2025-05-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Du skrev att man tog mer än vad som behövs. Hur knyter du ihop säcken?

Om kostnaderna sjunker för räntor, transporter och import borde väl priserna inte fortsätta att öka? Det var mitt försök att knyta ihop säcken.
Citera
2025-05-15, 21:05
Medlem
Solstralen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om kostnaderna sjunker för räntor, transporter och import borde väl priserna inte fortsätta att öka? Det var mitt försök att knyta ihop säcken.

Men vad har du för insyn i hur verkligheten ser ut? Jag menar det kanske finns avtal på bränslepriser som gäller under lång tid osv..
Citera
2025-05-16, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Men vad har du för insyn i hur verkligheten ser ut? Jag menar det kanske finns avtal på bränslepriser som gäller under lång tid osv..

Må så vara men är avtalen verkligen SÅ långa? Jag konstaterar att de orsaker som angavs för prisökningarna inte längre är giltiga.
Citera
2025-05-16, 05:57
Medlem
Solstralen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Må så vara men är avtalen verkligen SÅ långa? Jag konstaterar att de orsaker som angavs för prisökningarna inte längre är giltiga.

Jag har ingen aning, jag frågar dig som tvärsäkert uttalar dig i frågan.
Citera
2025-05-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla jobb är jobbiga mer eller mindre
Ja, rent lingvistiskt borde det vara så i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det skulle behövas mer konkurrens bland matbutikerna.
Konkurrens är mer än bara pris.

Där jag bor finns: COOP Forum, ICA Maxi, Willys, Citygross, Lidl.

Men det är på ICA alla trängs och de andra är halvtomma.

COOP är ju inte vinstdrivande så det lär vara dyrast. Inte så konstigt att det är tomt där. Men Willys och Citygross är väl prismässigt konkurrenskraftiga med ICA. Skulle ICA vara dyrare så levererar väl dom en totalupplevelse som gör att folk trängs där. Pris är inte allt.
Citera
2025-05-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja traktorer och andra maskiner tillverkade av grönt stål och med batteridrift blir inte billiga

"– Jag ser en stor potential i mjölk- och köttproduktion här uppe. Jag förfäras av hur marker står och växer igen i Norrbotten, säger Hulda Wirsén.

Har pumpat in 40 miljoner på 15 år – följ med till mjölkbönderna Hulda Wirsén och Johan Liljebäcks gård i Överkalix och hör om framtidstron inom branschen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...en-i-overkalix

borde bli billigare att investera i jordbruk i ukraina och sedan importera till sverige?
då kanske man kan köpa lagrad ost under 100:- per kilo?

"Pressmeddelande från Utrikesdepartementet
Svensk satsning för ukrainska produkter i svenska butiker
Publicerad 16 maj 2025

Ett nytt svenskt initiativ för ukrainska produkter på svenska butikshyllor presenteras av företrädare för svensk dagligvaruhandel, tillsammans med bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa. Initiativet ska ge svenska konsumenter ökad tillgång till ukrainska varor och en möjlighet att enkelt stödja Ukraina i mataffären."

https://www.regeringen.se/pressmedde...enska-butiker/

profitörerna ser nog till att priset håller en hög nivå..?
Citera
2025-05-18, 10:19
Medlem
Rektangels avatar
Henrik Jönsson förklarar pedagogiskt sambandet mellan kostnadshöjningarna på bl a energi, matpriser och den gröna omställningen. Trodde ni den var gratis och att nån annan skulle betala?

Troligen en av anledningen till att jänkarna tröttnade och släppte fram Trump.

https://www.youtube.com/watch?v=kNUDma6Bm_c

.
Citera
2025-05-18, 11:14
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Henrik Jönsson förklarar pedagogiskt sambandet mellan kostnadshöjningarna på bl a energi, matpriser och den gröna omställningen. Trodde ni den var gratis och att nån annan skulle betala?

Troligen en av anledningen till att jänkarna tröttnade och släppte fram Trump.

https://www.youtube.com/watch?v=kNUDma6Bm_c
Synnerligen sevärt, i vanlig ordning. Tack för länk.
Citera
2025-05-18, 12:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Synnerligen sevärt, i vanlig ordning. Tack för länk.

Att skylla på den lokale handlaren är naturligvis en dimridå för att dölja verkligheten.
Den verklighet där politikerna helt öppet vill kväva och strypa den ekonomska tillväxt som är en förutsättning att kunna försörja en växande befolkning. Den nya gröna fattigdomen gör entré.

Fattigdom och dyrtider är själva målet--för klimatets skull. Politikerna är inte lojala till sina egna väljare utan till sina karriärer efter de röstats bort....och de agendor dom de privatfinansierade NGOerna driver.
Citera
2025-05-31, 11:34
Medlem
swebarbs avatar
Räntorna har sänkts och dollarn har rasat. Priserna skenade pga det men nu? Varför sänks inte priserna i samma takt?
Citera
2025-05-31, 13:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Varför sänks inte priserna i samma takt?

Haha, priser går bara upp Sänka priser

Börjar de sänka priserna kommer dödsinflationen och ingen kommer köpa mat eftersom de väntar på ännu lägre priser. Har hört att det fungerar så från diverse stofilekonomer med utbildning från 70-talet.
Citera
2025-06-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Räntorna har sänkts och dollarn har rasat. Priserna skenade pga det men nu? Varför sänks inte priserna i samma takt?
Alla som tror att det finns stora marginaler att tjäna bra på bör ju starta eget företag i branschen, och profitera.

Varför gnäller folk här istället för att tjäna grova stålar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in