2025-05-17, 14:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Tvärtom. Jag försöker hjälpa. När begreppet gaslighting nämns av en patient eller inom vården så är det i de allra flesta fall patienter som önskar somatisk utredning för ett psykosomatiskt besvär. Som tyvärr är mycket vanligt inom vården och synnerligen svårbehandlat.
Precis. Och vården löser det genom att skylla på patienten. Nästa besök om sex månader. (Ironi)

Citat:
Kafka inom vården håller jag helt med om.

Och om någon har tappat körkortet med två PEth på runt 0,3 utan uppföljande kontroll eller misslyckat försök till nykterhet. Tex om man lämnar prov 6 mån innan, inget säger någon, och att man ser smyger in ett till utan ens vetskap och anmälar bakom ryggen. Då är det skandal.

Jag tror absolut att så inte är fallet och ser fram emot att det belyses.
I något slags absurt försök till undanflykt har Transportstyrelsen skrivit såhär för några dagar sedan:
Under förra året återkallade Transportstyrelsen cirka 40 körkort där orsaken var förhöjda PEth-värden vid två mättillfällen utan kompletterande information.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3910863/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024

Redan detta är en skandal där en fungerande rättsstat kräver att de ansvariga åtalas för tjänstefel. Och med tanke på Transportstyrelsens hittillsvarande vettlösa undanflykter och ljugande finns det synnerliga skäl att anta att antalet som drabbats är väsentligt högre. Det här är verkligen så sjukt att det är svårt att ta till sig.
2025-05-17, 14:43
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis. Och vården löser det genom att skylla på patienten. Nästa besök om sex månader. (Ironi)

I något slags absurt försök till undanflykt har Transportstyrelsen skrivit såhär för några dagar sedan:
Under förra året återkallade Transportstyrelsen cirka 40 körkort där orsaken var förhöjda PEth-värden vid två mättillfällen utan kompletterande information.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3910863/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024

Redan detta är en skandal där en fungerande rättsstat kräver att de ansvariga åtalas för tjänstefel. Och med tanke på Transportstyrelsens hittillsvarande vettlösa undanflykter och ljugande finns det synnerliga skäl att anta att antalet som drabbats är väsentligt högre. Det här är verkligen så sjukt att det är svårt att ta till sig.

Inte om värdena klart överstiger 1. Men om det är strax över 0,3? Absolut.

Jag hoppas att dessa individer har otvetydligt förhöjda värden.
2025-05-17, 14:48
Avslutad
Citat:

Använder ni gråzonsvärden mellan 0,3 - 1? Är det något som är vedertaget? Har ställt den frågan ett par gånger men inte fått svar.
2025-05-17, 14:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Ja, det finns väldigt mycket kvar att gräva i för medierna i rollen som ”tredje statsmakten”.

Det bör dock vara uppenbart för alla att Transportstyrelsen hittills agerat på ett sätt som saknar dokumenterat lagstöd.
2025-05-17, 14:55
Avslutad
Citat:
Ska man bevisa pga föreläggande och vara helt 100% att gå igenom så bör man ju hålla sig till en flaska vin i veckan. Helst hålla sig helt nykter. Då är man helt garanterad att hamna på ett helt normalt värde. Även om man har lång halveringstid.

De allra flesta som uppger normal konsumtion och som man ändå testar hamnar under 0,05. Dvs runt 10 standardglas per vecka.

Det låter spontant som rätt mycket om man vill vara under 0.05. Ska se om jag kan hitta nåt mer om det senare.
2025-05-17, 15:02
Medlem
” Just nu pågår det en intensiv samhällsdebatt kring de så kallade PEth-testerna som används för att mäta den senaste tidens alkoholkonsumtion.
Den här krönikan, skriven av juristen och före detta piloten Michael Forvass, handlar om alkohol och Transportstyrelsen, och hur myndigheten utan en diagnos, utan vidare utredning, stängde av och tvingade en flygledare till total nykterhet under mer än ett år.”

https://www.flygtorget.se/nyheter/flygledaren-som-blev-avstangd
2025-05-17, 15:04
Avslutad
Citat:
Linn kommer med undanflykter. Det är inte så det fungerar och det vet alla insatta.

Scenariot är såhär, Linn ansöker om intyg för C-körkort. I samband med detta noteras ett tidigare förhöjt PEth (hon kanske har sökt med stressrelaterade symtom?). Eller så ställde vårdcentralen detta krav.

Det förhöjda PEth-värdet nämns i intyget. För det är obligatoriskt att nämna om det tidigare än omnämnt i journalen.

Linn får hem ett brev med ett föreläggande från Transportstyrelsen. Där står att hon ska lämna totalt 4 stycken PEth prover över en 6 mån period. Dessa är slumpmässigt förlagda över året och man rings in för detta.

Hade Linn brytt sig om sitt körkort och sitt jobb som ambulansförare så hade hon gått ner till en hållbar konsumtion. Det gjorde hon inte.

Överklagan som lyfts i tråden nämner 5 stycken förhöjda PEth varav ett var uppåt 0,69. Det är ganska högt.

Linn vill inte släppa sin festliv men ändå behålla sitt ansvarsfulla jobb som ambulanssköterska. Detta går inte ihop.

