2025-05-17, 13:50
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du kommer nu med två grova anklagelser: 1) Att människor med missbruksproblematik använder media för att ljuga och 2) att media grovt åsidosätter sina skyldigheter enligt de pressetiska reglerna.

Vad har du för belägg för dessa synnerligen grova anklagelser?

Det övriga du skriver har upprepat falsifierats i tråden och jag ber dig därför att återkomma med fakta i denna nya tråd:
(FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?

Debatten är för mig två skiljda saker.

1. Är PEth på 0,3 för lågt satt? Mycket möjligt. Man bör inte gå igång så kraftigt på detta värdet även om det är en indikator på ett förhöjt alkoholintag.

Förenligt med körkort? I min mening ja. Viktigt diagnostiskt verktyg? Tveklöst.

Ska man dra in körkortet på två förhöjda PEth lätt över 0,3? Nej. Ska man få ett föreläggande? Rimligt.

Jag ser också fram emot en granskning av detta. Sannolikt kommer det fram att det allra mesta är en halmdocka.

Avseende att folk inte delger hela sanningen? Det bör man alltid fråga sig när folk går ut med saker i media. Att dra in körkortet för att man råkat ta prov efter en festhelg. Kom igen, låter det rimligt?
2025-05-17, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Exempel på konsumtion som kan ge PEth ≈ 0,69 µmol/L:
Ca 1 flaska vin (75 cl) per dag (≈ 6 glas).

Eller 4–5 stora starköl per dag.

Eller 4 drinkar med 4 cl sprit per dag.

Linn verkar dock festa på helgerna, på en helg blir det alltså: 14 - 21 standard glas per kväll, fredag och lördag, varje helg.

Detta motsvarar alltså ungefär ett värde på 0,69. Om vi ger henne the benefit of the doubt att värden kanske påvisar lite högre så är det fortfarande en extrem överkonsumtion. Linn verkar komma från en värld där detta är helt normaliserat enligt henne så hon inte ens tänker på det.

Inte ens under hennes test period kunde hon alltså begränsa sitt drickande? I media har man försökt gett sken av att det skulle vara 2 tester, och just dessa 2 tester råkar vara de enda 2 helgerna som hon varit ute och festat, enligt Linn. Detta är så klart ett inte speciellt trovärdigt påstående. Det är lite som personer som åker dit för sexköp och påstår att det var första gången..

Håller med dig, det är bra att markera mot personer som har så grava problem med sin alkoholkonsumtion och som inte är förmögna att inse det själva. Då bör man cykla eller ta buss, och absolut inte åka ambulansbil.

Har Linns kollegor haft liknande höga tester?Kan ju också vara intressant att veta.

Du är medveten om att studier visar att vissa personer kan få upp till 0,3 efter ett enda intag på ~1 promille BAC? Kanske ännu mer om man skulle göra en större studie?
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-17 kl. 14:27.
2025-05-17, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

1. Är PEth på 0,3 för lågt satt? Mycket möjligt. Man bör inte gå igång så kraftigt på detta värdet även om det är en indikator på ett förhöjt alkoholintag.

Ska man dra in körkortet på två förhöjda PEth lätt över 0,3? Nej. Ska man få ett föreläggande? Rimligt.

Jag ser också fram emot en granskning av detta. Sannolikt kommer det fram att det allra mesta är en halmdocka.

Avseende att folk inte delger hela sanningen? Det bör man alltid fråga sig när folk går ut med saker i media. Att dra in körkortet för att man råkat ta prov efter en festhelg. Kom igen, låter det rimligt?

Nyfiken fråga, vet du vad som anses ok att dricka per vecka för att hamna under 0,05 och "bevisa" nykterhet ?
2025-05-17, 14:03
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Du är medveten om att studier visar att vissa personer kan få 0,3 efter ett enda intag på ~1 promille BAC (0,5 promille i en handhållen dräger)?

Absolut, därför skrev jag också att 0,69 kanske är ett för högt värde, men oavsett om vi drar av en del på detta så kommer värdet fortfarande vara väldigt för högt.

Och återigen, Linn var ny på jobbet som ambulanssjukvårdare och därmed dessa obligatoriska tester. Varför klara henne kollegor dessa genom alla år i så fall?
2025-05-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Nyfiken fråga, vet du vad som anses ok att dricka per vecka för att hamna under 0,05 och "bevisa" nykterhet ?

Ska man bevisa pga föreläggande och vara helt 100% att gå igenom så bör man ju hålla sig till en flaska vin i veckan. Helst hålla sig helt nykter. Då är man helt garanterad att hamna på ett helt normalt värde. Även om man har lång halveringstid.

De allra flesta som uppger normal konsumtion och som man ändå testar hamnar under 0,05. Dvs runt 10 standardglas per vecka.
2025-05-17, 14:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det är just detta som skrämmer mig, läkare har även krav att anmäla papperslösa, men av princip anmäler man inte, samtidigt har inte läkare krav på PEth tester ändå anmäls tydlige 1000-tals till transportstyrelsen.

