2025-05-16, 20:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du har kanske bott i stora föreningar?
Men är föreningen säg 20-30 lägenheter är det ju en ganska stor andel som måste ställa upp för att få ihop ett 10-ttal till styrelse, suppleanter, valberedning mm.

Om då hälften skulle ägas av folk som inte är intresserade att bo där utan bara hyra ut för att kanske någon gång i framtiden eventuellt bo där så blir ju urvalet väldigt litet.
Då får man köpa tjänsten av något konsultföretag. Sossekramarna här i tråden hänger fast i alla halmstepn de kan hitta.
Citera
2025-05-16, 20:11
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det är inte din lägenhet. Det är föreningens. Du har rätt att disponera den.

Som medlem i föreningen äger man en del av den. Skönt att regeringen styr upp så att inte nervsvaga individer i en förening ska få diktera allt för mycket. Det blir alldeles för godtyckligt när svensson svensson ska få diktera stadgar till höger och vänster
Citera
2025-05-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Hjälp mig att förstå; vad skulle man som BRF-ägare ta för skada av att olika personer går in och ut ur en lägenhet man själv inte bor i?

Jag vill gärna ha lite koll på mina grannar, är väl lite det som är grejen med just BRF och restriktiv uthyrning
känns tryggare med folk man känner igen, än att det springer nya ansikten stup i ett.
Citera
2025-05-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men är föreningen säg 20-30 lägenheter är det ju en ganska stor andel som måste ställa upp för att få ihop ett 10-ttal till styrelse, suppleanter, valberedning mm.

Det krävs minst 3 ledamöter enligt lag, så 3 är tillräckligt. Finns inget krav om att "få ihop ett 10-ttal". Du kanske bor i en bostadsrättsförening som har stadgat att den ska bestå av 10 ledamöter, men tro inte att det är lagstadgat enbart för att vissa omständigheter gäller i din fantasivärld.

Villaägaren utbildar nu, varsågod.
Citera
2025-05-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Jacobsson
Det krävs minst 3 ledamöter enligt lag, så 3 är tillräckligt. Finns inget krav om att "få ihop ett 10-ttal". Du kanske bor i en bostadsrättsförening som har stadgat att den ska bestå av 10 ledamöter, men tro inte att det är lagstadgat enbart för att vissa omständigheter gäller i din fantasivärld.

Villaägaren utbildar nu, varsågod.
Samt två suppleanter är vanligt, tror lagen är en
Citera
2025-05-16, 20:20
Avstängd
Fruktansvärt att en förment borgelig regering inskränker äganderätten på det här viset.
Citera
2025-05-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Extremt dåligt förslag, man köper en bostadsrätt av en anledning. För att man vill bo en förening där dom har regler som passar en. Hade jag velat bo en förening där folk kan hyra ut hur dom vill hade jag aktivt letat upp en sån. Jag tror dom flesta som har köpt en bostadsrätt har gjort det för att slippa att grannlägenheten hyrs ut till Conny Knarkare.
Om tryggheten i bostadsrätter försvinner varför ska man då köpa en? Då kan man lika gärna ta en hyresrätt.

Fast om Conny Knarkare missköter sig så förlorar ju han OCH ägaren lägenheten vilket gör att man kommer nog inte hyra ut till vem som helst.
Citera
2025-05-16, 20:22
Medlem
Det är så sjukt det bra kan bli, jag har varit ordförande nu i 3 år drygt,

På något sätt gick detta i huvudet, jag trodde på paragrafer osv, trodde en brf kunde skapa egna regler o lagar.

Glöm allt detta, finns ingen förening i sverige som står över lagen, man får beslut om vad man vill, finns bara en lag o ingen annan, en brf får besluta om vad dom vill, inget lagen bryr sig om.

Men samtidigt varför tror folk man kan besluta enskilt över lagen? att en domare ska titta, men vad roligt ni hr beslutat om en egen lag.vi kör efter den, alla förstår det finns inget sådant mer än den lag vi redan har, annars skulle en brf kunna bestämma fortkörning, här gäller bra 10 kmt osv, vi alla vet det kan man inte oavsett hur goda introduktioner man har, man rår inte över lagen.

följ principerna sedan får en brf besluta om vad man vill, det gäller ändå inte. av den enkla anledning, dommaren är utbildad enligt lag o inte via en påhittad lag av en brf som tror man kan göra egna lagar i sverige.
blir bara patetiskt folk tror en brf har denna makt att hitta på egna lagar i sverige, självklart har man inte den lagen på sin sida, det borde alla förstå att en domare inte anpassar sig efter ,er än den lag som gäller.
Senast redigerad av hjorten16 2025-05-16 kl. 20:28.
Citera
2025-05-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Som vanligt ska kapitalismen blanda sig in i något som har fungerat utmärkt i vadå 100 år, utan kapitalism. Bostadsrätter är till för att bo i, inte för giriga dumhuvuden att tjäna pengar på.

Personligen tycker jag vi borde börja avrätta kapitalister som sätter sina pengar över gruppens intressen.

Ingen frisk människa vill ha en uthyrnings lägenhet intill sitt eget boende.

Vem har sagt att detta har fungerat i 100 år?
Gruppen intresse?
Gruppen som klagar så fort man spelar musik men tycker det OK att börja borra kl. 08 för att man får det enligt reglerna?
Jag vill gärna hyra ut min lägenhet då jag har fått möjligheten att hyra en hyreslägenhet centralt till förmånligt pris då jag känner fastighetsägaren men jag vill ju inte sälja min bostadsrätt, så varför skulle inte jag få lov att hyra ut något som är mitt?
Citera
2025-05-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Har ca 10 års erfarenhet i styrelser för brf:er. Min erfarenhet av de som hyr i andra hand är inte goda. Trashaktigt på balkonger och uteplatser, tagit sig friheter som du inte normalt gör som brf-innehavare utan att kontakta styrelsen. Jag är definitivt inte för långa uthyrningstider. Nån j-la ordning får det vara!

Fast då har ni väl rätt till att ge varningar till brf-innehavaren?
Det har väl ingen betydelse vem som hyr den då ägaren är detsamma
Citera
2025-05-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Hej!

Jag fick detta mejlet igår från Qasa (en uthyrningstjänst):
"Hej, inom kort kommer ett nytt förslag från regeringen som kan göra det enklare att hyra ut sin bostadsrätt längre. Vi vill gärna veta vad du tycker om det!"

Frågeställningar:
- Någon som har mer detaljer kring detta lagförslag? Kan inte hitta något när jag googlar om att ett sådant förslag kommer.
- Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan ett sådant förslag slår igenom så att jag i praktiken kan hyra ut min bostadsrätt fritt?
- Vad tycker flashback om att man eventuellt kommer kunna hyra ut sin bostadsrätt fritt i framtiden?

Tja i grannkommunen har den bostadsrättsförening som tillåter fritt uthyrning blivit drogkvarteret i staden med polisen titt som tätt på plats, till o med en skjutning utan för en av portarna. Så jag säger bara lycka till alla ni som bor i bostadsrätt fram över, det blir nog kul när det kommer hyras ut till kriminella, prostituerade osv.
Citera
2025-05-16, 20:27
Avstängd
Har en granne jag aldrig sett. Däremot ränner det folk ut och in hela tiden. Air b’n eller bordell? Fan vet men jag skulle alla dar i veckan föredra en normal bostadsrättsinnehavare. Som kanske kunde tömma postfacket och till och med upptäcka en vattenläcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in