2025-05-05, 13:55
Medlem
Diversifierats avatar
Matpriserna ökade måttligt (0,4 %) i april:

https://matpriskollen.se/2025/05/mat...ortsatter-upp/

Kan jämföras mot:

Mars: 0,1 %
Februari: 1,3 %
Januari: 0,8 %
Citera
2025-05-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Matpriserna ökade måttligt (0,4 %) i april:

https://matpriskollen.se/2025/05/mat...ortsatter-upp/

Kan jämföras mot:

Mars: 0,1 %
Februari: 1,3 %
Januari: 0,8 %

"Matpriskollen visar att Coop, Hemköp och Willys höjde priserna på sina egna sortiment mest i april, med 0,5, 0,4 respektive 0,3 procent. Ica hade en något lägre prisökningstakt på 0,2 procent – medan City Gross sänkte priserna med minus 0,5 procent."

det är som med börsen, vissa aktier på plus och någon aktie på minus..
Citera
2025-05-14, 12:22
Medlem
DVikings avatar
Högre matpriser – kaffet tokrusar

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...affet-tokrusar

Matpriserna, inklusive alkoholfria drycker, steg i april med 5,5 procent i årstakt, enligt SCB.

Det finns ingen inflation, sänk räntan så vi kan låna mer för att ha råd med maten!
Citera
2025-05-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Högre matpriser – kaffet tokrusar

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...affet-tokrusar

Matpriserna, inklusive alkoholfria drycker, steg i april med 5,5 procent i årstakt, enligt SCB.

Det finns ingen inflation, sänk räntan så vi kan låna mer för att ha råd med maten!

Kaffe är inte mat.
Citera
2025-05-14, 19:37
Medlem
Solstralen94s avatar
Matpriserna ökar för LITE. Någon som vill diskutera ämnet?
Citera
2025-05-14, 20:29
Medlem
Rektangels avatar
Det hänger troligen ihop med den "gröna omställningen" där dyrare energi och alltfler regleringar (korkskruvar på mjölkpaketen) nu börjar påverka kostnaderna att få fram livsmedel. Fientligheten mot brukandet av konstgödsel och att "återställa våtmarker" skapar inte direkt incitament för framtidstro hos bönderna.

De utpekas nu som fienden av de tillväxtfientliga gröna aktivisterna.

Många har varnat för utvecklingen och nu börjar vi marschen mot den gröna nyfattigdomen där all ekonomisk tillväxt som krävs för att försörja en växande befolkning nu ifrågasätts av de gröna khmererna.

Vad trodde ni ärligt talat att ufallet skulle bli?
Citera
2025-05-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det hänger troligen ihop med den "gröna omställningen" där dyrare energi och alltfler regleringar (korkskruvar på mjölkpaketen) nu börjar påverka kostnaderna att få fram livsmedel. Fientligheten mot brukandet av konstgödsel och att "återställa våtmarker" skapar inte direkt incitament för framtidstro hos bönderna.

De utpekas nu som fienden av de tillväxtfientliga gröna aktivisterna.

Många har varnat för utvecklingen och nu börjar vi marschen mot den gröna nyfattigdomen där all ekonomisk tillväxt som krävs för att försörja en växande befolkning nu ifrågasätts av de gröna khmererna.

Vad trodde ni ärligt talat att ufallet skulle bli?

ja traktorer och andra maskiner tillverkade av grönt stål och med batteridrift blir inte billiga

"– Jag ser en stor potential i mjölk- och köttproduktion här uppe. Jag förfäras av hur marker står och växer igen i Norrbotten, säger Hulda Wirsén.

Har pumpat in 40 miljoner på 15 år – följ med till mjölkbönderna Hulda Wirsén och Johan Liljebäcks gård i Överkalix och hör om framtidstron inom branschen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...en-i-overkalix

borde bli billigare att investera i jordbruk i ukraina och sedan importera till sverige?
då kanske man kan köpa lagrad ost under 100:- per kilo?
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-05-14 kl. 21:02.
Citera
2025-05-14, 21:21
Medlem
Rektangels avatar
Att skylla på ICA-handlarna eller på nån av de andra handlarna är att missa målet helt. Gå in på Alla bolag eller liknande hemsider så ser ni tydligt att deras vinstmarginal är drygt 2%. Även om de inte skulle ta ut nån vinst alls så skulle priserna inte ens påverkas annat än marginellt.

Är man dock marinerad i sossetänk så angriper man handlaren och glömmer helt bort att politikerna lägger på 12% i moms utöver och skatteintäkterna ökar per automatik till skattekistan.

Kostnadshöjningarna kommer från tidigare led och inte från handlarna....vinsten tillfaller statskassan då momsintäkterna ökar i takt med prishöjningarna.
Citera
2025-05-14, 21:31
Medlem
Rektangels avatar
Att producera samma produkter på ett dyrare sätt genom "grön omställning" gör naturligvis att kostnaderna höjs. Grönt stål förutsätter höga tullar runt EU annars importerar bilindustrin billigt stål från Kina/USA. Då höjer de i sin tur tullarmot oss och vi får betala i slutändan.

Att dessutom prioritera militär upprustning inom EU krockar med den "gröna omställningen". De målen är oförenliga. Ska vi ha få pansarfordon med grönt stål eller satsa på kvantitet?

