2025-05-20, 15:55
Medlem
Ozempic, t ex som piller (Rybelsus) fungerar bra för att få bort sötsug och minska aptiten lagom. Kombinera det med att motionera. Antingen skaffar du Ozempic/Rybelsus genom läkare på vårdcentral eller onlineläkare, som receptonline.se (finns flera, men denna är så vitt jag sett billigast).
Citera
2025-05-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Self-Power
Jag är man 40+
Strax under 2m lång
120kg
Fet mage

Jag tränar mest kardio och sportar en del. Jag är tillräckligt stark idag och är inte ute efter att bygga.
Jag vill fortsätta träna som jag gör. Kanse slänga in en eller två löprundor i veckan.

Min fråga till er som kan detta;
Hur gör jag för att gå ner fettvikt snabbt (2-3 mån) utan att förlora mycket muskelmassa.
Jag kommer ligga på rejält kaloriunderskott så vad ska man ta?
Har kurat förut så jag inte främmande för att "fuska" lite.
dricker du mycket öl? äter mycket bröd? Dra ned på öl/bröd så kommer du långt. Något som funkar för mig är att äta gröt till frukost, sallad med kyckling till lunch. Jag är äldre än dig men smal och tränad, likt alla äldre så är det verkligen att slarva en vecka så lägger det sig på kroppen.
väger du 120 kg så är det mycket även om du är lång, du borde väga ca 100 kg så att gå ned 20 kg det kommer kräva en del av dig, och om det är svårt att gå ned dessa kilo så kommer det vara ännu svårare att inte gå upp dom igen, tyvärr. gamla vanor kommer lätt tillbaka
Citera
2025-05-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Inte vad du vill höra kanske men glöm alla quick fixes. Det är ny livsstil som gäller, om du vill bli av med magen permanent. Glöm också att det ska gå snabbt. Ju snabbare det går desto större risk att du får tillbaka allt (och kanske lite till) lika snabbt.

Det finns tusen dieter man kan testa, alla kan funka så länge de etablerar ett lagom kaloriunderskott och inte orsakar bristsjukdomar. Välj någon du kan leva med under lång tid, eftersom det är en ny livsstil du vill uppnå. Huvudsaken är att man är långsiktig och konsekvent. Alla direkt plågsamma dieter (som du upplever dem) går alltså bort, eftersom du måste hitta något du själv står ut med långsiktigt.

exakt så är det, bland alla de jag känner som snabbt blivit av med vikt så har fan nästan alla gått upp igen o än mer. se tex kändisen som äger new wave, karln är fet som en luftballong men lyckades banta rejält, han var så stolt att han skrev tom en kokbok om hur du skall äta nyttigt full med recept. Gissa hur han ser ut idag.... ja han är tillbaka på ruta 1 + säkert några kilon till,
Citera
2025-05-20, 16:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Som redan nämnts så tenderar gubbmagen att vara den sista fett-depåt som kroppen plockar energi från när du ligger på ett kaloriunderskott. Hade överraskande långt in i livet själv ingen koll på detta utan tänkte i banorna "situps = bränna magfett" (eller nått). Började själv en hälsoresa i början av året och egentligen först nu som magen börjat minska. Under våren så fokuserade kroppen på gubbtuttarna, armarna och ansikte/nacke.

Du kan köra en "svältdiet" under 3 månader tillsammans med motion (och därmed vara konstant hungrig, utmattad och trött -åtminstone i början) men som jag förstått det så kommer man tyvärr inte undan en hel del muskelreduktion under en aggressiv fettförbränningssatsning av denna typ. Lätt att tröttna och ge upp dessutom. På sikt så tror jag därför att det är bättre om du påbörjar en hållbar viktnedgång över en längre tidshorisont.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-05-20 kl. 16:30.
Citera
2025-05-20, 16:32
Medlem
Har levt med en som jobbar med vikt, hon har haft 5000st kunder, allt från hjälp med viktminskning innan operation till folk som kämpar med vikt minskning.

Hon själv kämpa halva livet med sin vikt, träna, gick till jobbet, vägde sin mat, ändå försvann inte vissa depåer av fett.

