag?
Inte för agressiv men inte heller passiv.

Heja heja!!!
Citera
2025-05-20, 22:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du.kan hitta en öppning i en alldaglig situation som tex. ställa dig bak henne i en kö på cafeterian och tex. fråga henne vilket bröd eller bakelse hon tycker är godast

Bra mycket större chans att få positiv respons om du gör så, än om du utan ett ord sträcker fram din mobil med ”lägg in ny kontakt” framme på skärmen.
Citera
2025-05-20, 23:09
Medlem
Fader.Runkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
If you don't go after what you want, you'll never have it.
If you never ask, the answer is always no.
If you don't step forward, you are always in the same place.

Förstår att det är ett tufft steg att ta. Nyckeln här är den mentala biten hos dig själv. Försök se detta som ett träningstillfälle. Träning har syftet att man ska bli bättre men inte lyckas bli det med en gång utan över tid. Att våga fråga är en bra sak att lära sig tidigt i livet. Att lära sig ta ett nej, likaså. Jag tycker dock inte att du ska gå in med inställningen att du kommer att misslyckas. Som Nelson Mandela så bra sa: "I never lose. I either win, or I learn".

Hur då göra rent praktiskt? Sitter hon ofta tillsammans med vänner kan det bli tufft men en tanke är att skriva ned ditt nummer på en lapp. Gå fram till henne (även om hon sitter med sina vänner) och säga något i still med "Hej, Jag finner dig attraktiv och skulle vilja ta en fika med dig. Hör gärna av dig med en tid som passar dig" och så ger du henne ditt nummer.

Skulle hon sedan inte återkoppla men ni ser varandra på skolan, våga möt hennes blick och le. Inte lätt, men tänk "träning". Du har inte gjort något fel utan tvärtom, du har varit modig och du har vuxit. Tänk också att det är fullt möjligt att hon själv är lika rädd som du är.

// CC

Tack. Intressant
Citera
2025-05-21, 18:00
Medlem
Gå fram och heja på henne bara! Kallprata lite, fråga hur det går med plugget, vad hon ska göra i sommar, var bara som vanligt! När ni har snackat ett tag och det verkar gå bra är det bara att fråga om hon vill ses på ett glas eller ta en fika, alternativt frågar du om hennes nummer.

Vet du, du har faktiskt inget att vinna på att sitta och överanalysera hur du ska ta kontakt, vad som kan gå fel, osv. Tar du aldrig första steget kommer du gå och ångra det resten av livet (eller iallafall tills du börjar intressera dig för nån annan.) Lätt att man blir besatt av sin crush när man är ung eller inte har så mycket erfarenhet med förhållanden. Men som man säger, man missar alla skott man inte skjuter.

Det är inte så mycket att fundera på, gå fram och snacka med henne bara! Det värsta som kan hända är att hon säger nej, men då vet du iallafall och slipper tänka på det nåt mer.
Citera
2025-05-22, 00:16
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Får även en känsla av att hon inte vill att jag ska veta att hon tycker jag är snygg. Lagt märke till att hon smygspanat på mig när hon trodde jag inte såg osv. Och grejen är att hon har fattat att jag vet att hon spanar och därför har hon blivit mer återhållsam med det. Inte att hon undviker mig men att hon är återhållsam med tittandet och ögonkontakten.

Inte nödvändigtvis. Där kan ha funnits ett intresse som försvunnit. Eller att du missuppfattat signalerna på grund av att du själv är intresserad. Då kan helhetsbilden försvinna

Om det funnits eller finns ett intresse så är det fortfarande du som ska spela drag. Du är mannen och ska uppvakta. Det behöver inte vara någon "klubba-ner-henne-och-släpa-hem-henne-i-håret"-grej alls, utan du måste initiera någon form av kontakt. Det kanske är svårt om hon är med sina vänner men något slags läge borde du kunna hitta. Hon kan rent av vara reserverad i början om hon är lite inåt. Det får du respektera men du kan ju försöka med lite drag som inte är helt uppåt väggarna flera gånger liksom. Finns där ett intresse kommer hon att bli smickrad. Men du ska inte heller vara för på, för även om det är du som uppvaktar så är det hon som väljer och det finns många andra fiskar i sjön som hon säkert också tittar på

Citat:
Hon vet ju att det är jag. Vi har tittat på varandra i ett år. Hon har säkert sett mig fler gånger än många i hennes klass då både jag och hon suttit extremt mycket där.

Men aldrig pratat?

Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Håller med. Fika är något hon gör med en homosexuell killkompis, vilket i och för sig känns som rimligt i detta fall. Möjligheten att TS och snyggtjejen kommer få en sexuell relation är exakt 0 %.

