• 1
  • 2
2025-05-20, 23:05
Medlem
JymdKjams avatar
ABBA:s legendariske ljudtekniker har gått ur tiden:

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...s-ljudtekniker

Citat:
Michael B Tretow sägs ha skapat det klassiska Abba-soundet och var väldigt betydelsefull för gruppen.

Han fortsatte att arbeta med Björn Ulvaeus och Benny Andersson även efter att Abba hade splittrats och var bland annat ljudtekniker på ”Chess”-skivan.

Han gav även ut några låtar som blev kulthits som ”Den makalösa manicken” och ”Hubba hubba zoot zoot” under gruppnamnet Caramba.

Michael B Tretow blev 80 år.

”ABBA:s femte medlem”:

https://www.webcitation.org/5lvLNN6g...icleid=4094148

https://sv.wikipedia.org/wiki/Michae...ow?wprov=sfti1

Hur minns ni honom och hans gärning?
Senast redigerad av JymdKjam 2025-05-20 kl. 23:59.
Citera
2025-05-20, 23:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
ABBA:s legendariske ljudtekniker har gått ur tiden:

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...s-ljudtekniker

Hur minns ni honom och hans gärning?

Legend inom branschen. Har för mig att han var dement den sista tiden
Citera
2025-05-20, 23:08
Medlem
grungewhores avatar
Evighetsmaskinen är nog tyvärr det mest bestående. Var det han som gjorde hubba hubba zoot zoot också?
Citera
2025-05-20, 23:17
Medlem
Hej.

Lyssnar typ dagligen på hans musik när jag glider runt med mina lurar. Klassiker.

Vila i frid.

Makalösa manicken är ju en trevlig låt. Men finns andra intressanta med så som tex. HyStereo. Påhittig iaf. Tror han var påverkad av något psykedeliska eller röka på den tiden. Men absolut inte säker.

Mvh.
Citera
2025-05-20, 23:21
Moderator
Ancistruss avatar
Trist att höra!

Vila i frid Michael!
Citera
2025-05-20, 23:23
Medlem
Som musik producent och ljudgeni har Michael B Tretow påverkat betydligt mer än bara ABBA. En man som kombinerande stor värme med spjuveraktig humor.

Personligen tackar jag speciellt för låten "Rich and Famous" (1992) med Big Money.

Sverige blir tråkigare utan dej!
Citera
2025-05-20, 23:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Evighetsmaskinen är nog tyvärr det mest bestående. Var det han som gjorde hubba hubba zoot zoot också?

Två riktiga godingar får man väl ändå säga.
Citera
2025-05-20, 23:28
Medlem
Förutom Abbas producering, hans tramsskiva Hysterio hi lites. Bra festarskiva på den tiden. Ruskigt dukig människa. Vila i frid.
Citera
2025-05-20, 23:32
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Japp. Med Ted Gärdestad.
Citera
2025-05-20, 23:36
Medlem
Stroganovs avatar
Trolles trafikskola! Jag kände bara igen hans namn därifrån, jag visste inte att det var samma man som stod bakom ABBAs sound. Ska undersöka hans musikgärning utanför Trolle.
Citera
2025-05-20, 23:39
Medlem
Ja sådana låtar kommer aldrig göras igen som tex Russin eller Det var bättre förr.

Vila i frid 🌼
Senast redigerad av Psykbryt76 2025-05-20 kl. 23:41.
Citera
2025-05-20, 23:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Som musik producent och ljudgeni har Michael B Tretow påverkat betydligt mer än bara ABBA. En man som kombinerande stor värme med spjuveraktig humor.

Personligen tackar jag speciellt för låten "Rich and Famous" (1992) med Big Money.

Sverige blir tråkigare utan dej!

Nejnejnejnej, han var först och främst ABBA! Hans influenser av Spencer eller vad han hette i UK med wall of sound var en av nycklarna i ABBA. Alla var talanger och proffs. Bara en sådan sak som att sätta en tejpbit på bandet för att få det där magiska ljudet i Ring Ring. Vem kommer på sådant?

Vill minnas att han fick en stroke för många år sedan och att alla minnen från ABBA-tiden försvann. Sorgligt. Det är många saker som är Sverige och ABBA är en enorm bit i det. Vad de skapade kommer folk njuta av i decennier eller sekel framöver.

Han gjorde även skiva med Agnetha och Christian. Gissar att han var med Agnetha och Linda också, Tack Michael B Tretow för allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in