2025-05-15, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Naturligtvis är de medvetna om att PEth på 0,3 inte motsvarar CDT på 1,9 och över. De jämställer inte det utan värderar det var och en för sig.

0,3 är högst sannolikt överkonsumtion men absolut inte i samma grad som förhöjt CDT

Det står uttryckligen att de jämställer dem.
2025-05-15, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vad tycker du om den finska policyn om att en läkare har totalt yppandeförbud utan pat. medgivande till utomstående myndigheter och personer utom i vissa specifierade undantagsfall? Nu menar jag inte friskintyg och dylikt.

Citat:
Jag arbetar på en vårdcentral. Uppvisar de tecken som antyder överkonsumtion eller anamnestiska tecken framkommer som talar för missbruk så hade jag givetvis uppmanat personen att söka hjälp för detta i första hand. Hade även rekommenderat att lämna PEth för att själva få en insikt i hur hög konsumtionen är. Vägras det och personen inte söker hjälp så kan det absolut vara aktuellt med anmälan om pat utgör en trafiksäkerhetsrisk.

Detta har hittills aldrig dock hänt. De allra flesta förstår situationen och minskar sin konsumtion för att de är intresserade av att behålla körkortet.
Ok, men min frågeställning gällde primärt ovanstående undran som jaag postat tidigare.

En fråga till: Sen när började vårdcentraler utfärda friskintyg? Jag har aldrig varit med om att få friskintyg därifrån utan varit tvungen att besöka inrättningar som är specialicerade på sånt var annat år, det gällde friskintyg för sjöfolk och inga PEth-värden togs.
Har du rätt att utfärda såna friskintyg på en VC? Får du utfärda friskintyg för piloter med?
Jag raljerar inte men detta var nyheter för mig.
2025-05-15, 20:01
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det står uttryckligen att de jämställer dem.

Källa?
2025-05-15, 20:01
Avslutad
Citat:
Naturligtvis är de medvetna om att PEth på 0,3 inte motsvarar CDT på 1,9 och över. De jämställer inte det utan värderar det var och en för sig.

0,3 är högst sannolikt överkonsumtion men absolut inte i samma grad som förhöjt CDT

Kan du svara på denna fråga.

Om det krävs "28-42 standardglas vin" i veckan, regelbundet, för att komma upp i PEth 0,3. Hur många glas krävs då för att komma upp i tex 1 i PEth? Hur många glas behövs för 2 i PEth? Du kanske inser det orimliga nu?
2025-05-15, 20:04
Avslutad
Citat:
Källa?

Mindes aningen fel. Så här står det.
"Utifrån tillgänglig vetenskap kan gränsvärdet > 0,30 µmol/L för PEth och gränsvärdet > 1,9 % för CDT anses likvärdiga för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol. Ett enstaka berusningstillfälle med en alkoholkoncentration som överstiger 1 promille ger inte upphov till ett PEth-värde över 0,30 μmol/L."

(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-05-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ok, men min frågeställning gällde primärt ovanstående undran som jaag postat tidigare.

En fråga till: Sen när började vårdcentraler utfärda friskintyg? Jag har aldrig varit med om att få friskintyg därifrån utan varit tvungen att besöka inrättningar som är specialicerade på sånt var annat år, det gällde friskintyg för sjöfolk och inga PEth-värden togs.
Har du rätt att utfärda såna friskintyg på en VC? Får du utfärda friskintyg för piloter med?
Jag raljerar inte men detta var nyheter för mig.

Sjöfolksintyg kräver en kurs och det gör vi inte. Inte lönsamt. Men intyg för högre behörighet? Absolut. Även intyg gällande alkohol efter föreläggande.
2025-05-15, 20:11
Medlem
Citat:
Det är ju angrepp som detta som gör att man tappar allt intresse för att diskutera i denna tråden.

Återigen, resonemanget gäller inte vid lätt förhöjda PEth men om det är nu är det vi är ålagda att förhålla oss till enligt myndigheten som utfärdar körkort så får man väl helt enkelt acceptera det i dagsläget. Helt ok att tycka att det är orimligt men har man en önskan om att behålla körkortet så är det inte svårare än att ta en vit månad och lämna nytt prov.

Är man sur över detta, ja gå ut i media efteråt isåfall och debattera. Man behöver inte förlora körkortet och sedan göra sig till en martyr.

Gränsen är i mina ögon för lågt satt, ja
Men PEth över 1 ger skador och påverkan även vid nykterhet vilket ökar risken för andra trafikanter. Det är dessa oskyldiga som samhället försöker skydda med denna typ av regler. Det är inget optimalt verktyg men det vi har för att fånga upp människor som inte har kontroll över sitt drickande i tidigt skede innan olyckor sker.

