• 1
  • 2
2025-05-17, 13:08
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag tror att det är viktigare att vara kvinna och att känna rätt folk än vilken röst man har när det kommer till att få en anställning på SR.

Det är absolut ett problem jag har märkt o flera år nu. Vissa reportrar kan man ju i princip inte lyssna på med hörlurar då deras röst gör att jag får nästan tårar som i detta exemplet mellan 28:30 och 32:00 (tror hon heter Samar)

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...ga-kamp-i-gaza

Andra röster som på t.ex P3 Krim och andra gör att man blir på riktigt dåligt humör och arg när man hör dem (alltså inga tårar men man blir arg).

Varför är det så?
Citera
2025-05-17, 13:19
Medlem
kalkryggars avatar
Är det Samar Hadrous du menar?

Hon har en skön röst att lyssna på och jag lyssnar i hörlurar. Du kanske har något slags lågbudgetlur som inte är bra. Kan det vara problemet kanske?

Men generellt sätt så är det väl fler män som är radiopratare än kvinnor på SR?
Citera
2025-05-17, 13:20
Medlem
Konstnarren5s avatar
Svt är styrt av girl bosses. För att platsa som man måste du antingen var bög eller certifierad feministcuck. Eller vara immigrant, fast utan accent.
Citera
2025-05-17, 13:40
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Är det Samar Hadrous du menar?

Hon har en skön röst att lyssna på och jag lyssnar i hörlurar. Du kanske har något slags lågbudgetlur som inte är bra. Kan det vara problemet kanske?

Men generellt sätt så är det väl fler män som är radiopratare än kvinnor på SR?

Mina hörlurar är visst dåliga (de har visserligen 4.5 på netonnet av 150 svenska och norska recensioner så kanske inte så dåliga som jag tror) men problemet har ju funnits länge och både med och utan hörlurar men om du däremot säger att det kanske är mina "receptorer" som det är fel på så kan jag ju inte utesluta det helt. Eller ja inte "fel på" men att olika öron reagerar olika på olika röster.
Citera
2025-05-17, 13:46
Medlem
Håller med.
Louise Epsteins röst gör mig galen, kan inte lyssna på hennes program
Citera
2025-05-17, 14:01
Medlem
Sagodjurs avatar
SR borde åtminstone kunna kräva att alla som deltar kan uttala bokstaven R.

Det heter alltså rekord - inte jekojd.
Det heter reklam inte - jeklam.

att det springer omkring vuxna människor i sverige och pratar så är fan värre än alla invandrare som inte klarar ett språktest. önskar vi kunde utvisa dom.

för övrigt har många tjejer späda röster, vilket gör att dom låter yngre än dom kanske är, så många på SR låter som tonårstjejer.
Citera
2025-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
SR borde åtminstone kunna kräva att alla som deltar kan uttala bokstaven R.

Det heter alltså rekord - inte jekojd.
Det heter reklam inte - jeklam.

att det springer omkring vuxna människor i sverige och pratar så är fan värre än alla invandrare som inte klarar ett språktest. önskar vi kunde utvisa dom.

för övrigt har många tjejer späda röster, vilket gör att dom låter yngre än dom kanske är, så många på SR låter som tonårstjejer.

Paris Hilton erkände att hennes babyröst inte var hennes riktiga, och nu pratar hon normalt. När man ser amerikanska program så är detta mycket vanligt, även bland äldre.

Förstår inte varför de tillåter dålig invandrarsvenska, det är så jobbigt att lyssna på detta. Genom att lyssna så lär man sig ett nytt språk, men nu blir det på fel sätt. De läser text, men slänger ändå till med felaktiga slutändelser på orden.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-17 kl. 14:24.
Citera
2025-05-17, 14:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Ginna Lindberg, USA-korrespondenten, har en skön röst att lyssna på.
Citera
2025-05-17, 14:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Håller med.
Louise Epsteins röst gör mig galen, kan inte lyssna på hennes program

Nordegren var ju också rätt gnällig att lyssna på.

Kalle Lind i Snedtänkt är också jobbig, speciellt när han pratar mer om specialämnet och berättar för sin inbjudna gäst som är expert på ett ämne om deras eget ämne.
Citera
2025-05-17, 14:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Katherine Zimmerman i Talkshow i P1 har också en rätt skön röst. Även om programmet Talkshow känns tramsigt. Lite gymnasialt.
Citera
2025-05-17, 14:46
Medlem
Finlandssvenska borde bannlysas från både ljud och bild.
Citera
2025-05-17, 14:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Finlandssvenska borde bannlysas från både ljud och bild.

Nej finlandssvenska kan vara hur tungt som helst. Beror på vem som pratar. Däremot den här Malmö/Lunda-akademikerskånskan är påfrestande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in