Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-15, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Sista veckan i maj skall det bli bättre enligt ECMWF.

Sista veckan i Maj blir det runt 15-16 grader här.

Gubbfan på radion var helt lyrisk att folk börjat klippa gräs och att det skulle bli 20 grader till helgen.

Han hade troligen tagit någon psykedelisk svamp.
Citera
2025-05-15, 23:47
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En kort intensiv vår följs nu av sommartemperaturer allmänt i Sydsverige

Jävlar vad fel det där blev

Blev ju typ världshistoriens längsta vår utan sommartemperaturer
Citera
2025-05-16, 05:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Jävlar vad fel det där blev

Blev ju typ världshistoriens längsta vår utan sommartemperaturer

Sommartemperaturerna går nu upp längs hela Norrlandskusten upp till Haparanda och i Södra Sverige är det stabila sommartemperaturer

https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta

https://www.smhi.se/vader/observationer/max--och-minvarden/varmast/06-to-18/sverige
Citera
2025-05-16, 08:04
Medlem
Den grävda brunn vi har ute vid trädgårdslandet där vi har en liten pump som drivs av solceller kommer vi behöva stänga av nu, det har sjunkit nästan 1 meter i den grävda brunnen på en månad, nog för att vi bor en bit upp från havsnivån i sydöstra Sverige. Kommer behöva köpa en regnvattentunna modell större, sätta pumpen där istället men också köpa en dränkvattenpump som man fyller tunnan med från brunnen.

Oavsett så har det varit visuellt en fin vår, ganska klart väder, men det jag stör mig på är att det "känns" fruktansvärt kallt, det är inte långt till Juni och jag har bara haft shorts sporadiskt mitt på dagen och igår morse fick jag dra på mig mössa(!) igen för jag trodde öronen skulle trilla av i den nordliga isvinden, i skuggan stod kvicksilvret på 11 plusgrader. Solen hade inte en chans mot isvindarna.

Samtidigt är torkan oroväckande för bönderna i trakten, sedan 2018 är det många som har grävda dammar som extra vattenreservoarer men tar man sig en tur runt så ser man att även där har vattennivåerna sjunkit betydligt.

Så som sagt, "fint väder", det är dock fortfarande inte möjligt att ligga i en solstol ens med kläderna på med tanke på de kalla vindar som sveper omkring och aldrig verka sina.

Jag avskyr vanligtvis regn, men nu har det varit en enda dag de senaste 4 månaderna där det regnat från morgon till kväll, annars har det kommit lite dugg extremt sporadiskt.

Någon nämnde något om att vissa delar av Sverige låst sig mellan två vädersystem som inte heller flyttar på sig, är det vad som förklarar de nordliga isvindarna?
Citera
2025-05-16, 08:35
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sommartemperaturerna går nu upp längs hela Norrlandskusten upp till Haparanda och i Södra Sverige är det stabila sommartemperaturer

https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta

https://www.smhi.se/vader/observationer/max--och-minvarden/varmast/06-to-18/sverige

Blir som sagt ytterst tillfälligt så man får passa på att njuta av det fina vädret.
För redan till mitten på veckan ser det ut att vara slut på "värmen".

I Sverige räcker det med med vinden kommer från fel håll för att det ska bli kallt igen.

Jag håller med whenthetidecomes att det känns kallare än termometern visar och det är väl på grund av dom nordliga hårda vindarna. Det kommer blåsa storm även på Måndag när det ska bli 20 grader.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-16 kl. 08:37.
Citera
2025-05-16, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av whenthetidecomes
Den grävda brunn vi har ute vid trädgårdslandet där vi har en liten pump som drivs av solceller kommer vi behöva stänga av nu, det har sjunkit nästan 1 meter i den grävda brunnen på en månad, nog för att vi bor en bit upp från havsnivån i sydöstra Sverige. Kommer behöva köpa en regnvattentunna modell större, sätta pumpen där istället men också köpa en dränkvattenpump som man fyller tunnan med från brunnen.

Oavsett så har det varit visuellt en fin vår, ganska klart väder, men det jag stör mig på är att det "känns" fruktansvärt kallt, det är inte långt till Juni och jag har bara haft shorts sporadiskt mitt på dagen och igår morse fick jag dra på mig mössa(!) igen för jag trodde öronen skulle trilla av i den nordliga isvinden, i skuggan stod kvicksilvret på 11 plusgrader. Solen hade inte en chans mot isvindarna.

