Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-18, 19:10
Medlem
No big deal, men en detalj värd att notera. Från förhör av Anette Kohut:

K: ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte.

Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..

———————————

Anette hadde ju lämnat receptionen när Engström återvände till Skandia. Man KAN faktiskt tolka det här som att Engström har pratat med Anette/väktarna i tiden efter mordet. Eller det var iallafall en rätt specifik uppgift det med Götabanken.

Jag vet egentligen inte vad man kan lägga i det här, kanske ingenting. Men endå, bara nämner det här.
Citera
2025-05-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Menar du att GM medvetet kan ha valt ammunition som gör den svår att koppla till en revolver?

Antar att en 3D-AI skulle kunna göra susen med Sonnys avgjutningar.

Nej, det tror jag inte. Men att kulorna till synes inte bär många spår skulle kunna tyda på att revolvern är sliten, om det inte beror på metal piercing-kulorna, som (kanske) inte tar emot så mycket spår. Det förvånar mig att Sonny eller NFC inte har tagit upp denna problematik. De har bara pratat om de dåliga spåren i kulorna, inte riktigt om orsaken till de svaga spåren.
Citera
2025-05-18, 19:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
No big deal, men en detalj värd att notera. Från förhör av Anette Kohut:

K: ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte.

Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..

———————————

Anette hadde ju lämnat receptionen när Engström återvände till Skandia. Man KAN faktiskt tolka det här som att Engström har pratat med Anette/väktarna i tiden efter mordet. Eller det var iallafall en rätt specifik uppgift det med Götabanken.

Jag vet egentligen inte vad man kan lägga i det här, kanske ingenting. Men endå, bara nämner det här.

Det är intressant, för hon var inte där när han kom tillbaka. "Han berättade att ..."

Antingen har hon hört det av de andra väktarna, eller så har han dragit sin story för dem senare.

Eller både och. ALG säger att SE "blivit hörd" på platsen, men hörd blev han ju först långt senare.

Han beklagade sig länge över att inte blivit hörd. Polisens s.k. ointresse ...

Så väktarnas minnesbilder av vad han sa behöver inte vara från den aktuella kvällen.

För egen del tror jag att samtalet skedde strax innan ALG gick ut på sin rond, i 21-tiden.

Då var både ALG och AK i receptionen.

Tror inte att HO hade något samtal med SE när denne var på väg ut.
Citera
2025-05-18, 21:56
Medlem
Citat:
Det är intressant, för hon var inte där när han kom tillbaka. "Han berättade att ..."
Antingen har hon hört det av de andra väktarna, eller så har han dragit sin story för dem senare.

Eller både och. ALG säger att SE "blivit hörd" på platsen, men hörd blev han ju först långt senare.

Han beklagade sig länge över att inte blivit hörd. Polisens s.k. ointresse ...

Så väktarnas minnesbilder av vad han sa behöver inte vara från den aktuella kvällen.

För egen del tror jag att samtalet skedde strax innan ALG gick ut på sin rond, i 21-tiden.

Då var både ALG och AK i receptionen.

Tror inte att HO hade något samtal med SE när denne var på väg ut.

Nej, han förklarar sig iallafall rätt märkligt kring just den detaljen. Han säger egentligen olika saker.

Sen har jag läst nånstans att det inte fanns några registreringar på Engström inne på Skandia den dagen. Kanske det kom från Häggström? Bara in på morgonen och ut på kvällen. Det var visstnog inte vanligt att det var så. Tänk bara på när han var ute för att äta middag, hur öppnade han dörren till receptionen då om inte med sitt kort? En sak var att «någon» släppte in honom utifrån, men hur fan kom han ut i receptionen utan att registreras? Jag trodde inte man kunde göra så.

Är det något jag missar?

Skandia är så konstigt.

Edit.

Ja, Gahn nämner ju också faktiskt att ha pratat med SE om semestern den kvällen. Visstnog när han kom in från «middagen».

Vilken soppa altså.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-05-18 kl. 22:05.
Citera
2025-05-18, 22:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, han förklarar sig iallafall rätt märkligt kring just den detaljen. Han säger egentligen olika saker.

Sen har jag läst nånstans att det inte fanns några registreringar på Engström inne på Skandia den dagen. Kanske det kom från Häggström? Bara in på morgonen och ut på kvällen. Det var visstnog inte vanligt att det var så. Tänk bara på när han var ute för att äta middag, hur öppnade han dörren till receptionen då om inte med sitt kort? En sak var att «någon» släppte in honom utifrån, men hur fan kom han ut i receptionen utan att registreras? Jag trodde inte man kunde göra så.