Ska vi ha laddstolpar på vägen till fronten för att främja eldrivna lastbilar eller diesel?
Eldrivna stridsvagnar? Eldrivna strisflygplan? Detta är gröna fantasier.

https://x.com/robinmonotti/status/1896923514780946818

Kolla länken ovan...
Senast redigerad av Rektangel 2025-05-14 kl. 21:34.
Citera
2025-05-14, 22:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Matpriserna ökar för LITE. Någon som vill diskutera ämnet?
Nej, de höjs för mycket. Visst fattar jag att kaffe och kakao blivit dyrare pga. missväxt och torka. Men en jävla gurka för 20kr kan de fan behålla, så gott är inte gurka!

Lågprisbutikerna Lidl och Willys har höjt mest procentuellt men de är fortfarande billigast, köpte potatis för 9,90kg på Lidl för ett par veckor sedan och har fortfarande kvar ett par påsar i jordkällaren.

Det gäller bara att vara lite mer prismedveten, otrogen kund och kolla alla butikernas lockerbjudanden.
När de ligger på rad vid de stora köpladorna tar det inte ens fem minuter att gå emellan butikerna och plocka lockvarorna i respektive butik.

Priserna började höjas under förra regeringens drivmedelpriser och elens tokpriser, nu har drivmedlet sjunkit ner till nästan "normalt" igen, samma med elen men maten blir fortfarande dyrare och dyrare. Någon fyller fickorna med differensen i pris mellan då och nu.

Antar du är en sådan som handlar krav, eko, närodlat osv. Det är de priserna som stuckit iväg rejält och de går fetbort när jag handlar. Jag handlar till mig själv, inte för att göda och föda andra. Enda "närodlat" jag konsumerar numera är grannens ägg, som hamnar hos mig via viss byteshandel. Han har inte höjt "priset" och inte jag heller på det jag hjälper honom med.
Citera
2025-05-15, 05:01
Medlem
Solstralen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, de höjs för mycket. Visst fattar jag att kaffe och kakao blivit dyrare pga. missväxt och torka. Men en jävla gurka för 20kr kan de fan behålla, så gott är inte gurka!

Lågprisbutikerna Lidl och Willys har höjt mest procentuellt men de är fortfarande billigast, köpte potatis för 9,90kg på Lidl för ett par veckor sedan och har fortfarande kvar ett par påsar i jordkällaren.

Det gäller bara att vara lite mer prismedveten, otrogen kund och kolla alla butikernas lockerbjudanden.
När de ligger på rad vid de stora köpladorna tar det inte ens fem minuter att gå emellan butikerna och plocka lockvarorna i respektive butik.

Priserna började höjas under förra regeringens drivmedelpriser och elens tokpriser, nu har drivmedlet sjunkit ner till nästan "normalt" igen, samma med elen men maten blir fortfarande dyrare och dyrare. Någon fyller fickorna med differensen i pris mellan då och nu.

Antar du är en sådan som handlar krav, eko, närodlat osv. Det är de priserna som stuckit iväg rejält och de går fetbort när jag handlar. Jag handlar till mig själv, inte för att göda och föda andra. Enda "närodlat" jag konsumerar numera är grannens ägg, som hamnar hos mig via viss byteshandel. Han har inte höjt "priset" och inte jag heller på det jag hjälper honom med.

Jag tror det hade varit lärorikt för dig och alla som tycker att priserna är för höga att testa odla, och skörda potatis eller någon annan gröda för att förstå vilket jobb det är.

Det tar till att börja med rätt lång tid och är rätt jobbigt, givetvis beroende på verktyg och maskiner man har tillgång till. Sen krävs det också att man har vädret med sig osv osv.

Ställ det jämfört mot att knalla ner på ICA eller COOP och enkelt och billigt köpa allt man behöver och lite till för en spottstyver. Vi lever i en värld idag som har allt i överflöd (Förutom sunt förnuft) För mig är det självklart att alla led ska ha betalt. Bonden ska få betalt för det jobb han eller hon lägger ner. Leverantörer ska givetvis använda bästa transportmedel (Tåg) och få betalt för det. ICA/COOP ska också ha sin del av kakan.. Med tanke på alla som finns bakom gurkan, potatisen eller chokladkakan så är det självklart för mig att det kostar.
Citera
2025-05-15, 05:04
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Jag tror det hade varit lärorikt för dig och alla som tycker att priserna är för höga att testa odla, och skörda potatis eller någon annan gröda för att förstå vilket jobb det är.

Det tar till att börja med rätt lång tid och är rätt jobbigt, givetvis beroende på verktyg och maskiner man har tillgång till. Sen krävs det också att man har vädret med sig osv osv.

Ställ det jämfört mot att knalla ner på ICA eller COOP och enkelt och billigt köpa allt man behöver och lite till för en spottstyver. Vi lever i en värld idag som har allt i överflöd (Förutom sunt förnuft) För mig är det självklart att alla led ska ha betalt. Bonden ska få betalt för det jobb han eller hon lägger ner. Leverantörer ska givetvis använda bästa transportmedel (Tåg) och få betalt för det. ICA/COOP ska också ha sin del av kakan.. Med tanke på alla som finns bakom gurkan, potatisen eller chokladkakan så är det självklart för mig att det kostar.
Du tror inte att alla led, från bonden till butiker försöker "hustla" konsumenterna genom att med sin girighet höja priserna mer än vad de borde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in