2025-05-19, 18:17
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Nej

Kanske skiljer lite beroende på var i landet man bor, det är ju en bra bit mellan Ystad och Kiruna.

Det jag skriver om är i varje fall en realitet där jag bor och det är i den befolkade nedre halvan av landet.
Citera
2025-05-19, 18:18
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Nej jag pratar inte om erbjudande då dessa bara gäller en vecka och kan vara ett överskottslager som de kunnat köpa in billigt och de även kan sälja utan vinst för att locka in kunderna i butiken.

Jag menar alla varor som säljs till ordinarie pris.

Varför CityGross kan ha högre priser är att de har en USP i att de hade fint Svenskt kött som duktiga utbildade styckare hanterade i butiken samt lite annat åt det hållet, bröd som bakas på riktigt i butiken inte deg som kommer färdig till butiken och bara gräddas där.

De HADE en köttdisk i de två städer som jag oftast besöker deras affär i. De har de inte.
Vad har du för fakta kring att ICA Maxi köper in färdiga degar?

Citygross tar 219 kr för en prinsesstårta.
EKO som fortfarande ägs av Bergendahls är, som det alltid varit även när de ägde Citygross, betydligt billigare och ligger på 129,98 kr. Samma storlek och samma tårta eftersom receptet är detsamma.
Båda tillverkas så att säga i butik på samma sätt. Var är "USPen" som gör att Citygross kan ta ca 99 kronor mer?

Citat:
Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.

Men kära liten.
Tror du det var påskharen, tandfén, jultomten eller Jadis av Narnia som gav tillåtelse till Axfood att köpa Citygross eller kan det möjligen varit Europeiska kommisionen (mer känd som EU-Kommisionen) som godkände det hela? Så vem ska du klaga till? Gud fader i himlen?
https://efn.se/axfood-far-kopa-city-gross

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Då vet vi att du har konstaterat detta, tack för den informationen.
Ja du, för en del är det jobbigt när de försöker tänka. Ha lite medlidande.
Citera
2025-05-19, 18:31
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
De HADE en köttdisk i de två städer som jag oftast besöker deras affär i. De har de inte.
Vad har du för fakta kring att ICA Maxi köper in färdiga degar?

Citygross tar 219 kr för en prinsesstårta.
EKO som fortfarande ägs av Bergendahls är, som det alltid varit även när de ägde Citygross, betydligt billigare och ligger på 129,98 kr. Samma storlek och samma tårta eftersom receptet är detsamma.
Båda tillverkas så att säga i butik på samma sätt. Var är "USPen" som gör att Citygross kan ta ca 99 kronor mer?

Ok du klarar av att notera att CityGross HADE köttdisk men de har inte det nu när Axfood köpt upp dem, nej varför skall Axfood ge CityGross kunderna något mervärde när det bara innebär att de konkurrerar med sig själva (Willys, Hemköp)

Så det du skulle idiotförklara mig med var att du idiotförklarade dig själv istället.

Samma sak med priset på tårta då du inte skriver om du jämfört priset före eller efter Axfood tog över CityGross har din observation inget värde.

Men man kan konstatera att oberoende Bergendahlsägda EKO säljer tårta till rejält konkurrenskraftiga priser, synd de inte har vanliga mataffärer längre.
Citera
2025-05-19, 18:34
Medlem
zombie-nations avatar
Vad menar ni med Ica? De är fristående affärer och sätter sina egna priser. Jag lovar att Willys är billigare än Ica nära i en pytteliten ort.
Citera
2025-05-19, 18:39
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad menar ni med Ica? De är fristående affärer och sätter sina egna priser. Jag lovar att Willys är billigare än Ica nära i en pytteliten ort.

Willys är ofta stora butiker, du får jämföra med ICA MAXI, om du jämför mindre ICA kan du kasnke jämföra med mindre Willys butiker som då heter Willys Hemma.
Citera
2025-05-19, 18:42
Medlem
Citat:
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Så hur många Willys- och ICA-butiker har du undersökt, på hur många matvaror och under vilken tidsperiod? Publicera gärna din gedigna undersökning här för det är väl inte bara någon subjektiv känsla baserat på vad just dina lokala butiker har för priser på några få varor som du tittat på? Enligt matpriskollen som "troligtvis" gjort en lite mer grundlig undersökning än vad du gjort är Willys i snitt fortsatt billigare än ICA https://matpriskollen.se/2025/02/are...a-1000-lappar/
Matpriskollens nya stora matkasseundersökning med priser från vecka 3 2025 är nu klar och Willys börjar året starkt med de lägsta ordinariepriserna.
Willys hade också oförändrad rörelsemarginal (4,3 %) i senaste kvartalet jämfört med för ett år sen (då City Gross inte ingick i Axfodd). https://www.axfood.se/globalassets/s...rt-q1-2025.pdf