Är det något jag missar?

Skandia är så konstigt.

Det var RB som undersökte det i samråd med PH.

Ja, de reagerade på att SE bara drog kortet två gånger, men det var ett allmänt slarv på Skandia.

Väktarna släppte in honom genom den inre dörren, och ut kom han via en rörelsesensor.

Helt mot reglerna. Enligt PH skulle man alltid dra kortet, om man gick ut i receptionen.

Men det var andra som gjorde likadant som SE, så ingen större mystik i detta.
Citera
2025-05-18, 22:08
Medlem
Citat:
Det var RB som undersökte det i samråd med PH.

Ja, de reagerade på att SE bara drog kortet två gånger, men det var ett allmänt slarv på Skandia.

Väktarna släppte in honom genom den inre dörren, och ut kom han via en rörelsesensor.

Helt mot reglerna. Enligt PH skulle man alltid dra kortet, om man gick ut i receptionen.

Men det var andra som gjorde likadant som SE, så ingen större mystik i detta.

Okej, ingen mystik, men om den inre dörren stod öppen på kvällen, som har fått för mig (läst nånstans), så kan ju det förklara endel hur utstämplingen 23.19 gick till.

Kolla min edit om Gahn.
Citera
2025-05-18, 22:17
Medlem
Sen.. just saying liksom. Om inte det finns några spår efter Engström när han gick ut för att «äta middag» så kan han i princip varit ute hela dagen. För allt vi vet kan han ha jagat Palme sen tidig morgon. Han kan ha följt efter makarna Palme från Gamla Stan enda till bion för allt vi vet.

Jag säger ju inte att det ÄR så, men endå liksom.
Citera
2025-05-18, 23:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Okej, ingen mystik, men om den inre dörren stod öppen på kvällen, som har fått för mig (läst nånstans), så kan ju det förklara endel hur utstämplingen 23.19 gick till.

Kolla min edit om Gahn.

Det var en annan dörr som stod öppen. Den användes av personalen på La Carterie.

En i personalen syns arbeta i skyltfönstret till denna butik, mindre än en minut före mordet.

Dörren stängdes av ALG, som var ute på rond, kl. 23:23.

Vid närmare eftertanke kan alltså hennes minnesbild stämma, att hon var tillbaka i receptionen kl. 23:25.

Hon såg ingen AK kvar där då.
Citera
2025-05-19, 06:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var en annan dörr som stod öppen. Den användes av personalen på La Carterie.

En i personalen syns arbeta i skyltfönstret till denna butik, mindre än en minut före mordet.

Dörren stängdes av ALG, som var ute på rond, kl. 23:23.

Vid närmare eftertanke kan alltså hennes minnesbild stämma, att hon var tillbaka i receptionen kl. 23:25.

Hon såg ingen AK kvar där då.

Detta är intressant och går nog att spinna till GM-SEs nackdel.

HO ljuger således om att AK var och bytte om och då blir GM-SE lite mer misstänkt.

Den öppna dörren är ett av de starkaste 'bevisen' för att den hypotetiska GM-SE mördade OP.

Dörren fanns nära mordplatsen när mordet begicks och är därför intressant.
Citera
2025-05-19, 07:05
Medlem
Knattarnas avatar
Om SE sprang på David Bagares gata (vilket hela gärningsmannafantasin brukar hängas upp på) kan han inte ha passerat in genom en dörr till Skandia 23:23.
Citera
2025-05-19, 07:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Detta är intressant och går nog att spinna till GM-SEs nackdel.

HO ljuger således om att AK var och bytte om och då blir GM-SE lite mer misstänkt.

Den öppna dörren är ett av de starkaste 'bevisen' för att den hypotetiska GM-SE mördade OP.

Dörren fanns nära mordplatsen när mordet begicks och är därför intressant.

Dörren är utredd och har inget med SE att göra. Däremot finns det oklarheter kring AK och därmed HO:s minnesbild. Samtalsalibit pulvriseras?
Citera
2025-05-19, 09:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Dörren är utredd och har inget med SE att göra. Däremot finns det oklarheter kring AK och därmed HO:s minnesbild. Samtalsalibit pulvriseras?
PH var inne på att väktarna var inblandade i modet.

Den påhittade GM-SE var kanske inte GM utan bara medhjälpare till väktarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in