• 1
  • 2
2025-05-16, 18:11
Medlem
Gammal Gustavsberg????
Vi talar porslinstron.
Citera
2025-05-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Gammal Gustavsberg????
Vi talar porslinstron.
Nyare toastolar är ofta snålspolande. Ibland kan man justera mängden vatten som ska ut. Ibland finns det även två spolknappar, en för det lilla och en för det stora.
Citera
2025-05-16, 18:18
Medlem
Citat:
Gammal Gustavsberg????
Vi talar porslinstron.

Nya toaletter är smalare i kröken för att man inte ska kunna spola ut sådant som inte egentligen hör hemma i toaletten eller på ett reningsverk.
Citera
2025-05-16, 18:19
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nyare toastolar är ofta snålspolande. Ibland kan man justera mängden vatten som ska ut. Ibland finns det även två spolknappar, en för det lilla och en för det stora.
Precis. Detta har jag hört från så många håll. I sin iver att spara vatten följer inte skiten med ut.
Citera
2025-05-16, 18:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Gammal Gustavsberg????
Vi talar porslinstron.

För att en ny bara spolar en tredjedel av vad en gammal hederlig gör.
Citera
2025-05-16, 18:48
Medlem
Graavargs avatar
Kolla att den inte har tillverkningsfel.

Det hände nämligen en kompis, toans inre porslinsyta saknades, just inne i "kröken". Istället var där en sträv yta, litet som sandpapper. Och det blev stopp efter stopp efter stopp...

Kommer inte ihåg vilket märke toan var, men han hade stora problem att få försäljaren att tro på att det var tillverkningsfel (i själva verket kom de "på hembesök" både från försäljning & tillverkning för att kolla).

Men han fick en nya toastol, och allt jobb med att byta etc. på köpet...
Citera
2025-05-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nya toaletter är smalare i kröken för att man inte ska kunna spola ut sådant som inte egentligen hör hemma i toaletten eller på ett reningsverk.
Intressant. Detta hade jag aldrig hört talas om.
Snålspolning var en misstanke men kändes som att det var något mer. Kör stora knappen och håller inne men det blir väl inte samma fart som på en gammal.
Citera
2025-05-16, 21:58
Medlem
Citat:
Intressant. Detta hade jag aldrig hört talas om.
Snålspolning var en misstanke men kändes som att det var något mer. Kör stora knappen och håller inne men det blir väl inte samma fart som på en gammal.
Hade inte heller hört talas om det. Skulle vara trevligt med någon källa. Klar intressant om det stämmer.
Citera
2025-05-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kolla att den inte har tillverkningsfel.

Det hände nämligen en kompis, toans inre porslinsyta saknades, just inne i "kröken". Istället var där en sträv yta, litet som sandpapper. Och det blev stopp efter stopp efter stopp...

Kommer inte ihåg vilket märke toan var, men han hade stora problem att få försäljaren att tro på att det var tillverkningsfel (i själva verket kom de "på hembesök" både från försäljning & tillverkning för att kolla).

Men han fick en nya toastol, och allt jobb med att byta etc. på köpet...

Intressant. Får nog känna efter. Kan ju inte vara normalt att skita stopp ett par gånger i månaden.
Citera
2025-05-16, 22:45
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Min ifö toalett stoppar till varje jävla dag tänkte köpa Gustavsberg men nu vet jag fan inte.
Citera
2025-05-16, 23:04
Medlem
Det kan bero på hur spolningen är designad.
Jag använde en toalett som kastade vattnet så det landade centrerat i mitten.
Det spolade alltså inte sidorna som den bör göra.
På något skumt vis så vek den då allt toapapper dubbelt innan det trycktes mot hålet ut vilket resulterade i många stopp.

Spolas inte sidorna ordentligt så fastnar det träck.

Dessutom när det är snålspolande toaletter så ökar risken för stopp.

Det är svårt o veta om en toalett är bra när man skall köpa den. Det går väldigt sällan att provspola toaletterna innan köp.
Sedan är de dåligt utformade med massa vinklar o böjar på utsidan som gör det hela svårstädat. Tror aldrig jag sett en toalett som är slät på utsidan.
Vad är vitsen med dammhyllor inbyggt på toalettens utsida?
Citera
2025-05-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hade inte heller hört talas om det. Skulle vara trevligt med någon källa. Klar intressant om det stämmer.

Källan är det faktum att jag är så gammal att jag har skitit i ett antal toalettstolar genom åren och även mockat i dem när det blivit stopp. De var helt klart vidare förr längre ner i kröken. Det stora problemet som jag själv har nu är efter de relinade rören i huset för något år sedan. Det gör också så det blir ännu tajtare. Numera behövs det alltid dubbel spolas, plus att köra med toaborsten varje gång, eftersom det inte ens klara av att ta något toapapper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in