2025-05-16, 14:43
Avslutad
Vad tror vi om ett kommande överklagande? Kommer M med advokat att överklaga till HD eller finns det någon som kan bistå honom med en idé om att kanske samarbeta före det ?

”Måns är förkrossad och detta är ett beslut som inte är till barnens bästa”, skriver M S ADVOKAT i ett sms till Expressen. ”Vi kommer försöka få HD att ändra hovrättens beslut.”
Senast redigerad av katperlom 2025-05-16 kl. 14:52.
Citera
2025-05-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Vad har du för konstig inställning till fördelningen av pengar i ett äktenskap? Naturligtvis spelar det en roll! Juridiskt kanske detta inte gäller, beroende på de exakta detaljerna i vad de har skrivit i äktenskapsförordet, men moraliskt gör det definitivt det! Vad säger det om en person som uteslutande lever på den andres inkomst och som uppenbarligen knappt tar något ekonomiskt ansvar i familjen? Och detta trots att den personen uppenbarligen har en inkomst som lätt skulle kunna försörja en familj på egen hand.

Och om MZ var den som betalade för mat, underhåll av huset etc. så bär han också kostnaderna för C:s tredje barn under den tid han var tillsammans med dem.

Ja, jag menade juridiskt spelar det ingen roll då åtminstone i England så är alla pengar "marital assets". Sedan har ju C betalat för det barnen behöver samt husrenoveringar och säkert andra småsaker också. Det är väldigt vanligt i UK att den ena partern har huvudansvaret för barnen och den andra för försörjningen, de är inte lika jämställda som i Sverige.
Citera
2025-05-16, 14:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Ja och nej, C säger själv i sitt vittnesmål att hon inte har för avsikt att ha barnflickan anställd i England om hon vinner och det kan man ju inte klandra henne för.

Barnflickan har ju valt att ställa sig på M s sida och gör det väldigt tydligt.

Barnflickan säger också själv att hon inte vill jobba med barnen i England eftersom att hon inte stöttar en flytt dit.

Relationen mellan barnflickan och C är med andra ord helt körd i botten

Det tror jag också, men teoretiskt sett hade man kunnat göra så.

En sak jag inte tänkte på förut är att det är naturligt för vuxna att få känslor för barn genom sitt arbete. Dagispersonal och lärare får åtminstone lite av moders- eller faderskänslor. Barnen är gulliga, roliga och vimsiga. Även gymnasielärare kan känna något av det där.

Men man måste ju förstå att skilja på det och på en yrkesroll, och som ni har påpekat verkar hon inte riktigt ha klarat av det.
Citera
2025-05-16, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Vad har du för konstig inställning till fördelningen av pengar i ett äktenskap? Naturligtvis spelar det en roll! Juridiskt kanske detta inte gäller, beroende på de exakta detaljerna i vad de har skrivit i äktenskapsförordet, men moraliskt gör det definitivt det! Vad säger det om en person som uteslutande lever på den andres inkomst och som uppenbarligen knappt tar något ekonomiskt ansvar i familjen? Och detta trots att den personen uppenbarligen har en inkomst som lätt skulle kunna försörja en familj på egen hand.

Och om MZ var den som betalade för mat, underhåll av huset etc. så bär han också kostnaderna för C:s tredje barn under den tid han var tillsammans med dem.

”Uppenbarligen knappt tar något ekonomiskt ansvar i familjen”. Det framgår tydligt av Cs vittnesmål att hennes pengar går till den gemensamma ekonomin och att hon bekostat omfattande renoveringar på det gemensamma huset, skolmaterial, skoluniformer och dylikt

Du kan också höra henne berätta att hon många gånger efterfrågat ett gemensamt konto för deras utgifter för rättvisans skull

Självklart har hon också haft ett ekonomiskt ansvar för barnens storebror

Du har en omodern syn på ekonomisk fördelning bland par och framför allt när det finns gemensamma barn

Här faller ingen skugga på C över huvud taget. Hur är det här ens ett problem i din och Lazydells gemensamma värld?
Citera
2025-05-16, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

En sak jag inte tänkte på förut är att det är naturligt för vuxna att få känslor för barn genom sitt arbete. Dagispersonal och lärare får åtminstone lite av moders- eller faderskänslor. Barnen är gulliga, roliga och vimsiga. Även gymnasielärare kan känna något av det där.

Men man måste ju förstå att skilja på det och på en yrkesroll, och som ni har påpekat verkar hon inte riktigt ha klarat av det.

