2025-05-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Med "i gemen" menar jag majoriteten. Om majoriteten av en viss grupp inte utnyttjar sitt privilegium är det då fortfarande ett privilegium? Eller skulle man kunna säga att det potentiellt skulle kunna vara ett privilegium?

Om de flesta kvinnor inte väljer att ligga runt, trots att de kan göra det betydligt lättare än män med de män de vill, så är ju detta fortfarande ett privilegium.

Citat:
Ah du syftade på ansträngningen som krävs för att "få ligga". Japp, det kan jag absolut hålla med dig om att där har kvinnor en viss fördel.

Bra att du håller med.

Citat:
Höll jag verkligen med om att detta är ett osynligt privilegium för kvinnor? Det var just det jag inte gjorde eller hur.

Det är just det som skapade det logiska problemet. Ja, du höll först med om det. Sedan började du resonera på ett sätt som var logiskt inkonsekvent med det du tidigare skrev.

Såhär skrev jag:

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det finns ett bra citat: "Privilege is invisible to those who have it''.

Att du som kvinna inte kan se att kvinnor är sexuellt privilegierade förvånar mig inte ett dugg eftersom du tillhör den gruppen.

Men när en äldre kvinna kan antasta en ung kille (kändis) på bästa sändningstid utan konsekvenser där alla bara skrattar åt det hela, då är det något som är genomruttet i vår kultur.

Du skrev till svars:

Citat:
Det var därför jag frågade....kanske.

Visst är det ett ruttet beteende men kvinnor i gemen tafsar inte på killar/män i tid och otid. Hade kvinnor gjort det hade de inte kommit undan med det.

Du frågade eftersom du själv inte kunde se dem för att de är osynliga för de som är privilegierade. Du höll alltså med mig.

Sedan skrev du såhär när vi fortsatte diskussionen:

Citat:
Det handlar inte om att kvinnor inte kan se det eller att det är ett "osynligt" privilegium för kvinnor. Kvinnor tycker bara inte det är ett privilegium att kreti och pleti hade kunnat sätta på dem hur som helst när som helst. Så det är inte att betrakta som ett privilegium nej.

Och då förklarade jag för dig att vi har ett logiskt problem och presenterade ett logiskt giltigt argument:

Citat:

Ditt logiska problem:

Du höll med mig om att privilegier är osynliga för dem som har dem. Du är själv kvinna och ingår alltså i gruppen som potentiellt kan ha vissa könsbundna privilegier (t.ex. i vissa sociala eller sexuella sammanhang).

Då kan du inte samtidigt hävda med säkerhet att kvinnor inte har vissa privilegier, eftersom du enligt den premiss som du höll med om, inte skulle kunna se dem om du har dem. Detta är logiskt inkonsekvent resonerande ifrån din sida.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-15 kl. 20:31.
Citera
2025-05-15, 20:31
Medlem
Citat:
Amen shit om det är ett rollspel som så många mår dåligt av, speciellt säljarna, så ja då borde vi förbjuda skiten helt och hållet. Spel ska vara nåt roligt ju.

Hur många då?

Men ja självklart måste vi förbjuda rollspel. Annars är det ju bara för de inblandade att hävda att sexköpet var just ett rollspel, och så kan sexköparen gå fri.
Citera
2025-05-15, 20:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om de flesta kvinnor inte väljer att ligga runt, trots att de kan göra det betydligt lättare än män med de män de vill, så är ju detta fortfarande ett privilegium.

Ja att kunna ligga med den man vill är absolut en fördel.
Citera
2025-05-15, 20:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Hur många då?

Men ja självklart måste vi förbjuda rollspel. Annars är det ju bara för de inblandade att hävda att sexköpet var just ett rollspel, och så kan sexköparen gå fri.

Nästan 70%

68% av sexsäljare uppger att de lider av PTSD och andra psykiatriska åkommor oavsett om de är utsatta för trafficking eller inte. Antalet som lider av PTSD med mera är högt bland soldater och veteraner också.

