Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Det är ju angrepp som detta som gör att man tappar allt intresse för att diskutera i denna tråden.
Återigen, resonemanget gäller inte vid lätt förhöjda PEth men om det är nu är det vi är ålagda att förhålla oss till enligt myndigheten som utfärdar körkort så får man väl helt enkelt acceptera det i dagsläget. Helt ok att tycka att det är orimligt men har man en önskan om att behålla körkortet så är det inte svårare än att ta en vit månad och lämna nytt prov.
Är man sur över detta, ja gå ut i media efteråt isåfall och debattera. Man behöver inte förlora körkortet och sedan göra sig till en martyr.
Gränsen är i mina ögon för lågt satt, ja
Men PEth över 1 ger skador och påverkan även vid nykterhet vilket ökar risken för andra trafikanter. Det är dessa oskyldiga som samhället försöker skydda med denna typ av regler. Det är inget optimalt verktyg men det vi har för att fånga upp människor som inte har kontroll över sitt drickande i tidigt skede innan olyckor sker.
Om en läkare påpekar att ens bruk är skadligt för kroppen och att man riskerar att tappa körkortet men inte kan sluta så är kriterierma för substansbrukssyndrom uppfyllda enligt DSM 5. VILL man inte sluta men kan, ja, då bör man ta sig en funderare på om det är ens egen vilja som egentligen styr eller om det är något annat.
Gör man det för att man tycker myndigheter inte ska blanda sig i sitt liv, ja, då är väl det ett lika allvarligt problem i mina ögon. Man kan ju hävda att man då inte följer samhällskontraktet.
Lägger ner diskussionen nu. Jag tror jag hsr lyft min poäng flera gånger om.
Det kan verkligen inte vara lätt att vara hantlangare när maktelitens nycker blir styrande direktiv, även om det strider mot ens bättre vetande. Jag lider med dig där.
Man tänker på vaktsoldaterna som sköt krigsfångar i ryggen när de klängde på staketet, de löd ju bara order.
Men vi litar på att du fluffar upp din läkarheder luftig och mjuk innan du vilar din hjässa mot den till kvällen. Och är talför inte bara på flashback.
F.ö. ser jag fram mot lite trovärdig statistik som visar hur många olycksfall där man kan peka ut ">0,3 PETh"-förare, så att hela projektet inte skall ses som
helt godtyckligt, och bara ett slag för ökat förmynderi. Det skulle kunna kallas "att ha på fötterna".