2025-05-21, 19:35
Medlem
Peterheterhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Alltså, jag frågade hur många som får jobb. Vad de som fick jobb får efter X antal år handlar inte denna tråd om.
Du frågar också "värt att utbilda sig?" Jag svarade på om det är värt att omutbilda sig och utbilda sig även hur svårt det är att få jobb som lärling.

Är det statistik du är ute efter så är det bara kolla upp. Men jag har aldrig stött på en arbetslös fullbetald elektriker. Dock måste man acceptera löner som en städare överklassar och bara lägst i hierarkin.
Citera
2025-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Du frågar också "värt att utbilda sig?" Jag svarade på om det är värt att omutbilda sig och utbilda sig även hur svårt det är att få jobb som lärling.

Är det statistik du är ute efter så är det bara kolla upp. Men jag har aldrig stött på en arbetslös fullbetald elektriker. Dock måste man acceptera löner som en städare överklassar och bara lägst i hierarkin.

Så du har aldrig stött på en "fullbetald" nyutbildad arbetslös elektriker?
Citera
2025-05-21, 19:50
Medlem
Peterheterhans avatar
Citat:
Så du har aldrig stött på en "fullbetald" nyutbildad arbetslös elektriker?
Vad fattar du inte av mitt första inlägg? Man kan inte vara nyutbildad och fullbetald elektriker. Man genomgår först de 4 hundåren, där man slavar med minimilön.
Citera
2025-05-21, 19:50
Medlem
Elikos avatar
Jobbat snart 10år inom bygg och ALLA som börjat med el har ett jobb inom 1 år oavsett om de är socialt efterblivna. Så misslyckas man är det nåt annat som är fel.
Citera
2025-05-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Vad fattar du inte av mitt första inlägg? Man kan inte vara nyutbildad och fullbetald elektriker. Man genomgår först de 4 hundåren, där man slavar med minimilön.

frågeställningen i denna tråd handlar inte om fullbetalda elektriker med jobb.

Vad är det du inte fattar?
Citera
2025-05-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Jobbat snart 10år inom bygg och ALLA som börjat med el har ett jobb inom 1 år oavsett om de är socialt efterblivna. Så misslyckas man är det nåt annat som är fel.

Och det baserar du på de elektriker du mött i ditt arbete? Alltså de som fick jobb?

Är du säker?
Senast redigerad av Trumputin 2025-05-21 kl. 19:58.
Citera
2025-05-21, 19:55
Medlem
kalkryggars avatar
Elektriker var ett sånt yrke som var bra förr i tiden. Men nu säger folk jag pratar med att det har blivit ett riktigt skityrke. Arbetslösheten väntas uppenbarligen öka kommande år också. Detta är vad jag snappat upp och inga källor finns. Så ta det för vad det är.
Citera
2025-05-21, 20:06
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?

Finns ju el på nästan alla breda gymnasieskolor. Man skulle valt el där i så fall.
Citera
2025-05-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Elektriker var ett sånt yrke som var bra förr i tiden. Men nu säger folk jag pratar med att det har blivit ett riktigt skityrke. Arbetslösheten väntas uppenbarligen öka kommande år också. Detta är vad jag snappat upp och inga källor finns. Så ta det för vad det är.

Det har varit så under en lång tid, skolor, företag, fack alla säger de arbetsmarknaden är gudomlig då det ligger i deras intresse.

I verkligheten är det inte särskilt många från dessa program som får jobb som elektriker.
Senast redigerad av Trumputin 2025-05-21 kl. 20:09.
Citera
2025-05-21, 20:24
Medlem
Tror marknaden är mycket god. Skulle själv få hjälp av en yngre elektriker för lite mindre jobb. Han valde att inte höra av sig alls pga att det fanns större jobb. Lite andra elfirmor jag ringt på har inte kunnat komma på några veckor. Just eljobb är väl sånt som de flesta drar sig för göra själva, även om de skulle klara det själv. Fått också uppfattningen att elektriker ofta kan ta mer betalt än byggare och också anlitas svart väldigt ofta, på t ex kvällar och helger.
Citera
2025-05-21, 20:56
Medlem
Det behövs alltid elmontörer! Det byggs ganska mycket på sina ställen, så bl.a elektriker, snickare VVS'are och betongarbetare behövs.
Citera
2025-05-21, 21:02
Medlem
Precis som med alla jobb så finns det dem som är kvalificerade.
Sedan finns det dem som är kompetenta.
Sedan finns det dem som är eftertraktade.

Allt beror på vad du bidrar med som arbetare och anställd. Om du bestämmer dig tidigt i dit liv för att bli eftertraktad så krävs det att du anstränger dig lite mer.
Jag har anställt massor av elektriker, till sjöss, ska tilläggas. Alla har inte varit eftertraktade, men däremot kompetenta.
Alla har haft lätt att hitta jobb. Fortfarande finns det massor av jobb för dem som är eftertraktade.
Sikta mot stjärnorna, landa på en planet som känns bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in