2025-05-06, 08:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Men snälla du har väl nånting mer och komma med än mönster hit och dit. Så klart finns det en anledning till att aktien har tappat rejält och en anledning till att intresset inte kommer att öka igen eller så finns det en anledning till att det gör det.

Uteblivna infrianden av förväntningar och mycket luft i kursen.
Citera
2025-05-06, 08:59
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Uteblivna infrianden av förväntningar och mycket luft i kursen.

De säljer allt de hinner producera.
Citera
2025-05-06, 09:03
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ja kanske är hoten för diffusa idag för att agera så mycket på dom. Förutom bantnings och diabetesmedecin vad har dom? Jag vet att något nytt är på gång men det var väl inom samma område.
Sen är det det här med tabletter. Det kommer att bryta ny is. Men vem har något på gång där som kan bli av i närtid?

Novo har ansökt om att få marknadsföra piller-Wegovy i USA. De förväntas få besked i fjärde kvartalet i år.
Citera
2025-05-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Novo har ansökt om att få marknadsföra piller-Wegovy i USA. De förväntas få besked i fjärde kvartalet i år.
Ok intressant att se hur det går och ifall om dom är bra också.
Senast redigerad av GrevePlasma 2025-05-06 kl. 09:16.
Citera
2025-05-06, 09:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
De säljer allt de hinner producera.

"Under tisdagsförmiddagen föll Novo Nordisks aktie så mycket som 10%. Bakgrunden är en fas 3-studie från Eli Lilly som visar att ett nytt bantningspiller gav en genomsnittlig viktminskning på 7,9% efter 40 veckors behandling. “Det är starka resultat som ökar rädslan för att Novo Nordisk ska tappa marknadsandelar.22 apr. 2025"

Sedan var det en annan studie som visade på aningen mindre effekt av Novo Nordisks medicin än förväntat.

Samnantaget så bör väl kursen framöver ligga mellan dagens nivå och all time high men någon ny ATH tror jag inte på.

Det är inget konstigt att en raket tappar höjd och stabiliseras.

Och övervikt att behandla kommer det alltid finnas.

Brorsan sålde nära toppen och gjorde en rejäl hacka.

Det finns en stabil framtid för denna aktie men man ska inte tro på ny ATH.
Citera
2025-05-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ja kanske är hoten för diffusa idag för att agera så mycket på dom. Förutom bantnings och diabetesmedecin vad har dom? Jag vet att något nytt är på gång men det var väl inom samma område.
Sen är det det här med tabletter. Det kommer att bryta ny is. Men vem har något på gång där som kan bli av i närtid?
Ingen direkt kanske, men Saniona kan för eller senare få ett godkännande för sin medicin mot övervikt i Mexiko och Argentina och som svar på din fråga. Det lär nog bli en längre resa som sagt. Så ingen kan på allvar ta tronen från Novo Nordisk eller Elli Lilly i närtid.
Senast redigerad av Truefighter 2025-05-06 kl. 20:01.
Citera
2025-05-07, 19:07
Medlem
Citat:

Ja, dags att ladda upp.
Citera
2025-05-16, 15:56
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Novo Nordisk faller tungt på börsen efter beskedet att vd:n Lars Fruergaard Jørgensen ska lämna. En timme efter beskedet om hans avgång hade 190 miljarder kronor utraderats från börsvärdet.

https://www.di.se/live/novo-nordisk-tappar-190-miljarder-kronor-efter-vd-beskedet/

Citat:
Novo Nordisks vd Lars Fruergaard Jørgensen kommer att lämna sin post. Styrelsen framhåller att det delvis beror på den senaste tidens kursfall och det finns ännu ingen efterträdare klar. Aktien faller tungt efter nyheten.

https://www.di.se/live/novo-nordisks-vd-lamnar-efter-kursfallet/
Citera
2025-05-16, 16:01
Moderator
Diagorass avatar
Att peta en VD pga att aktiekursen varit vikande under en relativt kort period verkar ju sådär. Det viktigaste är ju företagets långsiktiga lönsamhet. Jag kan inte Novo tillräckligt bra för att säga om det är bra eller dåligt, men lite bättre kommunikation från bolaget hade inte skadat.
Citera
2025-05-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Att peta en VD pga att aktiekursen varit vikande under en relativt kort period verkar ju sådär. Det viktigaste är ju företagets långsiktiga lönsamhet. Jag kan inte Novo tillräckligt bra för att säga om det är bra eller dåligt, men lite bättre kommunikation från bolaget hade inte skadat.
Jag håller med, svagt att sparka honom bara därför. Oseriöst!
Citera
2025-05-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag håller med, svagt att sparka honom bara därför. Oseriöst!
Var det bara därför? Han satt trots allt i 8 år och med vikande försäljningssiffror känns det rimligt att ta in lite nytt blod i företaget.
Citera
2025-05-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Var det bara därför? Han satt trots allt i 8 år och med vikande försäljningssiffror känns det rimligt att ta in lite nytt blod i företaget.
Nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in