Fika kan väl vara bra men det kan vara jättejobbigt att sitta framför någon på en första träff. Bättre att prata på andra sätt. En promenad kan vara jättebra. Kommer du inte på något kan du bara kommentera på något i omgivningen och starta upp pratet där på något vänster. Bäst är frågor som hon inte kan svara bara "ja" eller "nej" på och gärna såna där hon måste fråga dig någonting tillbaka. Dvs, tanken är att ni ska få till en bra dialog

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
A men vafan. Vad är det där för råd? En tjej visar ganska tydligt om hon inte är intresserad. Då tittar hon bort och det syns att hon inte vill att han tittar på henne.
Sen är det enda sättet att få reda på om det finns mer intresse att köra på.

Tror han mer menar att om en tjej råkar titta på dig 1 sekund under 1 timme så kan det vara lätt att tänka att hon spanar in en för man är så låst på just den sekunden om man själv har intresse i henne

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
[...]men det bör då handla om skolan och saker ni båda kan relatera till.

Skolan är ju rätt naturligt och bra att öppna med. Det blir ganska lätt att hitta något. Typ bara något så enkelt som "vad tycker du om den läraren" eller liknande kan öppna upp. Men det får inte bara bli prat om skola, det blir jättetråkigt. Det är dessutom lätt att fastna i det om du väl drar upp det så redan nu kan du ju fundera på generella samtalsämnen som du kan spinna vidare in i

Har ni aldrig pratat är situationen svårare TS. Men du behöver approach:a henne på något sätt och du ska göra det på ett vettigt sätt, dvs inte säga "ska vi fika?" det första du säger. Du ska försöka stämma av läget, öppna upp. Men du måste först hitta läget. Har du inte pratat med henne så kanske du pratat med någon av hennes kompisar? Det kan vara en väg in annars. För du måste mer eller mindre bli vän med hennes kompisar. Det blir mycket lättare då. Det måste dock inte vara något jättedjupt, men dom pratar med varandra och en bra förutsättning är att dom uppfattar dig som en schysst kille
Citera
2025-05-22, 00:28
Medlem
Fader.Runkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Inte nödvändigtvis. Där kan ha funnits ett intresse som försvunnit. Eller att du missuppfattat signalerna på grund av att du själv är intresserad. Då kan helhetsbilden försvinna

Om det funnits eller finns ett intresse så är det fortfarande du som ska spela drag. Du är mannen och ska uppvakta. Det behöver inte vara någon "klubba-ner-henne-och-släpa-hem-henne-i-håret"-grej alls, utan du måste initiera någon form av kontakt. Det kanske är svårt om hon är med sina vänner men något slags läge borde du kunna hitta. Hon kan rent av vara reserverad i början om hon är lite inåt. Det får du respektera men du kan ju försöka med lite drag som inte är helt uppåt väggarna flera gånger liksom. Finns där ett intresse kommer hon att bli smickrad. Men du ska inte heller vara för på, för även om det är du som uppvaktar så är det hon som väljer och det finns många andra fiskar i sjön som hon säkert också tittar på

Men aldrig pratat?

Fika kan väl vara bra men det kan vara jättejobbigt att sitta framför någon på en första träff. Bättre att prata på andra sätt. En promenad kan vara jättebra. Kommer du inte på något kan du bara kommentera på något i omgivningen och starta upp pratet där på något vänster. Bäst är frågor som hon inte kan svara bara "ja" eller "nej" på och gärna såna där hon måste fråga dig någonting tillbaka. Dvs, tanken är att ni ska få till en bra dialog

Tror han mer menar att om en tjej råkar titta på dig 1 sekund under 1 timme så kan det vara lätt att tänka att hon spanar in en för man är så låst på just den sekunden om man själv har intresse i henne

Skolan är ju rätt naturligt och bra att öppna med. Det blir ganska lätt att hitta något. Typ bara något så enkelt som "vad tycker du om den läraren" eller liknande kan öppna upp. Men det får inte bara bli prat om skola, det blir jättetråkigt. Det är dessutom lätt att fastna i det om du väl drar upp det så redan nu kan du ju fundera på generella samtalsämnen som du kan spinna vidare in i

Har ni aldrig pratat är situationen svårare TS. Men du behöver approach:a henne på något sätt och du ska göra det på ett vettigt sätt, dvs inte säga "ska vi fika?" det första du säger. Du ska försöka stämma av läget, öppna upp. Men du måste först hitta läget. Har du inte pratat med henne så kanske du pratat med någon av hennes kompisar? Det kan vara en väg in annars. För du måste mer eller mindre bli vän med hennes kompisar. Det blir mycket lättare då. Det måste dock inte vara något jättedjupt, men dom pratar med varandra och en bra förutsättning är att dom uppfattar dig som en schysst kille

Hon har tittat för mycket för att det skulle vara slump. Och hon måste märkt av att jag tittat och om hon inte gillar mig så borde ju hon slutat titta??
Citera
2025-05-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Han behöver nog inte låtsas så mycket…
😁, jahwohl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto