2025-05-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu har ju jag aldrig haft någon 10-poängare men tror ändå inte du att ska fråga om ni ska ta en fika, i min värld i alla fall så fikar inte karlar. Och ska du försöka ragga på en sån puma så gäller det nog att framstå så manlig som möjligt.
I princip alla som pluggar går på koffein, tro mig. Inget omanligt i det alls.
Citera
2025-05-20, 10:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu tar jag ner dig från de himmelsblå skyarna; men är du säker på att hon spanar in dig och att hon är intresserad av dig; det är inte bara en önskedröm från din sida att hon gör så?

Att gå fram till henne och säga något i stil med ”hej, vill du ta en fika” är en mindre bra idé. Chanserna till att hon kommer att tacka ja, till en fika med en som hon inte alls känner, är inte så stor.

Nej, du ska istället ta tillfället när det ges.
”anwe8” ger dig det bästa rådet du fått i tråden.
Börja med att prata om ”väder och vind” eller något annat ”neutralt”.
Och nu kommer det viktigaste: gör det i ett naturligt sammanhang, t ex på busshållplatsen, i kön i restaurangen eller cafeterian, i biblioteket, eller du kanske ”råkar” cykla ifatt henne från eller till högskolan. Möjligheterna är många, och du måste ta chansen när den dyker upp.

Väder och vind kan man prata om i några minuter. Med sedan? Du måste förbereda dig, så att du kan fortsätta samtalet. T ex: vet du vad för kurs hon läser, om inte försök ta reda på det. Fråga henne om den kursen. Du behöver få henne att prata. Och då märker du ganska snart om hon är intresserad, eller om hon bara ger artiga svar och vill komma därifrån så fort som möjligt.

M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)

A men vafan. Vad är det där för råd? En tjej visar ganska tydligt om hon inte är intresserad. Då tittar hon bort och det syns att hon inte vill att han tittar på henne.
Sen är det enda sättet att få reda på om det finns mer intresse att köra på.
Citera
2025-05-20, 11:54
Medlem
Shrimp-guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKP-Pecheneg
Du går fram och frågar om hon vill ta en fika.

Bög.

Sen efter fikat frågar du om hon vill ses igen, säger hon nej. Går du hem och gråt runkar
Citera
2025-05-20, 11:57
Medlem
Shrimp-guys avatar
Citat:
Nu tar jag ner dig från de himmelsblå skyarna; men är du säker på att hon spanar in dig och att hon är intresserad av dig; det är inte bara en önskedröm från din sida att hon gör så?

Att gå fram till henne och säga något i stil med ”hej, vill du ta en fika” är en mindre bra idé. Chanserna till att hon kommer att tacka ja, till en fika med en som hon inte alls känner, är inte så stor.

Nej, du ska istället ta tillfället när det ges.
”anwe8” ger dig det bästa rådet du fått i tråden.
Börja med att prata om ”väder och vind” eller något annat ”neutralt”.
Och nu kommer det viktigaste: gör det i ett naturligt sammanhang, t ex på busshållplatsen, i kön i restaurangen eller cafeterian, i biblioteket, eller du kanske ”råkar” cykla ifatt henne från eller till högskolan. Möjligheterna är många, och du måste ta chansen när den dyker upp.

Väder och vind kan man prata om i några minuter. Med sedan? Du måste förbereda dig, så att du kan fortsätta samtalet. T ex: vet du vad för kurs hon läser, om inte försök ta reda på det. Fråga henne om den kursen. Du behöver få henne att prata. Och då märker du ganska snart om hon är intresserad, eller om hon bara ger artiga svar och vill komma därifrån så fort som möjligt.

M v h

Fan, tycker synd om dom som bokar tid hos dig. Lyssna inte på det här. Gå bra fram och fråga. Tja vad gör du efter plugget, ska vi gå ta en öl eller fika typ. Krångla inte till det så mycket
Citera
2025-05-20, 12:33
Medlem
Fader.Runkas avatar
Citat:

M v h

Jag är ju ingen tankeläsare. Jag kan bara gå efter hur hon agerat och vad jag förknippar sånt agerande med. Jag är ju 95% säker på att hon känt att jag varit trevlig att titta på, att hon känt någon form av attraktion. Men därifrån är steget enormt mellan att vilja ta det vidare till en dejt eller nått liknande, speciellt när hon inte känner mig och speciellt med tanke på hur attraktiv hon är. Jag ser helt okej ut och hon är inte den första tjejen som spant på mig, men det finns andra killar som också ser bra ut och hon kan ju lika gärna tittat på de som hon gjort på mig. Jag är ödmjuk för den tanken och har ingen övertro på mig själv på något sätt. Jag kan ju bara vara betraktad som ett tillfälligt ögongodis.

Jag funderar på att kontakta henne via Facebook. Jag råkar veta att hon har Facebook och råkar veta vilken profil hon har. Jag tror också att det kommer bli fel om jag börjar prata med henne nu(om jag ens stöter på henne igen). Jag hade några bra tillfällen att göra det i början, men gjorde aldrig det. Och eftersom vi sett varandra så många gånger efter det så blir det lite konstigt om jag helt från ingenstans börjar prata med henne. Det är även komplicerat att hon hela tiden har samma vänner med sig. Jag kan ha fel, men hon känns inte som en spontan tjej, utan en planerande formell och lite blyg tjej. Ingen som kanske uppskattar att rakt av bli utbjuden på dejt av en okänd.
Så jag tror det får bli Facebook.