City Gross har bara ca 40 butiker totalt i landet och verkar i ett annat segment än Willys. De bidrog knappast till någon konkurrens till Willys. Så även om det nu skulle vara så att prisskillnaden mellan Willys och ICA minskat ger jag inte mycket för din sk "slutsats" att det har med City Gross att göra. En troligare förklaring då är att din lokala ICA är trötta på att tappa marknadsandelar till Willys och satsar aggressivare på att konkurrera med pris. ICA har ju tappat marknadsandelar till Willys senaste åren.
Citera
2025-05-19, 18:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Willys är ofta stora butiker, du får jämföra med ICA MAXI, om du jämför mindre ICA kan du kasnke jämföra med mindre Willys butiker som då heter Willys Hemma.

Fast jag har varit i Ica maxi med helt olika pris med. Tror folk blir hemmablinda och tror alla går till just deras Ica. Var på ett Ica maxi för ett tag sedan där en liter mjölk kostade 9 kr. Då är det betydligt billigare än andra Ica och Willys.
Citera
2025-05-19, 18:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2025-05-19, 18:52
Medlem
Gorbis avatar
OK blir uppenbart på era svar att vi i vårt geografiska väldigt avlånga land har lokalt väldigt olika villkor för våra matinköp.

Vad jag kan konstatera i mitt geografiska område, radie på kanske 70 km är att efter konkurrensen minskade inom matgrossistledet och med uppköpet av CityGross-butikerna, kan jag tydligt märka att de matkedjor som tidigare profilerade sig som lågprisutmanare numera skiter i den uppgiften.

Detta är väldigt tydligt där jag handlar och både Lidl samt Willys ser ingen idé att bry sig om att konkurrera med priser nu när Bergendahls försvunnit ur ekvationen.
Citera
2025-05-19, 18:59
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Har nog mer att göra med att Willys är en kedja och ICA består av enskilda handlare som var och en ska fatta beslut om priser, vilket skapar en tröghet i systemet både vid sänkning och höjning av priser.
Citera
2025-05-19, 19:01
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ok du klarar av att notera att CityGross HADE köttdisk men de har inte det nu när Axfood köpt upp dem, nej varför skall Axfood ge CityGross kunderna något mervärde när det bara innebär att de konkurrerar med sig själva (Willys, Hemköp)

Så det du skulle idiotförklara mig med var att du idiotförklarade dig själv istället.

Samma sak med priset på tårta då du inte skriver om du jämfört priset före eller efter Axfood tog över CityGross har din observation inget värde.

Men man kan konstatera att oberoende Bergendahlsägda EKO säljer tårta till rejält konkurrenskraftiga priser, synd de inte har vanliga mataffärer längre.

Men kära lille vännen.
Köttdiskarna försvann INNAN Axfood tog över. I båda städer jag frekvent besöker finns dom kvar men dom fylls med vakumpackad fläskytterfilé och annat billigt trams. Men det är bevis på att de har en USP gentemot ICA Maxi i båda städer som fortfarande har en riktigt köttdisk?
Du pratar om att idiotförklara sig. Vem som är efterbliven i tråden är nog TS själv och ingen annan. Men bra försök.

Priskillnaden mellan EKO och Citygross var stora redan innan försäljningen och har inte ökat.
För tre år sedan kostade lösgodiset 4,98 på EKO och idag 7,98 kr per hekto. Citygross har också ökat priset rejält. Ligger idag på 109 kr kilot. Är överlägset dyrast när det är kampanj. Beror det på någon USP?

Så hade inte skett om Bergendahls fortfarande ägt Citygross, är det vad

Hemköp i de två städer där jag bor har ALDRIG haft en köttdisk.
Varför skulle de inte då tillåta dyra Citygross att leverera kvalité och göra de kunder som betalar dyra pengar lite gladare?
Jag gillar tex Three Hearts läsk. I båda städer jag ofta handlar så har sortimentet dragits ner till ett minimum. Vad är då USPen med att betala dyrt till ett företag som inte levererar brett sortiment?

Alla har vi olika preferenser kring vad man köper men torrsåser är en annan sak. Citygross hade hela sortimentet av Knorr och Blå Band. Långt innan de blev ägda av Axfood så försvann knorrs breda sortiment.

Tex Mex? Santa Maria och Old El Paso. Old El Paso slängdes ut till förmån för EMV.

Så Citygross var så himla bra för oss konsumenter fram tills att Axfood tog över, spelar du dum eller är du dum på riktigt?
Citera
2025-05-19, 19:06
Medlem
En liten historiebeskrivning om Willys cash och LL livs.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Willys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in