Citat:
Säger du ett CD, ett PC och ett TV också? 
ChatGPT säger faktiskt att jag har rätt när jag säger ”en IQ” :
Du har helt rätt i att SAOL (Svenska Akademiens ordlista) anger att det heter en IQ, eftersom det är en förkortning av intelligenskvot, som är ett n-ord (en-ord). Detta följer det vanliga mönstret i svenskan där man behåller genus från det ord förkortningen står för. På samma sätt säger man till exempel:
• en tv (förkortning av “en television”)
• en cd (förkortning av “en compact disc”)
• ett EU (förkortning av “ett Europeiska unionen” – fel här! – nej, faktiskt “Europeiska unionen” är ett n-ord, så det borde vara “en EU” om man gick strikt efter regeln, men här spelar andra faktorer in)
Dock är språket levande, och många säger ett IQ i dagligt tal. Det kan bero på att IQ uppfattas som ett abstrakt värde eller ett mått, och då tänker man på det som ett tal, ett värde, ett resultat – alla t-ord. Det är ett exempel på att bruket ibland krockar med grammatisk logik.
Sammanfattning:
• Formellt och språkligt korrekt enligt SAOL och traditionell grammatik: en IQ
• Vanligt i talspråk, men inte enligt normen: ett IQ
Båda formerna förekommer, men om du vill följa korrekt språkbruk enligt SAOL, bör du säga en IQ.
• en tv (förkortning av “en television”)
• en cd (förkortning av “en compact disc”)
• ett EU (förkortning av “ett Europeiska unionen” – fel här! – nej, faktiskt “Europeiska unionen” är ett n-ord, så det borde vara “en EU” om man gick strikt efter regeln, men här spelar andra faktorer in)
Dock är språket levande, och många säger ett IQ i dagligt tal. Det kan bero på att IQ uppfattas som ett abstrakt värde eller ett mått, och då tänker man på det som ett tal, ett värde, ett resultat – alla t-ord. Det är ett exempel på att bruket ibland krockar med grammatisk logik.
Sammanfattning:
• Formellt och språkligt korrekt enligt SAOL och traditionell grammatik: en IQ
• Vanligt i talspråk, men inte enligt normen: ett IQ
Båda formerna förekommer, men om du vill följa korrekt språkbruk enligt SAOL, bör du säga en IQ.
Båda formerna förekommer, men enligt SAOL bör man säga ”en IQ” om man vill följa korrekt språkbruk. Och det är just det jag gör. Dessutom påpekar jag inte för mina motdebattörer att de skrivit ”ett IQ” istället för ”en IQ”.
End of Discussion
.