Citat:
Ursprungligen postat av
Anonym-511
Jag trodde/hoppades att de skulle hålla en summarisk rättegång relativt snart och sen slänga ut honom ur landet, typ.
Bara min uppfattning, men speciellt efter första rättegången tolkade jag läget som att Turkiet bara ville markera.
Han hämtades på torsdagskvällen och fördes av polis från fängelset till Istanbul. Där hölls han på en polisstation i väntan på att överlämnas till det svenska konsulatet. Efter vad som ska ha varit omfattande pappersarbete för hans frisläppande har planet nu fått lyfta.
– Målet har varit att han ska föras ut från Turkiet så snabbt som möjligt. I samråd med utrikesdepartementet har vi hållit den informationen i en väldigt snäv krets. Nu när planet har lyft mot Sverige får vi berätta det fantastiska – att Joakim Medin är på väg hem, säger Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson.
”Joakim Medin är på väg till Sverige, uppger statsminister Ulf Kristersson på X.
Hårt arbete i relativ tystnad har gett resultat. Den svenske journalisten Joakim Medin är på väg från Turkiet hem till Sverige. Han landar om några timmar”‚ skriver Kristersson och fortsätter:
”Jag vill säga tack till de medarbetare på UD som, under utrikesminister Maria Malmer Stenergards ledning, har jobbat intensivt med den här frågan. Tack också till mina europeiska kollegor som har varit behjälpliga i processen”.
https://omni.se/a/Jb8Qbb
Sverige Köpt ut honom?