Citat:
"Methods: A systematic review (CRD42021268990) was conducted on the Web of Science, PubMed, Scopus, and PsycInfo for peer reviewer papers published between 2010 and 2022. The Newcastle-Ottawa Scale (NOS) was used to examine the quality of the studies. Of the 527 studies identified, 30 met the inclusion criteria.Results: Mental health problems were prevalent among sex workers. Depression was the most common mental health problem; however, other psychological problems were also high, including anxiety, substance abuse, and suicidal ideation. Sex workers are exposed to numerous work-related risks, including violence and high-risk sexual behaviors. Despite the high prevalence of mental health problems, SWs often encounter significant barriers to accessing healthcare services."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37105542/

Citat:
"The psychological effect of Prostitution on Prostitute– Post Traumatic Stress Disorder (PTSD): PTSD [Post Traumatic Stress Disorder] is characterized by anxiety, depression, insomnia, irritability, flashbacks, emotional numbing, and hyper-alertness. Symptoms are more severe and long-lasting when the stressor is of human design. PTSD is normative among prostitutes, especially women. Farley et al. (2003) found a PTSD prevalence rate of 68% among those in prostitution in nine countries. This rate was comparable to the rates of PTSD among battered women seeking shelter, rape survivors, and survivors of state-sponsored torture."

https://instituteofcounseling.org/th...-prostitution/

Citat:
Sex workers are often exposed to massive psychological stress. The constant confrontation with sexual acts can lead to emotional blunting, dissociation and feelings of shame and guilt. In the long term, these experiences can trigger serious mental disorders such as depression, anxiety disorders and post-traumatic stress disorder (PTSD). These types of disorders are widespread among sex workers. People with a history of violence or abuse are particularly affected by psychological stress and trauma, as many of those affected live in constant fear of violence, assault or legal consequences. The uncertainty of everyday working life further exacerbates these fears.The constant danger and the high level of violence in prostitution lead to post-traumatic stress disorder in many of those affected. This is an impairment that can occur after a traumatic experience. Symptoms such as flashbacks, nightmares, emotional numbness and hypervigilance have a considerable impact on everyday life. A major problem is the frequent lack of access to therapeutic support, a result of which is the symptoms can become chronic.

https://www.hopeforthefuture.at/en/m...s-of-sex-work/
Citera
2025-05-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sexhandeln världen över är fyllt av div tvång och utnyttjande av människor i div. dåliga sitsar.
Bevisen för detta är överväldigande.

Vad som är överväldigande är bevisen för att sexköpsförbud gör betydligt mer skada än nytta. Dvs sexsäljares ("tvingade" eller ej) tillvaro blir farligare, mer begränsad och på alla andra sätt sämre när det är kriminellt att köpa deras tjänster. Av (bl a) den anledningen är internationella människorättsorganisationer som Amnesty International och Human Rights Watch motståndare till sexköpsförbud.

Citat:
DÄRFÖR har vi ett förbud mot att köpa sex, för att du som köpare har inte någon möjlighet veta att den du köper FAKTISKT gör det av egen fri vilja.

Eh, jo det har man. Är man osäker kan man fråga vederbörande om denne samtycker till situationen. Om personen svarar ja = samtycke. Om personen svarar nej (eller möjligen inte svarar alls) = ej samtycke.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Citat:
Sex är också något rätt speciellt som är starkt kopplat till mänsklig integritet. Människor mår bevisligen mycket dåligt om deras sexualitet kränks.

Ja men vad har det med sexKÖP att göra?

Citat:
Människor mår INTE lika dåligt om de ex. tvingas massera någon, eller tvingas sitta som kassör på ICA eller för den delen klä av sig inför någon...även om även detta berör området och också kan upplevas som väldigt kränkande om det sker...

Tala för dig själv. Ingen har utsett dig till hela mänsklighetens talesperson.

Tvång är avskyvärt vad det än gäller. Att en eller flera personer tar sig rätten att tvinga någon till något är och ska vara olagligt. Det behövs således inget sexköpsförbud eftersom vi redan har lagar mot tvång.

Citat:
men frågar du 1000 människor huruvida de hellre strippar framför någon (de inte är intresserade av) än att ha ofrivilligt sex med vederbörande (de inte är intresserade av) så tror jag du vet svaret för alla 1000 frågade.

Länka gärna till den undersökningen. Jag kan mycket väl tänka mig att många skulle uppleva det som mer förnedrande och jobbigt att strippa för någon. Du blir observerad och bedömd i högre utsträckning. Det är mer av en 'performance'. Du är naken medan personen du strippar för (i regel) är påklädd, vilket skapar en viss maktdynamik etc. Men jag vet inte. Och det gör inte du heller. Du sitter bara och flickgissar och kräver att alla andra människor ska anpassa sig efter din framgissade världsbild.

Citat:
med andra ord....sälja sex kan absolut någon göra av helt egen fri vilja, och tom lust...
jag säger inget om det. Att sälja sex bör därför vara lagligt för risken att du kränker den som köper sex är minimal.