Sen att hon har lyckats få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende är en annan femma. Transportstyrelsen verkar se mer nyktert på det hela. Men hon har ett oansvarigt beteende och det är i mina ögon helt korrekt att inte låta henne köra en bil med en sjuk patient därbak i 140 km/h med ett tungt fordon. Rimligt att markera och även hota körkortet.

Allt hon hade behövt göra var att minska sitt drickade ett halvår till förbrukning motsvarande rekommendationerna. Sen hade allt blåst förbi och hon hade kunnat köra som vanligt.

Nu är jag inte insatt i fallet Linn men såg henne på nyheterna. Hon såg ganska smal ut på tv. Promille är ju ganska kopplat till vikt, lite hög PEth-bildning på det sen lång halveringstid. Är väl teoretiskt fullt möjligt?
2025-05-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Använder ni gråzonsvärden mellan 0,3 - 1? Är det något som är vedertaget? Har ställt den frågan ett par gånger men inte fått svar.

Inget som direkt är vedertaget skulle jag säga. Alla är nog mer eller mindre överens om att mer än 0,3 är överkonsumtion. Men alla är medvetna om att det finns skillnader i halveringstid och att PEth kan skilja sig åt mellan individer.

Fler studier skulle nog behövas men det ses som oetiskt att genomföra på bredare front för att folk måste bli fulla under kontrollerade former villet potentiellt är skadligt. Håller inte helt med om detta, tycker det bör göras på ett standardiserat sätt.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-17 kl. 15:20.
2025-05-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Nu är jag inte insatt i fallet Linn men såg henne på nyheterna. Hon såg ganska smal ut på tv. Promille är ju ganska kopplat till vikt, lite hög PEth-bildning på det sen lång halveringstid. Är väl teoretiskt fullt möjligt?

Jag tänker mer utifrån smal och liten att hon inte behöver dricka så värst mycket för att nå en förhöjd promillehalt. Den skadliga effekten blir ju således högre med lägre intag. Hon kanske själv inte ser detta utan bara jämför sitt intag med andra avseende normalkonsumtion? Isåfall så bör det ju vara en ögonöppnare när värdet är förhöjt.

Självklart måste man ju beakta detta när det kommer till standardglas. Det är ju därför man har haft olika gränsvärden för män och kvinnor. Män är generellt större och har större distributionsvolym.
2025-05-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis. Redan första meningen i det som du svarade på avslöjar problemet: ”Linn kommer med undanflykter.”

Det här handlar om ren ”Gaslighting” och är ett stort problem när det gäller vårdpersonal och myndighetspersonal som överhuvudtaget inte är lämpade för jobbet. Problemet ligger hos vården och Transportstyrelsen – INTE hos de oskyldiga som drabbas.
Ju mer man läser desto mer uppenbart blir det.

Ta mig sällan man uppsöker vården, gäller mest troligt dom flesta personer, inte många gånger under livet man behöver sjukvård.
Transportstyrelsen för inte ens register över hur många som tappar kortet via PEth tester, bara det hänvisar man gör det systematiskt o planerat.

Likande jag berätta med mina sjuk besök, körde även enduro, ramla, hem o duscha o sedan till läkaren, läkare detta ser inte ut som en cykel olycka? jo jag har cyklat. anledning man för statistik, man räknar olyckor o premier sätt där efter. som sagt jag berättar aldrig vad jag råkat ut för, som med jobbet, hemma o inget annat.

Genom att transportstyrelsen inte för statistik är för man inte vill visa hur systematiskt det är, få söker vård och är i behov av sjukvård mycket hög procent som lämnar prover tappar körkortet, dvs när man får in någon som söker vård utför man PEth test, man tar alltså den chans man får.

Glad jag i tidig ålder börja uppge fel skadeorsaker till sjukvården när läkare frågar, enduro var 20 år sedan jag berätta jag cykla omkull o inte kört mc.
2025-05-17, 15:57
Avslutad
Citat:
Jag tänker mer utifrån smal och liten att hon inte behöver dricka så värst mycket för att nå en förhöjd promillehalt. Den skadliga effekten blir ju således högre med lägre intag. Hon kanske själv inte ser detta utan bara jämför sitt intag med andra avseende normalkonsumtion? Isåfall så bör det ju vara en ögonöppnare när värdet är förhöjt.

Självklart måste man ju beakta detta när det kommer till standardglas. Det är ju därför man har haft olika gränsvärden för män och kvinnor. Män är generellt större och har större distributionsvolym.

Hon kanske läst hur mycket man behöver dricka för att komma över 0,3 på Transportstyrelsens hemsida? Sedan anpassat efter det och sedan trott att hon skulle hamna under 0,3?
2025-05-17, 16:01
Avslutad
I inlägg (FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013? finns lite statistik från två laboratorier som tillsammans gjort ca 120 000 tester årligen enligt faktatexten från Läkartidningen

Ca 30% av testerna låg över 0,3 µmol/L så det är väldigt många som är över gränsvärdet.

Folkhälsomyndigheten skriver att ca 15% har riskkonsumtion av alkohol. Statistik från testningen säger 30% så det diffar ca 15 procentenheter. Visserligen kanske samma personer testas över 0,3 flera gånger men det är ändå en kraftig överrepresentation från labben.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-17 kl. 16:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in