Ja såklart, innan allt det här brast hade han kunnat föreslå att dom gick tillbaka till exakt det upplägg dom hade innan skilsmässan

Jag tror att den hon framför allt utvecklat en osund relation och lojalitet till här är M. Hon framstår som närmst duperad när hon försöker argumentera för att hans missbruk inte alls är ett problem för barnen
Citera
2025-05-16, 14:51
Medlem
Citat:

Jag tror inte egentligen det är barnen hon fått några känslor för, det verkar mer som att det är deras pappa hon vill åt. Hon är ju inte intresserad av att jobba med barnen om de ska vara i UK, men däremot vill hon tydligen stanna i Sverige och jobba med deras pappa.
Citera
2025-05-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghjkl-12345
Men du menar att Ciara och Måns inte sett dessa tecken tidigare och hon har fått vara med barnen så här mycket?

Ingen av dem är lämplig.
Hans lilla knullflicka kanske 🤔
Citera
2025-05-16, 14:55
Medlem
Stackars månsen, man hör hur desperat han är på rättegången, han kan fortsätta sitt knarkade o otrohet bäst han vill nu
Citera
2025-05-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag tror inte egentligen det är barnen hon fått några känslor för, det verkar mer som att det är deras pappa hon vill åt. Hon är ju inte intresserad av att jobba med barnen om de ska vara i UK, men däremot vill hon tydligen stanna i Sverige och jobba med deras pappa.

Ja. Hon säger att hon kände till Måns, när hon sökte jobbet, och hon låter väldigt undfallande. Att en kompis visade henne att tjänsten utlystes. Det är lätt att misstänka att kompisen visste att L var tänd på M, och titta, här har du chansen att komma nära honom...Hennes mål från början kan mycket väl ha varit att bli ihop med M helt enkelt. Vem vet vad de kanske redan har gjort.
Citera
2025-05-16, 15:01
Medlem
Sveppss avatar
Lyssnade på rättegången och fick kalla kårar av ”barnflickan”. Vad fan händer liksom.

Tyckte synd om hans föräldrar som trots sina yrken verkar verkar inte fatta vad det innebär när människor missbrukar. Måns pratar helst om sitt riskbruk, nåja, vem fan drar med sig ungarna på mello och snortar kola i pauserna, eller när det nu hände. Missbruk kallas det.

Undrar vad det var för ”händelse i Helsingborg” som fick Ciara att sticka. Var barnflickan med i Helsingborg och varför får jag Knutby-rysningar!?

Och sen det där snacket att barnen fick höra om skilsmässan på skolgården, I call bullshit på den. Tror inte heller de har fått höra om Måns ”riskbruk” på skolgården, de är för små för det. Men de kommer kunna läsa alla intervjuer och shit när de blir större, hur deras pappa var otrogen mot sin förra flickvän och snortade kola i en turnébuss.

Vill man inte att barnen ska få reda på sånt så får man låta bli att vara en idiot.

Tror inte han kommer ta tag i sitt liv, han har kommit undan för länge och varför skulle han gå på rehab nu när han inte behöver hålla sig nykter.

Fy fan vad skenet kan bedra - han kommer bli den nya Thorsten Flinck.
Citera
2025-05-16, 15:03
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ja. Hon säger att hon kände till Måns, när hon sökte jobbet, och hon låter väldigt undfallande. Att en kompis visade henne att tjänsten utlystes. Det är lätt att misstänka att kompisen visste att L var tänd på M, och titta, här har du chansen att komma nära honom...Hennes mål från början kan mycket väl ha varit att bli ihop med M helt enkelt. Vem vet vad de kanske redan har gjort.

Finns det några bilder på barnflickan eller vore sånt oetiskt och emot reglerna här? 🤔
Citera
2025-05-16, 15:03
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Vilket de omöjligen kan göra eftersom de väl bodde där till i oktober? och fortfarande lever.

Samma argument hade också gått att använda vid den tiden, men uppenbarligen fanns det då inga tankar om att de skulle gå under om de flyttade till Sverige.

Hela resonemanget är efterblivet, och det är märkligt att MZs föräldrar och advokaten inte kan ha förklarat hur tokigt det är. Det är så att man misstänker att de har hittat sina yrkestitlar i ett flingpaket.
Jag har inte hört allt ännu och jag har inte hört det i detalj, men det är en sak som har fastnat hos mig och jag är chockad över att ingen här verkar ha kommit på det.

Påståendet att A inte tyckte om att gå i skolan i Storbritannien och hatade sina lärare. Att han förmodligen till och med fick rådet att gå kurser i självförtroende etc. Däremot verkade han ha tinat upp fullständigt i Sverige och var som ett blomstrande liv i jämförelse.

Jag vet inte om ni har barn, men i den åldern tycker jag att det säger en hel del, för de låtsas inte. Känslorna de visar är fortfarande genuina. Så det har inte direkt något med överlevnad att göra som ni pratar om här. Men det har uppenbarligen mycket att göra med barnens livskvalitet och vad det gör med deras självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in