2025-05-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det var ett konstigt sätt att räkna. Varför ska vi räkna bort de faktorer som gör honom snabbare för att komma fram till att han inte är snabbare?

Fråga Lupac. Det var han som introducerade konceptet.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Apropå världens samtliga kända 8000 sporter: efter att man räknat bort samtliga sporter som kräver muskelstyrka och explosivitet, blir könsbalansen mycket jämnare.
Citera
2025-05-19, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Fråga Lupac. Det var han som introducerade konceptet.
Nej, han påpekade att män inte generellt är bättre på sport utan bara på de sporter som kräver muskelstyrka och explosivitet. Du vet att det finns sporter där stora muskler och explosivitet istället är till nackdel? Usain Bolts kroppshydda är varken gjord för rytmisk gymnastik, bergsklättring eller ultramarathon.
Citera
2025-05-19, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, han påpekade att män inte generellt är bättre på sport utan bara på de sporter som kräver muskelstyrka och explosivitet. Du vet att det finns sporter där stora muskler och explosivitet istället är till nackdel? Usain Bolts kroppshydda är varken gjord för rytmisk gymnastik, bergsklättring eller ultramarathon.

Precis. Så när vi räknar bort alla faktorer som gör män bättre på sport generellt så är kvinnor lika bra eller bättre på sport generellt.
Citera
2025-05-19, 22:41
Avslutad
Citat:
Precis. Så när vi räknar bort alla faktorer som gör män bättre på sport generellt så är kvinnor lika bra eller bättre på sport generellt.
Vad menar du med ”sport generellt”?
Citera
2025-05-19, 22:50
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”sport generellt”?

Samma som du menade förstås.

När vi räknar bort alla faktorer som gör att män generellt är bättre på sport så är kvinnor generellt lika bra eller bättre på sport.
Citera
2025-05-19, 23:05
Avslutad
Citat:
Samma som du menade förstås.

När vi räknar bort alla faktorer som gör att män generellt är bättre på sport så är kvinnor generellt lika bra eller bättre på sport.
Så med sport generellt så menar du alltså sporter där muskelstyrka och explosivitet är till fördel?

Vad tänker du om sporter som boule, agility, skytte, dressyr, biljard, e-sport, dart med mera där män inte har några fördelar gentemot kvinnor?

Eller sporter där mäns större muskler och explosivitet istället är till nackdel, som rytmisk gymnastik, konstsim, klättring, ultramarathon, ultrasimning?
Senast redigerad av Ipsi 2025-05-19 kl. 23:12.
Citera
2025-05-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du menar att människor som inte förstår vad en hypotetisk fråga/resonemang är skulle vara intellktuellt överlägsna en björn?

Försök inte. Jag pratar om de statistiska uträkningar, studier och liknande som såna som du och Merapi har slängt ur er i tråden och som, vilket flertalet män har påpekat, innehåller uppenbara brister i sammanhanget.

Fullt förståeligt då att ni väljer björnen eftersom den till skillnad från mannen inte är kapabel att påpeka de uppenbara bristerna i era uträkningar. Den är lite mer på samma intellektuella nivå som er, så att säga.
Citera
2025-05-19, 23:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det är en logisk omöjlighet att du har punkterat alla arton punkter eftersom vissa av punkterna utgår ifrån mina egna observationer och inte kan antas utgöra objektiv fakta. Så redan där visar du vart du befinner dig på intelligensskalan. Läs rubriken till #9904.

... För det första är det jävligt dålig etikett att ta upp gammalt skit som är avklarat och utrett. Min punktlista har vi diskuterat många gånger ifrån andra konton men du är så butthurt över mina nya rättningar av dig att du vill ta upp gammalt och försöka få det att se ut som att du på något sätt har korrigerat mig på en massa saker men det har du inte ^.-!
Som när du tog upp mitt nästan sex år gamla ”en IQ”-inlägg, avklarat och utrett för länge sedan? Är inte det jävligt dålig etikett att göra så?

Citat:
Jag tar upp en kombination av saker. Vissa saker är baserat på egna observationer, andra är faktabaserade saker. Jag är inte alltid tydlig med vilket av dem för varje punkt dock. Men det där är ett avslutat kapitel och du kan inte debunka mina egna erfarenheter. Inte heller kan du debunka att Magnues Carlsen är en av världens schackspelare, om inte den bästa, och han är man, det finns ingen kvinna som är bättre vad vi vet. Detta betyder inte att män är bättre än kvinnor på schack pga. sitt kön. Ser du skillnaden din idiot? Du har svårt för språk och att förstå det du läser. Du greppar inte saker. Vissa av punkterna har du tolkat som KAUSALITET fast jag syftar på ASSOCIATION.