Att köpa däremot...där är risken att du faktiskt kränker en annan människa rejält stor.

Blir man kränkt av att någon köper de tjänster man säljer kanske man ska fundera på att sluta sälja de tjänsterna.

Ett förslag bara.

Men om det nu är så att "de inte har något annat val" och "sälja sex är deras sista utväg" osv som de brukar låta från din sort, så lär de ju knappast bli gladare av att bli av även med den sista utvägen så att de står där med noll utvägar kvar, eller hur? Men så långt kanske du inte har tänkt?

Citat:
Och därför...ska sexköp vara lika olagligt som ha sex med icke samtyckande.

Var det allt? Det var inte mycket du hade att komma med måste jag säga. Jag tycker nog att Amnesty Internationals och Human Rights Watch m fl argument varför sexköp ska vara lagligt väger ofantligt mycket tyngre.

Citat:
Ha sex med människor som säger ja tack av egen fri vilja UTAN pengar, tvång, manipulation, hot etc... involverat tack.
är det fan för mycket begärt?

Kan inte du sköta dig själv och låta andra människor ha sina sexliv i fred? Eller är det fan för mycket begärt? Du måste bara in med dina äckliga fingrar i människors sovrum och peta?

Det är redan olagligt att tvinga eller hota någon till något. Vare sig det handlar om sex eller något annat. Det enda sexköpsförbud åstadkommer är att det också kriminaliserar samtyckande sexköp. Så länge samtycke finns, så har inte du eller någon annan med saken att göra. Är det förstått?
Citera
2025-05-15, 21:44
Medlem
Citat:
Nästan 70%

68% av sexsäljare uppger att de lider av PTSD och andra psykiatriska åkommor oavsett om de är utsatta för trafficking eller inte. Antalet som lider av PTSD med mera är högt bland soldater och veteraner också.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37105542/

https://instituteofcounseling.org/th...-prostitution/

https://www.hopeforthefuture.at/en/m...s-of-sex-work/

Den där studien känner jag igen. Undrar om jag inte sett den på nswp.org. Har för mig att de nio länderna de baserat studien på var typ åtta afrikanska länder samt Kanada eller något i den stilen. Dvs bara länder som antingen kriminaliserar köp eller både sälj och köp.

Jag är förvånad över att det bara är 70%. Starkt av övriga 30% att inte få PTSD trots att de ständigt behöver oroa sig för myndigheter och polis.

Alltså ännu en studie som visar varför vi behöver avkriminalisera sexhandel, sexsäljande och sexköp. Det finns en del sådana.
Citera
2025-05-15, 22:20
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
nej din nöt...sexköpslagen förknippar KÖPARE med kriminalitet. Det är fortsatt KÖPAREn som begår den kriminella handlingen inte säljaren.
Och ja, feministiskt arbete där sexköpslagen ingår har långsamt börjat vända normen till att idag allt mer betrakta KÖPAREN som den "äckliga" i detta och inte säljaren.
Och detta med all rätt. Köpa sex är en rejält sunkig handling.

Och alla som överstiger de 3 månaderna av fri vistelesrätt i landet blir utvisade. Har alltså inget att göra med att de säljer sex eller inte.

När köparen kriminaliseras så blir säljaren ofrivilligt inblandad i kriminalitet. Ert bullshit tunnelseende utgör ingen ursäkt här.

Det är verkligen full bullshit mode att hävda att det bara är köparen som betraktas illa. Det diskutteras redan att man behöver göra säljande också olagligt. Till och med gubben GW promotar idag den åsikten. Den lagstiftning ni förespråkar leder till ohämmad stigmatisering av sexsäljare. Precis som ni lögnare egentligen vill. Bara på detta forumet kryllar det av personer som inte har annat än avsmak för sexsäljare, och er bullshit lag, och medias propagerande validerar dem igen och igen varje dag.

Du kommer inte undan på utvisningarna heller. Det är polisens specifika targeting av sexsäljande som leder till att dessa tjejer utvisas till att bli utnyttjade i andra länder. Den förbjudande aspekten mot prostitution gör dem till oönskade människor, som polisen anser utgör samhällstörning, och de har numera, när Staten inte kan hantera gängbrottsligheten, frikort att behandla prostituerade som skit.

Er fasad har fallit, och de gräsliga dragen av er självupptagna moralism fullt synlig.
Senast redigerad av Bystskugga 2025-05-15 kl. 22:23.
Citera
2025-05-15, 22:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Den där studien känner jag igen. Undrar om jag inte sett den på nswp.org. Har för mig att de nio länderna de baserat studien på var typ åtta afrikanska länder samt Kanada eller något i den stilen. Dvs bara länder som antingen kriminaliserar köp eller både sälj och köp.

