2025-05-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe12
fasen står som i valet å kvalet om jag ska öka eller inte... tycker nu jag känner lite mer sötsug på mina 2,5 än tidigare...
Oftast är 2.5 mg start dosen. Gå upp till 5 mg som veckodos istället. Köp då en 10 mg penna och kör 5 mg klickdos i veckan som blir billigare.
Citera
2025-05-18, 12:18
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Köp högre dos och använd klick tabellen som jag länkade ovan. Blir mycket billigare i längden.
Typ 10 mg blir 10 doser av 5 mg inklusive golden dose för 3800:- istället för 2x 2700:- =5400:- för 5 mg.

https://vevil.se/mounjaro-klicktabell/

Skulle gärna vilja göra det men min läkare på Blodtrycksdoktorn ”avråder starkt klickmetoden” så blir nog lite stelt när han frågar varför jag vill ha 10mg och använda den under två månader istället för en månad haha. Hur fungerar det med bäst före datum? Om jag minns rätt så håller medicinen bara i 30 dagar efter första dosen. Har du den i kylen även efter första dosen eller ligger den framme på bordet i två månader?
Citera
2025-05-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Skulle gärna vilja göra det men min läkare på Blodtrycksdoktorn ”avråder starkt klickmetoden” så blir nog lite stelt när han frågar varför jag vill ha 10mg och använda den under två månader istället för en månad haha. Hur fungerar det med bäst före datum? Om jag minns rätt så håller medicinen bara i 30 dagar efter första dosen. Har du den i kylen även efter första dosen eller ligger den framme på bordet i två månader?
Man kan aldrig veta exakt hur länge den håller ( dom vill ju tjäna snabba pengar på det ) men jag har hört att den skall hålla minst 3 månader i kylen från andra forum.
Jag har den i kylen på 4-5 grader.
Citera
2025-05-18, 13:11
Medlem
Vad har ni för tips mot illamående, yrsel?
Tog min tredje 5mg injektion i torsdags och i helgen har det slagit mig stenhårt. Har inte känt en enda biverkan innan men nu kom både illamående, yrsel och lågt blodtryck.
Tar tacksamt emot tips. Även egna erfarenheter, går det över?
Citera
2025-05-18, 18:16
Medlem
johannes111s avatar
Läst i tråden, aningen diffust.

- Måste man prata med sin läkare för att få recept?

- Folk verkar köra alla möjliga storlekar på doser? 2,5 5 7,5 och 10mg?
Citera
2025-05-18, 19:52
Medlem
Ja du måste få en läkare att skriva ut ett recept!

Starttiden för Mounjaro är 2,5 mg! Som jag förstod så är det för att vänja kroppen! De sägs att en penna (4 veckor) ska räcka innan man ökar dosen!

Själv så har min kropp reagerat fint så jag valde att stanna kvar på 2,5 mg ytterligare en penna

Citat:
Ursprungligen postat av johannes111
Läst i tråden, aningen diffust.

- Måste man prata med sin läkare för att få recept?

- Folk verkar köra alla möjliga storlekar på doser? 2,5 5 7,5 och 10mg?
Citera
2025-05-18, 20:36
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Jag bröt mig igenom 100kg sträcket! Första gången på säkert 10 år jag väger under 100kg. Just nu väger jag 98kg. Jag känner att jag inte får samma effekt av 5mg som jag fick när jag började men det hjälper mig absolut att hålla borta sötsuget. 7,5mg kostar så jäkla mycket att jag inte är sugen på att gå upp från 5mg till 7,5mg.

Varför känner du att du måste gå upp till 7.5?
Testa en mer försiktig stegring, prova vad du känner på 6 eller 6.5 rekommenderar jag.
Citera
2025-05-19, 22:55
Medlem
Hej!
Förlåt att jag kapar tråden men har några frågor 😊

Är de någon som vet kraven för att få utskrivet mounjaro/ ozempic?
Har varit överviktig i 10+år med upp och nergångar i vikten.
Ligger just för tillfället på 72kg till mina 161 cm.
Jag har varit aktiv och tränat, gått på alla möjliga dieter men kan hålla vikten ett tag men inte någon längre period.
Har ett bra blodtryck men pulsen är dessvärre ett problem.
Citera
2025-05-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundqviist96
Hej!
Förlåt att jag kapar tråden men har några frågor 😊

Är de någon som vet kraven för att få utskrivet mounjaro/ ozempic?
Har varit överviktig i 10+år med upp och nergångar i vikten.
Ligger just för tillfället på 72kg till mina 161 cm.
Jag har varit aktiv och tränat, gått på alla möjliga dieter men kan hålla vikten ett tag men inte någon längre period.
Har ett bra blodtryck men pulsen är dessvärre ett problem.
Du behöver ha ett BMI på 30, så länge du inte har någon annan sjukdom så som diabetes.
Citera
2025-05-20, 15:42
Medlem
DagnyTaggarts avatar
Det kom en podd på Aftonbladet igår. Den sägerinte så mkt, men för någon som är nyfiken kanske.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/385387
Citera
2025-05-20, 15:47
Medlem
DagnyTaggarts avatar
Jag har tagit Mounjaro i 6 veckor och gått ner 5,9 kg.
Jag tycker att den funkar toppen mt sug och hunger.
Jag gick upp till 5mg förra veckan, men tar 2,5 2ggr i veckan för att få en mer långtgående effekt.

Dock har jag nu fått stora kliande utslag runt de senaste sticken. Stora som en gammal femkrona ungefär, och de kliar helt galet.

Läkaren sa att jag skulle prova med Desloretadin, vilket jag redan tar för pollen. Jag tar nu 20 mg/ dag men det hjälper fan inte.

Någon som har några tips?
Citera
2025-05-20, 16:50
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagnyTaggart
Jag har tagit Mounjaro i 6 veckor och gått ner 5,9 kg.
Jag tycker att den funkar toppen mt sug och hunger.
Jag gick upp till 5mg förra veckan, men tar 2,5 2ggr i veckan för att få en mer långtgående effekt.

Dock har jag nu fått stora kliande utslag runt de senaste sticken. Stora som en gammal femkrona ungefär, och de kliar helt galet.

Läkaren sa att jag skulle prova med Desloretadin, vilket jag redan tar för pollen. Jag tar nu 20 mg/ dag men det hjälper fan inte.

Någon som har några tips?

1 kilo i veckan rasar du i vikt och du vill att det ska gå fortare så du tar en starkare dos än du behöver?
Och nu undrar du vad du ska göra så du slipper biverkningarna som uppstått.

Förstår jag dig korrekt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in