2025-05-19, 09:45
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nu har du själv skrivit att Sverige är ”lillebror”, så blir konstigt att du tvärvänder och menar att ”storebror” Finland slår ur underläge..

Edit: Du verkar inte vara påläst, då vi saknar 8 av våra 11 bästa poängplockare i NHL denna säsong och dessutom har Filip Forsberg inte lyckats göra mål i VM..

Även Guldpucken-vinnaren Gustav Forsling och Vezina Trophy-vinnaren Linus Ullmark saknas..

Skriver bara på samma låga nivå som ens antagonist som lever i total förnekelse.

Skulle Sverige vara bättre med Ullmark i mål Vs Markström?
Citera
2025-05-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Skriver bara på samma låga nivå som ens antagonist som lever i total förnekelse.

Skulle Sverige vara bättre med Ullmark i mål Vs Markström?

Det har inte med saken att göra, du skrev att vi i princip har bästa möjliga lag på plats, vilket inte stämmer för fem öre!

Snarare visar det på att Sverige har en betydligt bättre bredd än Finland, med nästan dubbelt så många NHL-proffs..
Citera
2025-05-19, 10:10
Medlem
Ezzelinos avatar
Schweiz får en sen förstärkning i form av Winnipegs Nino Niederreiter:

https://hockeysverige.se/hockey-vm/drombeskedet-nino-niederreiter-kommer-till-vm-schweiz/

Citat:
"---Niederreiter kommer göra sitt nionde VM. Han var med även ifjol och gjorde då sju poäng på tio matcher. Han har varit med samtliga tre gånger som Schweiz gått till VM-final sedan 2013. Nu hoppas han kunna ta ett guld efter trippla silvermedaljer.---"

Förhoppningsvis kommer William Nylander till Stockholm också inom någon dag. Rasmus Sandin och William Karlsson redan på plats, bra tillskott till truppen.

Vinst mot Kanada i morgon innebär väl sannolikt Tyskland i kvartsfinal, förlust bör leda till ett möte med USA. Skulle antagligen vara väldigt mycket värt att slå Kanada i gruppspelsmötet: det stärker självförtroendet och ger ett utmärkt läge inför återseedningen som sker innan semifinalerna (högst placerat lag i gruppspelet möter då det fjärdeplacerade laget av de som är i semifinal). Tjeckien, Schweiz, Sverige och Kanada är sannolika semifinallag.

Men - när jag tittar närmare på tabellställningen och återstående gruppmatcher ser jag att Kanada i händelse av förlust mot Sverige mycket troligt blir fjärderankade i semifinalspelet. De stannar vid förlust på 18 poäng, Sverige står då på 21. Sverige kan förstås vinna efter förlängning också, då blir det 19 resp. 20 poäng.
Schweiz kommer att sluta på 19 poäng, eftersom de förstås besegrar Kazakstan. Tjeckien har just nu 14 poäng och möten med Tyskland och USA - sannolikt vinner de båda matcherna och stannar på 20 poäng, men de skulle kunna trassla till det för sig.
Nå, hur som helst bör Tre Kronor i morgon förstås gå för seger mot Kanada. Blir det möte med Kanada redan i semifinalen må det vara hänt, de måste då besegras en gång till.
Citera
2025-05-19, 10:23
Medlem
ÄNTLIGEN en bra match idag!

Kanada-Finland 20.20

Don't miss it!

Jag har inte följt årets turnering alls men Tyskland brukar vara rätt bra, vet inte hur de är i år men matchen mot Tjeckien har potential att bli riktigt bra också.
Citera
2025-05-19, 10:36
Medlem
Är inte jätteduktig på detta.

Lek med tanken att vi förlorar mot Kanada, då får vi möta USA, vilket vi borde vinna.

Men är det eventuellt Tjeckien då i Semi?

Vill hellre ha Schweiz, där har vi större chans att vinna.
Citera
2025-05-19, 10:44
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93

Lek med tanken att vi förlorar mot Kanada, då får vi möta USA, vilket vi borde vinna.

Det blir en omrankning inför Semi.

Så svårt att säga redan nu men det kan t.o.m bli Kanada i en eventuell semi
Citera
2025-05-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93

Alla lagen du nämner är ungefär lika bra och ska man vinna guld måste man slå alla lag. En sliten klyscha som alltjämt fortfarande gäller.
Citera
2025-05-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Vad tror du om Sveriges chanser gentemot Kanada?

Finland möter dom idag, 20/80 skulle jag säga.

För många bra spelare i Kanada detta året.

Tre kronor har ett gediget lag med bra bredd. Kanada har både bra bredd och spets och har ett bättre PP än Sverige.

Tre Kronors chans som jag ser det är Markström och en bra defensiv. Backarna har mer en defensiv profil detta mästerskap vilket nog är bra.

WK blir viktig, särskilt om Tre Kronor kan matcha honom mot Kanadas toppkedja. Han hade +3 mot Draisaitl och McDavid, om jag inte missminner mig…

Finland får det svårt ikväll men det ska som alltid spelas om det.
Citera
2025-05-19, 11:08
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Tre kronor har ett gediget lag med bra bredd. Kanada har både bra bredd och spets och har ett bättre PP än Sverige.

Tre Kronors chans som jag ser det är Markström och en bra defensiv. Backarna har mer en defensiv profil detta mästerskap vilket nog är bra.

WK blir viktig, särskilt om Tre Kronor kan matcha honom mot Kanadas toppkedja. Han hade +3 mot Draisaitl och McDavid, om jag inte missminner mig…

Finland får det svårt ikväll men det ska som alltid spelas om det.

Exakt.

Tror vi ser ett Tre Kronor i gruppspelet. Ett helt annat i slutspelet. Vill inte jinxa eller vara jävligt.

Bara att det brukar vara så.
Citera
2025-05-19, 13:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detach3d
ÄNTLIGEN en bra match idag!

Kanada-Finland 20.20

Don't miss it!

Jag har inte följt årets turnering alls men Tyskland brukar vara rätt bra, vet inte hur de är i år men matchen mot Tjeckien har potential att bli riktigt bra också.
Skulle väl ändå vara rätt kul om Finland kan slå Kanada i kväll, så att de blir lite möra inför matchen mot Sverige...
Citera
2025-05-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skulle väl ändå vara rätt kul om Finland kan slå Kanada i kväll, så att de blir lite möra inför matchen mot Sverige...

Jag håller på Finland mot Kanada. Men först och främst hoppas jag på en bra match!
Citera
2025-05-19, 15:19
Medlem
Vilket match har varit Tre Kronors bäst hittills tycker ni? Känns svårbedömt hos mig. Möjligen Finlands-matchen men då säckade vi ju ihop sista 10 och vann bara med udda-målet.
Kanada-Finland är ett klassiskermöte och ska bli jävligt roligt att se även om Finland är extrema underdogs. Det är alldeles för mycket skitmatcher i hockey-vm förövrigt. Snacka om att det blir urvattnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in