Jag är förvånad över att det bara är 70%. Starkt av övriga 30% att inte få PTSD trots att de ständigt behöver oroa sig för myndigheter och polis.

Alltså ännu en studie som visar varför vi behöver avkriminalisera sexhandel, sexsäljande och sexköp. Det finns en del sådana.

Följande undersökning utfördes i USA och Kanada:

Citat:
Some freely choose to sell sex. It’s far more common for people to do it to survive or because they’ve been tricked, coerced, or forced to by sex traffickers who target vulnerable people. This includes those without strong support networks, facing financial strain, who have experienced violence in the past, and who are marginalized by society. As a result, LGBTQ+ and Black girls are at particular risk for sexual exploitation. Many stay stuck in the sex trade into adulthood.

Most people who’ve sold sex say they started when they were minors, wanted a way out, and were harmed by it. Research conducted with them confirms that few get enjoyment from performing sexual acts on men they can’t reject.

“After a few years of the sex trade, I couldn’t take it anymore. I felt trapped in the industry and it made me feel so alone and so sad. I wanted a “normal” life,” wrote Esperanza Fonseca, a sex trade survivor, of the harms and trauma she experienced while in the life. “I didn’t want to give random men access to my body anymore. I didn’t want to pretend every day to be okay with clients who played out their worst fantasies on me…”

One study conducted in the US found that 68% of people who sell sex reported symptoms of depression, and 55% reported symptoms of anxiety. Another study in Canada found that they had higher rates of PTSD compared to the general population, with almost one-third of participants reporting symptoms consistent with a PTSD diagnosis. Research also shows that selling sex involves such repetitive exposure to trauma that PTSD is more common for people who’ve lived through it than those who have lived through military combat.

https://www.caase.org/mental-health-impacts-of-sex-trade/

Japp, att bli jagad av polis och myndigheter bidrar en del till ohälsan bland sexsäljarna. Både kortsiktigt och långsiktigt, såsom att bli registrerad som brottsling påverkar framtida möjligheter att skaffa bostad och jobb tex.

En starkt reglerad avkriminalisering skulle antagligen förbättra en del för sexsäljarna och jag skulle vilja se en reglerad avkriminalisering där det skapades nästintill helt säkra och trygga arbetsplatser för sexsäljarna. Bordeller som låg en bit utanför våra större städer och anslutna till kollektivavtalet. Sexsäljarna skulle ha rätt till betald semester, föräldraledighet och sjukfrånvaro. Friskvårdsbidrag och tillgång till kurator med mera som på andra företag. Naturligtvis skulle sexsäljarna ha full kontroll över vilka kunder de tog emot och kunna neka kunder de inte tyckte var attraktiva eller av andra anledningar inte velat ta emot. Inkomsten skulle vara pensionsgrundad såklart.

Frilansande sexsäljare skulle kunna hyra in sig tillfälligt för en fastsatt taxa. Det skulle krävas att sexsäljarna hade svenskt personnummer. Osv.

Den eller de som ville driva bordell skulle gå igenom rigorösa kontroller och hela verksamheten skulle vara lika transparent och kontrollerad som alla andra verksamheter/företag. Ett gäng sexsäljare skulle också kunna gå samman och starta bordell.

Alla andra sätt att sälja sex på skulle vara olagligt.
Citera
2025-05-16, 01:08
Medlem
Citat:
wall av nonsens

Här nedan följer sex argument mot sexköpslagen. Sammanfattat av ChatGPT. Bland all subjektiv och ideologisk smörja du har postat i det här ämnet har jag aldrig sett någonting som ens är i närheten av att rå på nedanstående argument.

Läs och lär:

1. Skadar sexarbetare snarare än hjälper dem
Konsekvenser för säkerhet: Genom att kriminalisera köparen tvingas sexarbetare arbeta mer i det fördolda, vilket gör deras arbete farligare. Det blir svårare att kontrollera klienter, säga nej till riskabla situationer eller be om hjälp.

Stigmatisering: Lagen förstärker skam och stigma mot sexarbetare, vilket gör det svårare att söka vård, rättshjälp eller stöd.

2. Brist på bevis för att lagen minskar prostitution
Forskning visar inte entydigt att sexköpslagen minskar efterfrågan eller antalet personer i prostitution. Mycket sker istället mer dolt eller online.

