2025-05-20, 20:18
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag trodde först att han svimmat på grund av diabetes eller stroke men det var inget sådant. Konstigt att polisen rubricerade det som mord... eftersom mord är något man planerat.
Men varför inte vårdslöshet i trafik?
Å andra sidan konstigt att en så erfaren förare tappar kontrollen över bilen, han kanske försökte sig på en farlig manöver och förvärrade situationen.
Man utgår ofta från det värsta man kan tänka sig som brottsrubricering och sen kan man mildra efterhand som man får reda på mer. I ett första skede är man inte säker på vad som hänt och rubricerar man det då som en olycka får man inga utredningsresurser.
Citera
2025-05-20, 20:20
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Den vägen och korsningen är helt livsfarlig, så är det en olycka var det bara en tidsfråga innan det skulle ske.
Citera
2025-05-20, 20:24
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Varför? Om man inte har barn att ansvara för, så tror jag att även du hade tyckt att världen hade blivit bättre om en annars oskyldig person när ihjäl kurdiska räven, smultronet och andra råttor? Vill du att de ska leva och fortsätta sina brott?
Men din dumme fan. vi pratade om förmildrande omständigheter. Det är ingen förmildrande omständighet att med uppsåt köra ihjäl någon oavsett om personen är räven eller ett barn.
Citera
2025-05-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Kan inte mycket om bilar men kan man inte dra i handbromsen samt trycka ner den vanliga bromsen ifall gasen skulle hänga sig? Har man kört taxi i 20 år bör man kunna reagera snabbt om gasen hänger sig tycker man.
Elektroniska bromsar i deras bilar. Dvs en knapp och ingen fysisk handbroms att dra.

Och hur enskilde man hanterar kaosartade situationer är högst individuellt och inget man egentligen kan ha en diskussion i, då det är högst bevisat att människor hanterar stress på olika sätt.

För att förebygga och hantera en akut stressreaktion på bästa sätt så behöver man ofta ha övat på scenariot innan, blivit utsatt för stressmomentet och lärt sig hantera situationen för att förmildra och hantera stressreaktionen.

Att ha kört bil i 20 år är inget som gör dig förberedd på tekniskt bortfall/yttre omständigheter. Snarare tvärtom isåfall, desto mer du kör i din vardag utan att saker och ting händer, desto mer oaktsam blir man. Lite som du lär dig under teorin för körkortet, att köra ut från samma utfart varje dag, utan att möta några bilar, gör dig ofta blind för den dagen där faktiskt kommer en bil och kollision sker för att den enskilde inte förväntar sig att där ska komma någon och kör rätt ut, precis som den gjort alla andra dagar.
Citera
2025-05-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Exakt.

Hela Rådmansvången är max 30 km/h om jag minns rätt (är inte från Malmö), Friisgatan är gångfartsområde. Stoppsträcka på ~30 meter lirar inte med att man stått på bromsen, gashäng eller ej.
Hela Malmös trafik politik är kaos. De försöker ta bort bilar från centrum, de gör värdelösa och otydliga gågator, ändrar hela tiden ... låt bilarna i fred och ta bort taxi förare så får ni lugn trafik i centrum
Citera
2025-05-20, 20:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Man utgår ofta från det värsta man kan tänka sig som brottsrubricering och sen kan man mildra efterhand som man får reda på mer. I ett första skede är man inte säker på vad som hänt och rubricerar man det då som en olycka får man inga utredningsresurser.

Ok, vilken hemsk otur att drabbas av en sådan konstig olycka, den här kvinnan hade säkert planer, och de två andra kommer få men för livet. Alla deras problem och planer kastades om intet.
Citera
2025-05-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalsterKnacka
Exakt. Jag tycker för lite fokus läggs i media på vilket typ av miljö olyckan inträffade på. Dåligt reglerad ombyggnation. Ingen separering och tydlighet för cyklister på nyrenoverad plats fullt med blandtrafik. Detta spelar verkligen in. En annan olycka skedde idag i ombyggnations-kaoset på regementsgatan. Varför ser inte media kopplingen?

Det är ett jäkla strul i olyckskorsningen och det krävs en hel del tålamod när det kommer cyklar och gåendes precis hela tiden där, du behöver i stort sett tränga dig igenom med bilen. Är du stressad det minsta så kan det säkert brista för någon.

Ja, det byggs hela tiden i varje korsning i Malmö. Media, det vill säga stadens Pravda, Sydsvenskar har helt tappas sin roll. Bonnier ägda och kassan fylls på varje år med stora presstöd. S styr i Malmö och MP dikterar trafiken. Cyklar ska ha fri lejd i hela staden, blir snabbt farliga situationer med dagens snabba elcyklar och breda lådcyklar, ske varje dag.
Skulle kunna vara något sådant här med, en framrusande cykel som taxin tvingas väja för, kommer då upp på trottoaren och samtidigt i stressen trycker på fel pedal då den kraftiga giren för att undvika den första cyklen skapar förvirring.
Citera
2025-05-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SynonymQ
Elektroniska bromsar i deras bilar. Dvs en knapp och ingen fysisk handbroms att dra.

Och hur enskilde man hanterar kaosartade situationer är högst individuellt och inget man egentligen kan ha en diskussion i, då det är högst bevisat att människor hanterar stress på olika sätt.

