2025-05-17, 15:52
Medlem
KillenArCPs avatar
Du kliver upp vid sex, jobbar heltid, hämtar barnen, lagar middag, betalar elräkningen som blivit lika tung som bolånet, och försöker få ihop vardagen.
Kanske finns pengar kvar till en helg i Baltikum – kanske inte.

Men hur påverkas ekonomin om det blir ett rödgrönt maktskifte?

Jag har räknat på en vanlig familj i en mellanstor stad – två heltidsarbetande föräldrar, två barn, bil, villa.
Resultat: 5 000–6 000 kr mer i månadsutgifter vid ett vänsterskifte.

Exempel på vad som driver upp kostnaderna:
• Minskning av jobbskatteavdraget (S och V:s budgetförslag)
• Återinförd fastighetsskatt (diskuteras av S, V och MP – se t.ex. Finanspolitiska rådets förslag 2023)
• Högre el- och drivmedelsskatt (se Miljöpartiets politik + regeringens klimatbudget 2022/2023)
• ROT-avdraget kan minska eller försvinna (historiskt sänkt av S 2016)
• Räntor kan pressas upp av expansiv finanspolitik (Konjunkturinstitutet har varnat för detta)
• Matpriser påverkas indirekt via transport- och energikostnader (se SCB:s KPI-rapporter)

Ja, vänstern vill subventionera barnomsorg och höja barnbidrag – men det kompenserar inte bortfallet.

Det här handlar inte om att skrämmas. Det handlar om ren privatekonomi.
Tänk igenom det noga. Har din familj verkligen råd med ytterligare ett rödgrönt experiment?
Citera
2025-05-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du kliver upp vid sex, jobbar heltid, hämtar barnen, lagar middag, betalar elräkningen som blivit lika tung som bolånet, och försöker få ihop vardagen.

Jag har räknat på en vanlig familj i en mellanstor stad – två heltidsarbetande föräldrar, två barn, bil, villa.

• Återinförd fastighetsskatt (diskuteras av S, V och MP – se t.ex. Finanspolitiska rådets förslag 2023)
• Högre el- och drivmedelsskatt (se Miljöpartiets politik + regeringens klimatbudget 2022/2023)
• Räntor kan pressas upp av expansiv finanspolitik (Konjunkturinstitutet har varnat för detta)
• Matpriser påverkas indirekt via transport- och energikostnader (se SCB:s KPI-rapporter)

Ja, vänstern vill subventionera barnomsorg och höja barnbidrag – men det kompenserar inte bortfallet.

Tänk igenom det noga. Har din familj verkligen råd med ytterligare ett rödgrönt experiment?

Svar ja!
Citera
2025-05-17, 16:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Svar ja!
Vad skönt för dig. Hur kommer det påverka din familj? Kommer du börja snickra på huset själv istället för att anlita hantverkare och få mindre tid med barnen?
Citera
2025-05-17, 16:12
Medlem
Västkustskts avatar
Bryr mig inte om hur illa det blir för mig. Den här skräpregeringen ska bort till varje pris.

Finns inte minsta lilla chans att jag lägger en röst på de där Tidö-dårarna igen.
Citera
2025-05-17, 16:14
Medlem
Citat:

MP är ett större hot än Ryssland !!!
Citera
2025-05-17, 16:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Bryr mig inte om hur illa det blir för mig. Den här skräpregeringen ska bort till varje pris.

Finns inte minsta lilla chans att jag lägger en röst på de där Tidö-dårarna igen.
Igen? Alla vet att folk från västkusten är sossar! Vad är det som är så dåligt? Visst, vissa saker har varit korkade men till skillnad från de röda så har de även gjort bra saker.

Glöm aldrig bort att ökad byråkrati leder till högre priser!
Citera
2025-05-17, 16:17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Igen? Alla vet att folk från västkusten är sossar! Vad är det som är så dåligt? Visst, vissa saker har varit korkade men till skillnad från de röda så har de även gjort bra saker.

Glöm aldrig bort att ökad byråkrati leder till högre priser!
Det ska stå en AR-15 i mitt vapenskåp innan nästa val annars blir det en röst på Vänstern.

Priser och sånt skiter jag i.
Citera
2025-05-17, 16:18
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
MP är ett större hot än Ryssland !!!
Ja, de kommer döda svensk jordbruk så vi kommer få äta anabolakött i framtiden.
Citera
2025-05-17, 16:18
Medlem
Citat:
Vad skönt för dig. Hur kommer det påverka din familj? Kommer du börja snickra på huset själv istället för att anlita hantverkare och få mindre tid med barnen?

Hantverkare anlitas aldrig oavsett, och tid med barnen begränsas av deras tid när de inte är med kompisar, spelar spel eller vad de gör.

Om dina profetior faller in (brukar låta likadant om de borgerliga) så blir det att spara lite mindre, kidsen for kanske betala för sina egna fordon osv.

Kanske kör lite mindre med V8:an på sommaren om det kniper, men å andra sidan blir det ännu viktigare att göra just sånt om miljötalibanerna sitter vid makten .
Senast redigerad av Baheera 2025-05-17 kl. 16:50.
Citera
2025-05-17, 16:21
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hantverkare anlitas aldrig oavsett, och tid med barnen begränsas av deras tid när de inte är med kompisar, spelar spelar eller vad de gör.

Om dina profetior faller in (brukar låta likadant om de borgerliga) så blir det att spara lite mindre, kidsen for kanske betala för sina egna fordon osv.

Kanske kör lite mindre med V8:an på sommaren om det kniper, men å andra sidan blir det ännu viktigare att göra just sånt om miljötalibanerna sitter vid makten .
Det låter som du har äldre barn. Exemplet var när man har ett barn i förskolan och ett annat på grundskolan.

Om du har en V8a så misstänker jag att du jobbar som hantverkare.
Citera
2025-05-17, 16:23
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vad ska du med den till? Är du en sådan usel skytt att du behöver en sådan för att träffa ett rådjur?
Jag behöver inte förklara för dig varför jag vill ha en.

Men det är vad som krävs för att jag ska rösta på Tidö-regeringen igen.
Citera
2025-05-17, 16:26
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag behöver inte förklara för dig varför jag vill ha en.

Men det är vad som krävs för att jag ska rösta på Tidö-regeringen igen.
Givetvis inte men tror du på fullaste allvar att du kommer få ha den vid regeringsbyte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in