• 1
  • 2
Igår, 15:12
Medlem
VidrigKunds avatar
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Vilken typ av konto är pengarna på? Du kan nog unna dig en resa för 50-100tkr, men kom ihåg att du kan behöva skatta på vinsten, som är en store del av din portföljs värde, om du sparat på AF konto. Så set till att ha råt med 15-30tkr i skatt extra nästa år i så fall.

Det är osannolikt att pengarna kommer växa så sanbbt igen, så bli inte för bekväm eller kaxig. Satsa på en bred portfölj, och beroende på hur nära pensionen du är får du hantera riskerna olika...
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Loikkaris avatar
50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader.
Det var ingen dålig tillväxt, byt till mindre riskfyllda objekt.
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?
Vad har du aktierna på för konto? Tänk på att du i vissa fall får betala 30% skatt på vinsten.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Vilken typ av konto är pengarna på? Du kan nog unna dig en resa för 50-100tkr, men kom ihåg att du kan behöva skatta på vinsten, som är en store del av din portföljs värde, om du sparat på AF konto. Så set till att ha råt med 15-30tkr i skatt extra nästa år i så fall.

Det är osannolikt att pengarna kommer växa så sanbbt igen, så bli inte för bekväm eller kaxig. Satsa på en bred portfölj, och beroende på hur nära pensionen du är får du hantera riskerna olika...

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har du pengarna på för konto? Tänk på att du i vissa fall får betala 30% skatt på vinsten.

ISK, så slipper vinstskatt. Antar att 1 miljon inte kommer göra mig fattig nästa gång det dags att betala skatt.
Citera
Igår, 15:30
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader.
Det var ingen dålig tillväxt, byt till mindre riskfyllda objekt.

Jag tror fortfarande det finns mycket potential i den huvudsakliga aktien jag investerat i, den har ju gått bra till skillnad på "säkrare" aktier senaste året. Är de verkligen säkrare med tullar, eventuella krig och så vidare?

Samt ja, det är precis som om jag vunnit 1 miljon på lotteri.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Citat:
ISK, så slipper vinstskatt. Antar att 1 miljon inte kommer göra mig fattig nästa gång det dags att betala skatt.
Okej, då skulle jag flytta över aktierna till några med lägre risk. Och antagligen ta ut 100k och placera dom på ett vettigt sparkonto. Givetvis först betala av dåliga skulder först.
Citera
Igår, 15:36
Medlem
Du kanske inte ska ta ut 10% på nöjen. Men nåt kan du unna dig. Sen som nån annan sa. Sätt över det mesta på stabila aktier. Behåll 50 000 för lite mer risk. Då har du ändå 900 000 kvar. Jag är ingen expert. Men så hade jag gjort.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Du bör exakt göra som du tycker. Ta ut 10%, det är ändå 100 000kr. Unna dig och kvinnan din en längre resa 3-4 veckor. Det tycker jag du har förtjänat mycket väl. Sen om man spenderar hela summan är ju helt annat, kanske nöjer sig med en billigare resa på 1-2 veckor bara i EU och ha resten till annat.

Resten av summan fortsätter du å spara och placera.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Vad bör jag göra?
Jag har 3 tips vad du ska göra med din miljon:
1. Njut
2. Njut
3. Njut
Att förlora miljonen eller att öka den till två miljoner kommer aldrig att öka din känsla av njutning.
Fortsätt spekulera i trygga stora aktier och spendera överskottet från din miljon på minnesvärda upplevelser med vänner/älskade.
Sluta inte jobba men skaffa ett jobb du verkligen trivs med.
Skaffa en nyttig livsstil.
Du kommer att vara lycklig länge.
Citera
Igår, 15:50
Medlem
Galejans avatar
Jag hade inte slängt pengarna på en resa. Resa är något av det mest värdelösa man kan göra för pengar. Ett par veckor och sedan är stålarna slut och bara minnena finns kvar. Västerlänningen är besatt av att resa, som att förflytta sig till en annan plats på jordklotet för en stund är den främsta av lyx.

Jag hade köpt en sak, något du kan äga och ha kvar i åratal. Då får du valuta för pengarna.
Senast redigerad av Galejan Igår kl. 15:53.
Citera
Igår, 15:51
Medlem
20x pengarna på ett halvår låter som att du har någon slags kunskap eller intresse, även om du satsar riskfullt. Du har betydligt bättre avkastning än alla aktier noterade i sverige (alla listor), på en 1års period.

Jag hade skalat om. 500k fortsatt investerat om du nu gillar det, 400k säkrare sparform, 100k(eller mindre) till något för dig + familj. En resa, ny tv, någon spontan men fin present, etc.

Edit: Rensa eventuella blankolån först såklart.

Notera att du får ca 20tkr i skatt nästa år, om du har isk.
Senast redigerad av Dhfjs2930sj Igår kl. 15:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in