Jag fick en ny läkare sista besöket, fick känslan hon var en lite drama queen. Jag som har massor av kunder brukar kunna läsa folk hyfsat, vet oftast om vilka kunder man ska passa sig för, man gör helt enkelt inte affär med dessa, likande känsla fick jag inför sista läkaren. Varav jag inte lämna blodprov när hon nu skickar jag ska ta det o sedan ringa in när det är utfört, nu efter jag läst på, detta blodprov kommer jag inte o ta. Så pass många undersökingar o prover har jag redan gjort sista tiden att jag vet allt är bra, finns ingen orsak o riskera körkortet.

Tror inte Linn festar mer än andra, tror det handlar om en normal nivå, en som man själv håller, det är socialt osv.
Men uppenbart gör läkare som man vill o själv tror på, som att inte anmäla papperslösa men kan anmäla folk till transportstyrelsen, vi får ett Trump samhälle.

Har inte läst så mycket om detta, men gått in o läst idag, följt länkar folk lagt ut, kan lugnt berätta att nu kommer inte vården få in mig för några tester mer än när jag själv känner jag behöver o kan förbereda mig inför tester. Likande jag gör vid skador, uppger aldrig vart jag fått skadan, som jag berätta med arbetsmiljöverket, läkare även där, angiver en inför arbetsmiljöverket ifall jag berätta jag skada mig på jobbet, dom startar en utredning, kosta mig tid o pengar i onödan. bästa jag skadat mig hemma, dit når inte lagen men vården blir det samma.
Precis. Redan första meningen i det som du svarade på avslöjar problemet: ”Linn kommer med undanflykter.”

Det här handlar om ren ”Gaslighting” och är ett stort problem när det gäller vårdpersonal och myndighetspersonal som överhuvudtaget inte är lämpade för jobbet. Problemet ligger hos vården och Transportstyrelsen – INTE hos de oskyldiga som drabbas.
2025-05-17, 14:09
Medlem
Citat:
Precis. Redan första meningen i det som du svarade på avslöjar problemet: ”Linn kommer med undanflykter.”

Det här handlar om ren ”Gaslighting” och är ett stort problem när det gäller vårdpersonal och myndighetspersonal som överhuvudtaget inte är lämpade för jobbet. Problemet ligger hos vården och Transportstyrelsen – INTE hos de oskyldiga som drabbas.

Skärp dig. Det handlar inte om gaslighting. Linn själv vet exakt vad det handlar om. Hon vill rädda sitt ansikte och går därför ut i media.
2025-05-17, 14:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Bra att du är mer nyanserad nu. Angående din sista fråga så låter det inte helt orimligt givet de Kafka-liknande missförhållanden som finns inom den offentligt finansierade vården och myndigheterna sedan decennier tillbaka. Vi har fått ett mycket sjukt samhälle i Sverige.
2025-05-17, 14:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Skärp dig. Det handlar inte om gaslighting. Linn själv vet exakt vad det handlar om. Hon vill rädda sitt ansikte och går därför ut i media.
Du fantiserar. (Gör du även det när du ställer diagnoser på dina patienter?)
2025-05-17, 14:17
Medlem
Citat:
Bra att du är mer nyanserad nu. Angående din sista fråga så låter det inte helt orimligt givet de Kafka-liknande missförhållanden som finns inom den offentligt finansierade vården och myndigheterna sedan decennier tillbaka. Vi har fått ett mycket sjukt samhälle i Sverige.

Kafka inom vården håller jag helt med om.

Och om någon har tappat körkortet med två PEth på runt 0,3 utan uppföljande kontroll eller misslyckat försök till nykterhet. Tex om man lämnar prov 6 mån innan, inget säger någon, och att man ser smyger in ett till utan ens vetskap och anmälar bakom ryggen. Då är det skandal.

Jag tror absolut att så inte är fallet och ser fram emot att det belyses.
2025-05-17, 14:21
Medlem
Citat:
Du fantiserar. (Gör du även det när du ställer diagnoser på dina patienter?)

Tvärtom. Jag försöker hjälpa. När begreppet gaslighting nämns av en patient eller inom vården så är det i de allra flesta fall patienter som önskar somatisk utredning för ett psykosomatiskt besvär. Som tyvärr är mycket vanligt inom vården och synnerligen svårbehandlat.
2025-05-17, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Absolut, därför skrev jag också att 0,69 kanske är ett för högt värde, men oavsett om vi drar av en del på detta så kommer värdet fortfarande vara väldigt för högt.

Och återigen, Linn var ny på jobbet som ambulanssjukvårdare och därmed dessa obligatoriska tester. Varför klara henne kollegor dessa genom alla år i så fall?

Har iofs nu fått till mig att tex dräger kan omvandla direkt till blodpromille så kanske gäller det fler märken/modeller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in