OBS: Jag har ingen större tro på att hon kommer vilja ha med mig att göra eller ens svara. Det är liksom en chansning bara, lite som att spela på lotto. Gör jag ingenting så går hon ändå förlorad. Och jag ångra mig om jag inte gör det. Det känns fel att inte göra det. Tänk om jag lyckas, då kanske nått magiskt väntar. Kan inte leva med tanken att jag inte ens försökte.
Citera
2025-05-20, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Håller med om allt utom det sista, det är självklart att någon som pluggar på avancerad nivå är intelligent. Skulle kunna uppfattas negativt, om någon skulle komma på tanken att ge en sådan kommentar till någon som går på KTH t.ex. skulle han själv framstå som inte så intelligent.
Visa intresse för det hon pluggar skulle jag säga.

Beror helt på vad det är för skola och kurs. Finns en massa kurser på högskolan som inte är avancerade eller kräver några omfattande kunskaper, t.ex kommer du in på lärarprogrammet med 0.1 på HP. Finns således ett stort antal idioter på högskolorna, och många av dem tar heller inga examen. Ribban har sänkts enormt avseende högskolestudier på senare år om man jämför med för 50 år sedan. På den tiden, när 10-15% av befolkningen tog examen, så koncenterades läroverken till den kognitiva eliten. Idag, i kontrast, är det närmare 50% av befolkningen som tar examen och än mer som pluggar på högskolan, och då finns inte de garantierna längre i takt med det breda folklagrets entré i finrummet.

All-in-all så kan man i princip garantera att en person som pluggar till ingenjör på KTH knappast är en idiot givet ingångskraven, men antagningskraven är så otroligt låga på många andra program att det blir absurt att förutsätta något om deras intelligens. Och det är rent korkat att t.ex förutsätta någon student på Malmö Högskola eller Jönköpings Högskola skulle vara intellektuellt begåvad.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/251952?programid=1316
Senast redigerad av anwe8 2025-05-20 kl. 13:05.
Citera
2025-05-20, 12:46
Medlem
När du ser henne på avstånd, ta upp din telefon, öppna kontakter och välj "Ny kontakt", gå fram till henne och ge henne din telefon. Du behöver inte säga ett ord, hon kommer att fatta. Skriver hon in namn o tel, så kan du sedan i lugn o ro fortsätta i sms. Svarar hon är kontakten etablerad, å sen får du se..
Citera
2025-05-20, 14:03
Medlem
kamanyas avatar
If you don't go up and ask, you're just being a stalker.

The longer you leave it, the more certain she will become of this.

Grow some balls.
Citera
2025-05-20, 15:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
Jag kan ha fel, men hon känns inte som en spontan tjej, utan en planerande formell och lite blyg tjej. Ingen som kanske uppskattar att rakt av bli utbjuden på dejt av en okänd.
Så jag tror det får bli Facebook.

OBS: Jag har ingen större tro på att hon kommer vilja ha med mig att göra eller ens svara. Det är liksom en chansning bara, lite som att spela på lotto. Gör jag ingenting så går hon ändå förlorad. Och jag ångra mig om jag inte gör det. Det känns fel att inte göra det. Tänk om jag lyckas, då kanske nått magiskt väntar. Kan inte leva med tanken att jag inte ens försökte.

”Ingen som kanske uppskattar att rakt av bli utbjuden på dejt av en okänd.”
Om du tänker så, då ska du nog se till att hon lär känna dig lite. Det kommer säkert tillfällen då du helt apropå kan inleda en konversation. Fikakön, busshållplatsen, högskolans bibliotek o s v.
Fokusera inledningen av konversationen på något som hon lätt kan ta till sig och svara på. Om bussen är sen har du en bra början.
Du märker ganska snart om hon vill fortsätta samtalet eller om hon bara svarar artigt men inte tar något initiativ till att fortsätta samtalet.

”Så jag tror det får bli Facebook”
Det tror jag du ska undvika. Satsa på att göra det I R L.

Oavsett hur du väljer att göra - lycka till; den som inte ger sig ut på osäker mark kommer aldrig att få känna glädjen av att lyckas.
Citera
2025-05-20, 16:20
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka

If you don't go after what you want, you'll never have it.
If you never ask, the answer is always no.
If you don't step forward, you are always in the same place.

Förstår att det är ett tufft steg att ta. Nyckeln här är den mentala biten hos dig själv. Försök se detta som ett träningstillfälle. Träning har syftet att man ska bli bättre men inte lyckas bli det med en gång utan över tid. Att våga fråga är en bra sak att lära sig tidigt i livet. Att lära sig ta ett nej, likaså. Jag tycker dock inte att du ska gå in med inställningen att du kommer att misslyckas. Som Nelson Mandela så bra sa: "I never lose. I either win, or I learn".

Hur då göra rent praktiskt? Sitter hon ofta tillsammans med vänner kan det bli tufft men en tanke är att skriva ned ditt nummer på en lapp. Gå fram till henne (även om hon sitter med sina vänner) och säga något i still med "Hej, Jag finner dig attraktiv och skulle vilja ta en fika med dig. Hör gärna av dig med en tid som passar dig" och så ger du henne ditt nummer.

Skulle hon sedan inte återkoppla men ni ser varandra på skolan, våga möt hennes blick och le. Inte lätt, men tänk "träning". Du har inte gjort något fel utan tvärtom, du har varit modig och du har vuxit. Tänk också att det är fullt möjligt att hon själv är lika rädd som du är.

// CC
Citera
2025-05-20, 17:23
Medlem
Busgriss avatar
Minns din Proust: Den som orkar lyssna till en kvinna fram till morgontimmen kan förföra vem som helst.
Citera
2025-05-20, 17:56
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Låtsas du är från landsorten och lite bortkommen också i övrigt...

Snabbt visar det sig att hon turistguidat dig genom hela din hemstad ändå till "ditt" hotellrum😁

Han behöver nog inte låtsas så mycket…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in