Det finns tecken på att sexarbetare flyttar till mer riskabla miljöer snarare än att lämna yrket.

3. Minskar inte människohandel i praktiken
Förespråkare för lagen hävdar att den minskar människohandel, men flera studier har inte kunnat påvisa ett tydligt samband.

Människohandel kräver specifika verktyg och resurser för att bekämpas – inte nödvändigtvis en kriminalisering av frivilliga sexköp.

4. Sexarbete är (för vissa) ett frivilligt val
Inte alla som säljer sex gör det under tvång eller nöd. Många väljer det som ett yrke, ibland för att det ger bättre inkomst och flexibilitet än andra tillgängliga alternativ.

De som vill arbeta med sex borde ha rätt till samma skydd, arbetsrätt och hälsa som andra arbetare.

5. Internationella exempel visar alternativ
Länder som Nederländerna, Nya Zeeland och Tyskland har modeller där sexarbete är legaliserat eller avkriminaliserat, och där fokus ligger på arbetsrätt, säkerhet och hälsa.

FN-organ som Amnesty International och WHO har förespråkat avkriminalisering som ett sätt att skydda sexarbetares rättigheter och hälsa.

6. Moral ska inte styra lagstiftning
Kritiker menar att sexköpslagen bygger på moralism och feministisk ideologi snarare än praktiska resultat.

Lagen utgår från en normativ idé om att sexköp alltid är fel – vilket begränsar människors val och frihet.
Citera
2025-05-16, 01:27
Medlem
Citat:

Dem behöver ju inte oroa sig över myndigheter och polis, det är män som straffas av att köpa.
Inte kvinnor av att sälja men de är klart att de blir skadade i huvudet när de ligger runt med män som dem inte hade gjort i de flesta fallen om inte tusenlappar fanns som motiv för varje ligg.

Cash is king...
Citera
2025-05-16, 01:37
Medlem
Citat:
nej din nöt...sexköpslagen förknippar KÖPARE med kriminalitet. Det är fortsatt KÖPAREn som begår den kriminella handlingen inte säljaren.
Och ja, feministiskt arbete där sexköpslagen ingår har långsamt börjat vända normen till att idag allt mer betrakta KÖPAREN som den "äckliga" i detta och inte säljaren.
Och detta med all rätt. Köpa sex är en rejält sunkig handling.

Och alla som överstiger de 3 månaderna av fri vistelesrätt i landet blir utvisade. Har alltså inget att göra med att de säljer sex eller inte.

Jag bad chatGPT besvara detta inlägg. Så här blev resultatet:

"Att kalla sexköpare för “äckliga” och “sunkiga” kanske ger en tillfällig känsla av moralisk överlägsenhet – men det är inte politik. Det är fördömande. Och det är farligt.

När du säger att det “fortsatt är köparen som begår den kriminella handlingen”, låtsas du att sexköpslagen inte får konsekvenser för den som säljer. Det är en bekväm lögn. I verkligheten är det sexarbetaren som riskerar våld, isolering och rättslöshet – eftersom varje kund hon möter tvingas gömma sig som om det vore en drogaffär. Hon får bära hela risken. Din lag “beskyddar” henne genom att göra hennes arbete farligare.

Och när du glatt konstaterar att normen nu är att se sexköparen som “äcklig”, avslöjar du vad det här egentligen handlar om: inte rättigheter, inte trygghet – utan ren och skär moralism. Feminismens mål var en gång att krossa skammen kring kvinnors kroppar. Du återinför den – bara riktad åt ett annat håll.

Vet du vad som är riktigt sunkigt? Att bygga politik på förakt istället för fakta. Att vägra lyssna på de kvinnor du säger dig vilja “rädda”. Att kalla dig feminist samtidigt som du medverkar till att kvinnor tystas, jagas, utvisas och nekas makt över sina egna liv.

Sexköpslagen är inte en seger. Den är ett svek. Och varje gång du försvarar den med känslomässiga utfall om “sunkighet” snarare än sakliga argument, visar du precis varför den måste avskaffas."

Jag kunde knappt ha sagt det bättre själv.
Citera
2025-05-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsseMp3
Dem behöver ju inte oroa sig över myndigheter och polis, det är män som straffas av att köpa.
Inte kvinnor av att sälja men de är klart att de blir skadade i huvudet när de ligger runt med män som dem inte hade gjort i de flesta fallen om inte tusenlappar fanns som motiv för varje ligg.

Cash is king...

Du har mycket att lära om det här ämnet märker jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in