Precis samma misstag som du gjorde när du trodde att åldern påverkade schackprestationen direkt. Du är en pantad orre.
Jag kan inte göra något åt att du omedvetet är selektiv i dina observationer.

Du bortser från fakta som går emot din unkna kvinnosyn, t ex faktumet att Judith Polgár som bäst var rankad 8 i världen. Hon har vunnit över nio världsmästare, däribland Garry Kasparov, Anatolij Karpov och Magnus Carlsen. Hur kunde du missa ett sådant viktigt faktum?

Fortfarande ett jävla tjat om dina favoritord kausalitet och association.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det handlar inte bara om att färre kvinnor tävlar i schack, utan också om skillnader bland annat träningstimmar, tävlingserfarenhet och ålder. Dessa faktorer påverkar prestationen direkt och är i sin tur kopplade till att färre kvinnor spelar schack på hög nivå.
Kan du inte läsa, din lässvaga fjant? Ser du inte skillnaden mellan ålder och skillnader i ålder?

Det är skillnader i ålder (mognad, erfarenhet, kognitiv utveckling) som har direkt påverkan på schackprestation. Inte åldern i sig som faktor. Skillnader i ålder visar alltså på skillnader i utveckling och erfarenhet, vilket direkt påverkar hur bra man presterar i schack..

Ålder har en indirekt effekt - genom att korrelera med faktorer som direkt påverkar prestationen.

Citat:
Om du ska diskutera med mig så är det vissa regler du behöver följa:
1) Du behöver applicera ärlighet där du undviker strawmanning.
2) Du behöver bry dig om logisk konsekvens (vilket du inte gör).
3) Ditt statistiskt resonerande måste vara korrekt.
osv....
Varför följer du inte reglerna då? Du bryter ju själv mot varenda regel och sedan påstår du att jag inte följer dem.
Citera
2025-05-19, 23:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Den här optimismen:
"Sedan får människan börja om från början. Mer visa av de negativa erfarenheterna av mäns förment naturliga makt i kombination med aggression, girighet, storhetsvansinne och ärelystnad kommer de efterlevande människorna att bygga en mer fredlig, mer hållbar, mer utvecklad och mer jämställd civilisation. Utan könshierarki och inget mer av mäns förtryck av kvinnor."
Varför tycker du att min optimism är äcklig? Utveckla gärna.
Citera
2025-05-19, 23:27
Medlem
Citat:
Så med sport generellt så menar du alltså sporter där muskelstyrka och explosivitet är till fördel?

Vad tänker du om sporter som boule, agility, skytte, dressyr, biljard, e-sport, dart med mera där män inte har några fördelar gentemot kvinnor?

Eller sporter där mäns större muskler och explosivitet istället är till nackdel, som rytmisk gymnastik, konstsim, klättring, ultramarathon, ultrasimning?

Jag menar precis som Lupac att om vi bara räknar de sporterna som män inte är bättre på så är kvinnor generellt lika bra eller bättre på sport.
Citera
2025-05-19, 23:49
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Aha, så när män är bättre på något så kan vi bara räkna bort de faktorer som gör att män är bättre?

Så bekvämt Men kan vi inte bara räkna bort män överhuvudtaget då? Så kan vi en gång för alla konstatera att kvinnor är bättre än män på ALLT, och därmed stänga den här tråden.
Då är det bättre i jämlikhetens namn att ta bort alla sporter som kräver de förmågor som män respektive kvinnor generellt är bättre i. Återstår då sporter där både pojkar/män och flickor/kvinnor kan tävla på lika villkor. Dock efter korrigering för antalet deltagare så att könsfördelningen blir 50-50.

Men helst vill ni lättkränkta mansbebisar räkna bort alla individer av kvinnligt kön från de 8000 sporterna och sedan kan ni fortsätta att leva i villfarelsen att män är bättre än kvinnor på ALLT.
Citera
2025-05-20, 00:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Försök inte. Jag pratar om de statistiska uträkningar, studier och liknande som såna som du och Merapi har slängt ur er i tråden och som, vilket flertalet män har påpekat, innehåller uppenbara brister i sammanhanget.

Fullt förståeligt då att ni väljer björnen eftersom den till skillnad från mannen inte är kapabel att påpeka de uppenbara bristerna i era uträkningar. Den är lite mer på samma intellektuella nivå som er, så att säga.

Vilka statistiska uträkningar har jag gjort som du tycker är fel?

Vilka studier tycker du är fel "i sammanhanget"?

Kvinnor svarar utifrån sina erfarenheter. Vad finns det för uträkningar att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in