Hon boka tid hos en plastik kirurg, blev fettsugning på samtliga delar, höfter, under överarmarna (gäddhänget) ridbyxorna, rumpan.

Efter detta kunde hon leva ett normalt liv, hon behöver inte vara fixerar vid träning, vad hon äter mer än sunt förnuft, kroppen har inte återbyggt dessa fett depåer igen, dels som läkaren berätta, jag plockar även bort depåerna, kroppen kan inte hamstra på samma sätt efter detta.

Håller själv på kämpa med magen, räcker jag har semester samlar magen på sig flera kilo i mycket rask takt o man får kämpa stenhårt för att komma ner, ska även jag boka tid hos kirurgen, ser detta börjar bli mycket vanligt, vet inte hur många kirurger det poppat upp i min stad, så uppenbart är det fler o fler som lägger sig under kniven.
Citera
2025-05-20, 16:38
Medlem
Citat:
Jag är man 40+
Strax under 2m lång
120kg
Fet mage

Jag tränar mest kardio och sportar en del. Jag är tillräckligt stark idag och är inte ute efter att bygga.
Jag vill fortsätta träna som jag gör. Kanse slänga in en eller två löprundor i veckan.

Hur gör jag för att gå ner fettvikt snabbt (2-3 mån) utan att förlora mycket muskelmassa.

Fasta.
Exempelvis hoppa över sista eller första måltiden ett par dagar i veckan, alternativt varje dag.
Ha ett ät-fönster på 6-8h per dag. Däremellan vatten och kaffe.

Din hälsa rent allmänt kommer att tacka dig, förutsatt att du är frisk i övrigt?
Citera
2025-05-20, 17:44
Medlem
Det finns ju många alternativ, du behöver välja det som brukar funka för dig bäst när du velat gå ner innan.

Sänka mat intaget är ju absolut lättast, har du regelbunden träning med så blir det väldigt effektivt.

Lågdos mounjaro/tirzepatide kan du köra också, du kommer tappa 10kg på 2 månader utan problem, lägg in testo om du vill bevara mer muskelmassa, men håll det hela enkelt, krångla inte till det för mkt.
Citera
2025-05-20, 17:49
Medlem
ozempic Är nog svaret men tänk på att du fuckar folk som är i behov av medicinen för att överleva diabetes. Därför bör du hålla dig ifrån detta och låta dom som verkligen behöver medicinen få den.
Citera
2025-05-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Ozempic, t ex som piller (Rybelsus) fungerar bra för att få bort sötsug och minska aptiten lagom. Kombinera det med att motionera. Antingen skaffar du Ozempic/Rybelsus genom läkare på vårdcentral eller onlineläkare, som receptonline.se (finns flera, men denna är så vitt jag sett billigast).

Hej, jag är ytterst nyfiken kring receptonline.se. Jag har inte tillräckligt hög BMI för att få ozempic enligt deras hemsida. Går det att ljuga om några kilo eller kommer det att uppdagas innan i form av någon viktdokumentering eller liknande innan får sprutan i handen?

Om någon annan har testat eller vet får ni gärna svara med.
Citera
2025-05-20, 18:05
Medlem
Ingenting jag rekommenderar men gjorde det själv. Började att röka tillfälligt för att gå ner. Gick ner över 30 kilo, det krävdes bara en jävla vilja att sluta röka efter det.

Det är något konstigt med just rökning som helt tar bort hungerkänslor, fungerar inte med snus så det är inte bara nikotinet.
Citera
2025-05-20, 18:06
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Jag är man 40+
Strax under 2m lång
120kg
Fet mage

Katrin Krabbe använde Klenbuterol när det begav sig.
Citera
2025-05-20, 19:53
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Jag är man 40+
Strax under 2m lång
120kg
Fet mage

Det var ju inte skitmycket vikt, på den längden.
Hur ser du ut i profil, om du nu är fetmagad? Typ streckgubbe med "farthinder" på mitten?
Isf så kan det bero på kroniskt förhöjda kortisolnivåer alt leverläckage (ständigt frossande av druvsocker kan ge detta problem).

Dra ned på kcal:en klarar väl en fullvuxen karl, som du?
Och för att behålla muskelmassa så hjälper en liten kur på Testo, som bas, samt Tren mycket. Mer än IF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in