Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-17, 13:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Njut några dagar av den. Snart kommer det bli lite krispigt igen.

Kommer komma stora snömängder i hela Sverige. När hände det sist så här sent?
Citera
2025-05-17, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kommer komma stora snömängder i hela Sverige. När hände det sist så här sent?

Japp det brakar loss nästa vecka, helvete vilket uselt väder det kommer bli.
Nu har väl himlen laddat upp för värsta monsunregnet då det knappt kommit något regn på flera månader. Först ett litet högtryck och sen brakar det loss totalt.

Och det var inte särskilt varmt idag heller som dom sa tidigare i veckan, typ 18 grader men nordvinden gör att man måste ha byxor och tröja på sig, inget shortsväder alls.

Prognosen för Härnösand och Norrlandskusten visar över 100mm regn på några dagar.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-17 kl. 14:59.
Citera
2025-05-17, 16:02
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Japp det brakar loss nästa vecka, helvete vilket uselt väder det kommer bli.
Nu har väl himlen laddat upp för värsta monsunregnet då det knappt kommit något regn på flera månader. Först ett litet högtryck och sen brakar det loss totalt.

Och det var inte särskilt varmt idag heller som dom sa tidigare i veckan, typ 18 grader men nordvinden gör att man måste ha byxor och tröja på sig, inget shortsväder alls.

Prognosen för Härnösand och Norrlandskusten visar över 100mm regn på några dagar.
Regn är bra, men några 100mm lär det inte bli. Alltid för mycket nederbörd i långtidsprognoser.

Du skulle bott här nere i sydöstra delen, här får vi inget regn längre.
Citera
2025-05-17, 20:24
Medlem
Det är ett ganska extremt vädermönster som bildas runt onsdag-torsdag nästa vecka efter den varma inledningen på veckan. När den varma luften trängs undan av arktisk kalluft bildas ett stormlågtryck på Östersjön. Det blir kallt, blåsigt och regnigt. Värst ser det ut att bli på ostkusten men lågtryckets exakta placering kommer att avgöra mycket. Kanske kan det snöa så långt söderut som i Dalarna. Endast Västkusten och Skåne kommer att orka över 10 grader dagtid annars 5-10 grader och från Dalarna norrut ännu kallare.
Senast redigerad av Jal16 2025-05-17 kl. 20:40.
Citera
2025-05-17, 21:12
Medlem
Steinarrs avatar
Jag kan inte minnas en sämre maj? Jag har vissa dagar funderat på vinterjacka och då är jag inte särskilt frusen av mig.

Det verkar gå sådär för den "globala uppvärmningen"
Citera
2025-05-17, 21:16
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Det är ett ganska extremt vädermönster som bildas runt onsdag-torsdag nästa vecka efter den varma inledningen på veckan. När den varma luften trängs undan av arktisk kalluft bildas ett stormlågtryck på Östersjön. Det blir kallt, blåsigt och regnigt. Värst ser det ut att bli på ostkusten men lågtryckets exakta placering kommer att avgöra mycket. Kanske kan det snöa så långt söderut som i Dalarna. Endast Västkusten och Skåne kommer att orka över 10 grader dagtid annars 5-10 grader och från Dalarna norrut ännu kallare.

Har inte varit med om något liknande vad jag kan minnas, inte så här sent på våren.

Och vart kommer värmen ifrån ?

23 grader trots nordvästliga vindar på Måndag, men sedan tvärvänder det och blir svinkallt.
Citera
2025-05-18, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Har inte varit med om något liknande vad jag kan minnas, inte så här sent på våren.

Och vart kommer värmen ifrån ?

23 grader trots nordvästliga vindar på Måndag, men sedan tvärvänder det och blir svinkallt.

Sverige verkar få en till skitsommar. Tittar man på långprognoserna är det tydligt att värmen kommwr ligga över USA och Sydeuropa, återigen. Nånting har hänt med vädermönstret över skandinavien efter ~2015. Somrarna är inte alls som de var förut.
Citera
2025-05-18, 06:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag kan inte minnas en sämre maj? Jag har vissa dagar funderat på vinterjacka och då är jag inte särskilt frusen av mig.

Det verkar gå sådär för den "globala uppvärmningen"

98% av Sverige har haft varmare än normalt i maj, bara Gotland och en liten bit av Uppland som haft svalare, men det rättar till sig under resten av maj

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2025/ref_1961_1990/ttmk2505.png

Och det här året har hittills varit mycket varmare än normalt

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-detta-ar/temperatur/
Citera
2025-05-18, 07:13
Medlem
Japp , kallt så in i helvete, går och tänker att det blir nog varmare i Maj ,sedan kommer jag på att fan det är ju Maj nu, kallaste Maj hittills, vart är den globala uppvärmningen!!
Citera
2025-05-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
98% av Sverige har haft varmare än normalt i maj, bara Gotland och en liten bit av Uppland som haft svalare, men det rättar till sig under resten av maj

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2025/ref_1961_1990/ttmk2505.png

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-detta-ar/temperatur/

Smhi är en politisk propagandakanal för klimathysterin. Det är fan skrattretande hur tydligt det är nu sista åren. Trots extremt kalla månader pratar man om värmerekord 😂
Citera
2025-05-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Lägg ner nu. Du är ett ökänt troll här som bara sprider lögnpropaganda. Du använder medvetet den utgångna, gamla kalla referensperioden som jämförelse bara för att det skall se "varmt" ut. Får du betalt av Greta & co för att sprida din jävla lögnpropaganda?
Om vi håller oss till fakta här och använder nu gällande referensperiod så har maj varit kallare än normalt.

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2025/ref_1991_2020/ttmk2505.png
Senast redigerad av Al-Thar 2025-05-18 kl. 10:40.
Citera
2025-05-18, 11:42
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Sverige verkar få en till skitsommar. Tittar man på långprognoserna är det tydligt att värmen kommwr ligga över USA och Sydeuropa, återigen. Nånting har hänt med vädermönstret över skandinavien efter ~2015. Somrarna är inte alls som de var förut.

Allt beror på om vi får ett mer mixat väder, eller om det blir mer lågtryck och högtrycksbetonat väder i 2-4 veckors perioder.

Jag hoppas INTE det blir hög och lågtrycks betonat väder i sommar, så har det varit dom senaste åren och då har lågtrycket lyckats pricka in Juli-Augusti månad för att sedan bli bättre i September/Oktober.

I vintras var det också mestadels milda lågtryck som pumpade in över oss, det gjorde också att vi aldrig fick dom låga temperaturerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in