För att förebygga och hantera en akut stressreaktion på bästa sätt så behöver man ofta ha övat på scenariot innan, blivit utsatt för stressmomentet och lärt sig hantera situationen för att förmildra och hantera stressreaktionen.

Att ha kört bil i 20 år är inget som gör dig förberedd på tekniskt bortfall/yttre omständigheter. Snarare tvärtom isåfall, desto mer du kör i din vardag utan att saker och ting händer, desto mer oaktsam blir man. Lite som du lär dig under teorin för körkortet, att köra ut från samma utfart varje dag, utan att möta några bilar, gör dig ofta blind för den dagen där faktiskt kommer en bil och kollision sker för att den enskilde inte förväntar sig att där ska komma någon och kör rätt ut, precis som den gjort alla andra dagar.

Joo det är sant. Svårt att tänka klart i stressade situationer speciellt om man aldrig råkat ut för det innan.. synd det där med elektrisk handbroms dock, känns som att man hade hetsdragit i den annars om det hade funnits en manuell.
Citera
2025-05-20, 20:34
Medlem
LeifGrWs avatar
Instagramkontot only1nsweden har lagt ut 3-4 videoklipp, där man bland annat ser mgm. Kan ej länka just nu då jag har lite batteri, kanske någon annan kan länka till videoklippen?
Citera
2025-05-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Förvånad de inte sker fler olyckor. Finns flera korsningar som är helt vansinniga tex vid andra sidan triangeln, en bussgata dubbelfilig, korsar dubbelfilig cykelbana UTAN några vägmärken.
Även utanför stadsbiblioteket är galet. Rusningstid ännu mer
Överbefolkad stad har inte utrymme för den stora befolkningsökningen

Södra förstadsgatan är väl ingen bilväg? Om han skulle komma från andra sidan så har han ju kört rakt över vägen och upp på trottoaren. Isf är man inte lite klantig
Citera
2025-05-20, 20:40
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SynonymQ
Kan inte hjälpa att det provocerar mig att ni använder ord som ”uppenbart” ”utan rimligt tvivel” och ”högst osannolikt” när ni uttrycker att detta inte skulle kunna vara en olyckshändelse. Flashback har gått utför och 90% besitter noll förmåga till logiskt tänkande eller kunskap kring polisens utredningsåtgärder.

För att klargöra en sak: Mordrubricering används för att kunna utreda med större kapacitet. Det är INTE osannolikt att åklagare väljer att avskriva mord och istället trappa ner på rubriceringen. Mord och mordförsök är den inledande brottsrubriceringen för att åklagare ska få möjlighet att både få tillgång till extra resurser samt utredningsmöjligheter för att kunna UTESLUTA eller BEVISA. Om där inte finns tydliga bevis på plats att det är en olyckshändelse så kan inte polisen rubricera det som något annat än värsta tänkbara: mord.

I den inledande rubriceringen tas flera saker i beaktning: vittnesmål, teknisk bevisning, skador/dödsfall m.m. Det räcker att en person vittnar om en vansinnesfärd så kan inte polisen utesluta uppsåt.

Jag säger inte att det inte var ett mord och två mordförsök, men jag säger inte heller att olyckshändelse är uteslutet. Däremot är jag av tron att det inte var avsiktligt att skada. Varför jag tror så är för att taxichauffören har kört ner stolpar, kört över krukor och sedan rätt in i en lastbil. För mig låter det inte som en planerad händelse. Men jag utesluter fortfarande inte mordrubriceringen.

Ni troll på Flashback som förstört forumet med era rasistiska åsikter suktar efter islamistiska motiv, hedersmotiv och terrordåd. Det är fan det enda som finns i era huvuden och ni har total avsaknad av förmåga att tänka på andra sätt.

Det kan ju också vara nåt mitt emellan. Jag tänker "roadrage". Jag blev själv vittne till en sån händelse för några år sen. En cyklist som blev trängd av en bil tappade det och riktade en spark mot bildörren. Bilisten blev tokig, gasade på efter cyklisten och körde på honom. Det hela slutade relativt bra, men jag skulle nog gissa att bilisten blev av med kortet (polisen dök upp).

Vi får väl se. Att brottsrubriceringen ändå är mord och mordförsök borde indikera att det finns omständigheter som talar för att det i varje fall inte var en olyckshändelse.

Polisen vill inte utveckla, men ändå:

Citat:
Exakt varför polisen sätter den rubriceringen vill Leif Fransson, polisens presstalesperson, inte utveckla.

– Det fanns iakttagelser och vittnesförhör som indikerar något, som jag inte vill gå in på, säger han och fortsätter:

– När man har indikationer på att det är något som sticker ut så kan man slå till med det grövsta vi har. Rubriceringen mord öppnar en verktygslåda som gör att vi kan komma till botten med vad som skett.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-flera-skadade
Senast redigerad av fernebo 2025-05-20 kl. 20:45.
Citera
2025-05-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGrW
Instagramkontot only1nsweden har lagt ut 3-4 videoklipp, där man bland annat ser mgm. Kan ej länka just nu då jag har lite batteri, kanske någon annan kan länka till videoklippen?

Skärmfilmade videosarna för de som ej har Instagram:
https://files.fm/u/undc4xwspy
Senast redigerad av SynonymQ 2025-05-20 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in