Om en läkare påpekar att ens bruk är skadligt för kroppen och att man riskerar att tappa körkortet men inte kan sluta så är kriterierma för substansbrukssyndrom uppfyllda enligt DSM 5. VILL man inte sluta men kan, ja, då bör man ta sig en funderare på om det är ens egen vilja som egentligen styr eller om det är något annat.

Gör man det för att man tycker myndigheter inte ska blanda sig i sitt liv, ja, då är väl det ett lika allvarligt problem i mina ögon. Man kan ju hävda att man då inte följer samhällskontraktet.

Lägger ner diskussionen nu. Jag tror jag hsr lyft min poäng flera gånger om.
Det kan verkligen inte vara lätt att vara hantlangare när maktelitens nycker blir styrande direktiv, även om det strider mot ens bättre vetande. Jag lider med dig där.
Man tänker på vaktsoldaterna som sköt krigsfångar i ryggen när de klängde på staketet, de löd ju bara order.
Men vi litar på att du fluffar upp din läkarheder luftig och mjuk innan du vilar din hjässa mot den till kvällen. Och är talför inte bara på flashback.

F.ö. ser jag fram mot lite trovärdig statistik som visar hur många olycksfall där man kan peka ut ">0,3 PETh"-förare, så att hela projektet inte skall ses som helt godtyckligt, och bara ett slag för ökat förmynderi. Det skulle kunna kallas "att ha på fötterna".
2025-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Mindes aningen fel. Så här står det.
"Utifrån tillgänglig vetenskap kan gränsvärdet > 0,30 µmol/L för PEth och gränsvärdet > 1,9 % för CDT anses likvärdiga för att upptäcka långvarigt högt intag av alkohol. Ett enstaka berusningstillfälle med en alkoholkoncentration som överstiger 1 promille ger inte upphov till ett PEth-värde över 0,30 μmol/L."

(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Nej, det är faktiskt vad de skriver. Men vi som jobbar i praktiken vet att det inte riktigt stämmer i den bemärkelsen. Man måste dricka bra mycket mer för att höja CDT, det tror jag dr allra flesta är överens om i kliniken.
2025-05-15, 20:21
Avslutad
Citat:
Sjöfolksintyg kräver en kurs och det gör vi inte. Inte lönsamt. Men intyg för högre behörighet? Absolut. Även intyg gällande alkohol efter föreläggande.
Ok en sista fråga: varför vill transportstyrelsen att man letar alkoholmarkörer på chaufförer men inte på någon som framför en kemtanker på 100 meter och tar ett gäng hundra ton toulen i östersjötrafik? Och betänk att fartygstrafik är satt under ett regelverk från ett otal svenska och internationella myndigheter och klassningssällskap med regelbundna inspektioner. Jag har aldrig varit i närheten av PEth-kontroller och sånt.

Edit: Ska en vårdcentral vara lönsam? Hur mycket tar ni betalt för en PEth-test? Hur mycket pröjs får ni för att klippa bort stygn på nån som blivit sydd eller för någon som fått antibiotika utskrivet?

Är inte primärvården skattefinansierad via regionerna?
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-15 kl. 20:29.
2025-05-15, 20:21
Medlem
Citat:
CDT kan, till skillnad från PEth, höjas av andra anledningar än alkohol. Sen måste man ha en rejält förhöjd, ihärdig konsumtion för att höja CDT. Så ett normalt CDT kan fortsatt vara skadlig konsumtion.

GT är än värre, det kan höjas av alla möjliga orsaker.

CDT tas i praktiken enbart numera i intygssammanhang.

Måhända att ett normalt CDT värde kan innebära en”skadlig konsumtion”. För individen alltså och på sikt. Ungefär som att tre mazariner om dagen är en skadlig konsumtion jämfört med en mazarin om dagen.

Tråden handlar om det är rimligt att en myndighet plockar körkort från medborgare på lösa grunder och inte om ett normalt CDT är skadligt eller inte.
2025-05-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ok en sista fråga: varför vill transportstyrelsen att man letar alkoholmarkörer på chaufförer men inte på någon som framför en kemtanker på 100 meter och tar ett gäng hundra ton toulen i östersjötrafik? Och betänk att fartygstrafik är satt under ett regelverk från ett otal svenska och internationella myndigheter och klassningssällskap med regelbundna inspektioner. Jag har aldrig varit i närheten av PEth-kontroller och sånt.

Vi kollar ju journalen varje gång vi utfärdar ett sådant intyg. Vi har nu även som krav att ma lämnar prover innan. Hur ska vi annars veta om man har en överkonsumtion? Jag vill inte sätta mitt namn på ett intyg där jag inte har fullständig info.

Sen vet jag att privata aktörer utfärdar intyg utan att ens kolla journalen. Detta är ju rent utsagt oseriös verksamhet.
2025-05-15, 20:25
Medlem
Citat:
Kan du länka inlägget? Har bara mobil för tillfället.

Se mitt inlägg 1907. Skulle vilja att du kvalitetssäkrar det med dina modeller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in