Samtidigt är torkan oroväckande för bönderna i trakten, sedan 2018 är det många som har grävda dammar som extra vattenreservoarer men tar man sig en tur runt så ser man att även där har vattennivåerna sjunkit betydligt.

Så som sagt, "fint väder", det är dock fortfarande inte möjligt att ligga i en solstol ens med kläderna på med tanke på de kalla vindar som sveper omkring och aldrig verka sina.

Jag avskyr vanligtvis regn, men nu har det varit en enda dag de senaste 4 månaderna där det regnat från morgon till kväll, annars har det kommit lite dugg extremt sporadiskt.

Någon nämnde något om att vissa delar av Sverige låst sig mellan två vädersystem som inte heller flyttar på sig, är det vad som förklarar de nordliga isvindarna?

15 grader och sol idag men fortfarande jeans och tröja väder på grund av vinden.

Det är möjligt att vi blivit låsta från sydvindarna, kanske håller i sig länge.

Det finns förövrigt inga sydvindar i sikte närmaste 10 dagarna.

Nästa Onsdag kommer regnet och då orkar det knappt upp i 10 grader.
Citera
2025-05-16, 13:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Blir som sagt ytterst tillfälligt så man får passa på att njuta av det fina vädret.
För redan till mitten på veckan ser det ut att vara slut på "värmen".

I Sverige räcker det med med vinden kommer från fel håll för att det ska bli kallt igen.

Jag håller med whenthetidecomes att det känns kallare än termometern visar och det är väl på grund av dom nordliga hårda vindarna. Det kommer blåsa storm även på Måndag när det ska bli 20 grader.

Citat:
15 grader och sol idag men fortfarande jeans och tröja väder på grund av vinden.

Det är möjligt att vi blivit låsta från sydvindarna, kanske håller i sig länge.

Det finns förövrigt inga sydvindar i sikte närmaste 10 dagarna.

Nästa Onsdag kommer regnet och då orkar det knappt upp i 10 grader.

År 2025 året då landet aldrig fick sommar om vi nu pratar norr om svealand. Kommer gå till historien som en av de kallaste somrarna på över hundra år. Maj till Augusti kommer bli väldigt kalla! Vi kanske får en mild höst istället. Men kommer vi någonsin få varmt igen? Den där kalla fläcken utanför Atlanten är kanske orsaken.
Senast redigerad av Klappasäften 2025-05-16 kl. 13:22.
Citera
2025-05-16, 16:41
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
År 2025 året då landet aldrig fick sommar om vi nu pratar norr om svealand. Kommer gå till historien som en av de kallaste somrarna på över hundra år. Maj till Augusti kommer bli väldigt kalla! Vi kanske får en mild höst istället. Men kommer vi någonsin få varmt igen? Den där kalla fläcken utanför Atlanten är kanske orsaken.

Ja det är möjligt vi inte får några 25 grader alls denna sommar, senaste 2 åren har det inträffat i Maj eller Juni då vi haft som mest solljus.

TV4s glädjeprognos för Måndag vet jag inte om man tror på, 22-23 grader för Norrlandskusten, men det är nordvind så jag är tveksam på att det inträffar. Alla andra prognoser visar runt 18-20 grader. Varför har TV4 högre temperaturer i sina prognoser mot alla andra ?

Sen är det ytterst kortvarig värme, så det går inte ropa hej ännu, idag blev det tex mycket mer molnigt än det sades från början.

Efter Tisdag är det bara skitväder i sikte
Citera
2025-05-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whenthetidecomes

Ja, det är orsaken. Vi har ett mycket envist högtryck som parkerat sig över Atlanten och ett lågtryck över Baltikum vilket ger oss en hård nordlig vind. Det har varit olika högtryck som dominerat vädret nästan hela våren men de har flyttat på sig och gett växlande varmt och nu kallt men alltjämt torrt väder. Om man ska tro på långtidsprognoserna ger högtrycket vika i slutet av nästa vecka.
Citera
2025-05-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Du dyker upp i forumet en gång per år med exakt samma påhittade trams. Ingen kan veta hur sommaren kommer att bli. Du menar väl inte den där kalla fläcken som försvunnit sen några år tillbaka?
Citera
2025-05-16, 22:41
Medlem
exoticspices avatar
Nu kommer den där underbara sommardoften som känns främst på tidigare mornar och kvällar.
Citera
2025-05-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nu kommer den där underbara sommardoften som känns främst på tidigare mornar och kvällar.

Njut några dagar av den. Snart kommer det bli lite krispigt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in