Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMedicine
Hej,
Jag vänder mig hit för att få råd i en situation som uppstått efter ett husköp. Allt annat har gått bra, men en detalj har blivit väldigt frustrerande och jag är osäker på hur jag bör gå vidare.
Tre månader efter att köpekontraktet undertecknades blev jag informerad av säljaren att elen i förrådet inte fungerar. En elektriker har sedan konstaterat att problemet beror på en kabelskada i marken – troligen ett fel som funnits där sedan byggnationen.
När jag var på visning innan kontraktsskrivningen fungerade belysningen i förrådet utan problem, vilket gav mig intrycket att elen var i gott skick. Jag hade ingen möjlighet att kontrollera den underjordiska kabeldragningen.
Både säljaren och mäklaren säger nu att ansvaret ligger på mig som köpare, eftersom jag inte upptäckte felet före kontraktet. Men eftersom felet är dolt, och eftersom säljaren tre månader efter kontraktet först nämner detta – känner jag mig osäker.
Jag har kontaktat besiktningsmannen för att höra om förrådet ingick i besiktningen och om detta kan betraktas som ett dolt fel.
Min fråga till er är:
• Är detta något jag kan driva som ett dolt fel?
• Finns det någon myndighet eller instans jag bör kontakta?
• Är det värt att försöka få ersättning från säljarens dolda fel-försäkring, eller är det lönlöst?
Tacksam för alla råd eller erfarenheter från liknande situationer!
Vänliga hälsningar
(en orolig husköpare)
Säljaren har en skyldighet att upplysa om kända fel – särskilt sådant som inte går att upptäcka vid en vanlig besiktning (som en nedgrävd elkabel).
Att undanhålla sådan information kan leda till skadeståndsansvar eller påverka frågan om felansvaret.
Att berätta det efter tre månader visar ju att säljaren visste om felet men att han ville att köpet skulle kännas ordentligt genomfört.
Kör på och se till att du har så mycket fakta du kan ha, tider, datum, personer, exakta formuleringar, besiktningsprotokollet, elkonsulter blabla.
Jag hade nog ringt säljaren, under vänlig ton, för att fiska efter information som visar att hen känt till felet tidigare. Och frågat honom vad han har försökt att göra med felet, om det fungerade ibland, erkänna att hen visste om problemet, antyda att det pågått längre än efter tillträdet/flytten/köpekontraktets undertecknande, säga att det ibland fungerade och ibland inte, nämna tidigare åtgärder (t.ex. elektriker)etc
Så att han fär berätta sig fast i sin kännedom.
Spela in samtalet med en lur bredvid och ha ett vittne