• 1
  • 2
Igår, 12:06
Medlem
rex144s avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ste-visa-pass/
"Britternas uppdrag på Gotland: Skydda en vägbas för landande militärflygplan några mil norr om Visby."

Hundra britter från deras bästa specialförband SAS i en NATO övning hoppade från flygplan och landade på Gotland men fick sig en överraskning när de mötte tungbeväpnad gränspolis De fick var och en komma till en lucka på en mobil passkontroll och visa sina pass och få stämpel.
Var och en av de fick legitimera sig innan de fortsatte med att säkra en vägbas.

Är det led i regeringens hårda migrationspolitik?
Senast redigerad av rex144 Igår kl. 12:15.
Citera
Igår, 12:51
Medlem
Dom fick göra samma grej i Frankrike, lite dumt och byråkratiskt men regler är väl regler. Hoppas inte detta gäller i ett riktigt krig också hehe
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accelerometer
Sverige är ett land av idioter. Just när man tror att svenskarna har nått höjden av idioti lyckas de göra något ännu mer idiotiskt. Bravo!

Är inget unikt för Sverige och beror på att GB inte är med i EU. Går nog snabbare att göra såhär än att få till ett undantag för en enskild övning eller gå genom vanliga passkontrollen.
Citera
Igår, 13:16
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ste-visa-pass/
"Britternas uppdrag på Gotland: Skydda en vägbas för landande militärflygplan några mil norr om Visby."

Hundra britter från deras bästa specialförband SAS i en NATO övning hoppade från flygplan och landade på Gotland men fick sig en överraskning när de mötte tungbeväpnad gränspolis De fick var och en komma till en lucka på en mobil passkontroll och visa sina pass och få stämpel.
Var och en av de fick legitimera sig innan de fortsatte med att säkra en vägbas.

Är det led i regeringens hårda migrationspolitik?
Sverige är ett skämt ett stort skämt och leds av politiker som beter sig som barn.
Citera
Igår, 13:24
Medlem
Fan vilka cucks som skrivit i tråden hittills, man ser att ni brås på era farsor. Rätt sjukt att jag kände er loser till farsa bättre än vad ni själva någonsin gjorde roflmao. Anyways, vad fan klagar folk på? Var det några främlingar som utförde en faktisk "militärisk" handling inom Sveriges gränser? Utan att förvarna Sverige eller få ett godkännande av Sverige?

Nu är vi ju med i NATO, och då får vi acceptera att främlingar utför vilket "militäriskt" skit dom vill inom våra gränser, ni röstade nyligen för detta så nu får ni acceptera det.

Men om ni ska låtsas tillhöra eliten där sådana som jag är, som förstod varför våra föräldrar slet som djur för att undvika NATO, jag har varit emot NATO sedan start, just på grund av sådan här jävla skit. Så jag har rätt att klaga på att dom utförde denna insats, men jag ger samtidigt båda sidor en eloge för att ha löst det snyggt. Sedan är affären klar för min del.

Men att ni cuckade bögar, ni horungar, ni jävla fittor, att NI är här inne och klagar, aaaahaha fan vilka jävla bögar
Citera
Igår, 13:40
Medlem
rex144s avatar
Det är höjden av byråkrati... om nu gränspolisen måste utföra passkontroll eftersom man vill veta vilka som befinner sig i Sverige då göres det genom att kontakta den svenska militären som gett tillstånd till övningen och de kan då utföra en "passkontroll" och skicka namnen på soldater och passkopior till gränspolisen.
Eller så kan de besöka deras förläggning efter... övningen om de är så jävla nitiska.

PS

Vid ett skarpt läge skulle ryssar kunna klä ut sig till gränspoliser och skjuta soldater som landat på Gotland. Eftersom alla nu vet passkontrollanter härjar på Gotland.
Citera
Igår, 13:57
Medlem
Är ju bra att de gör det. Ryssarna kan ju försöka sig på något.
Citera
Igår, 13:59
Medlem
Det verkar handla om Parachute Regiment (16 Air Assault Brigade) och inte SAS.

Fina grejor i vilket fall.
Citera
Igår, 14:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Någon har slarvat med att informera polisen korrekt. Mer kontroller tack
Om informationen sköts korrekt är jag säker på att polisen kan sköta sitt jobb bättre och fokusera på andra uppgifter
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om informationen sköts korrekt är jag säker på att polisen kan sköta sitt jobb bättre och fokusera på andra uppgifter

Det är ingen som slarvat utan det var förplanerat att ha passkontroll i på samlingsplatsen dit soldaterna skulle efter hoppet för att räknas in, gå genom passkontroll etc samt för rast inför nästa övning.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Eftersom soldaterna uppenbarligen hade sin pass med sig så var det hela nog väntat och arrangerat. Kanske just pga av EU vs UK och få alla papper i orddning, så att säga.
Citera
Igår, 14:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

Det är det svenska försvaret som har fuckat up det hela, de borde ha rutiner för NATO övningar.

Den som är befälhavare på Gotland borde ringt polischefen på Gotland och om det inte fanns några rutiner och de kunde inte lösa det då skulle de ringt till den militära ledningen i Stockholm istället för att skämma ut sig.

Det var inget oväntat besök som i Gevalia reklamen
Vad ska hända nästa gång? Ska de kolla soldaternas vapenlicens och tullen tvinga de att fylla i vapeninförsel blankett?
Senast redigerad av rex144 Igår kl. 14:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in