Citat:
Om de flesta kvinnor inte väljer att ligga runt, trots att de kan göra det betydligt lättare än män med de män de vill, så är ju detta fortfarande ett privilegium.
Citat:
Bra att du håller med.
Citat:
Det är just det som skapade det logiska problemet. Ja, du höll först med om det. Sedan började du resonera på ett sätt som var logiskt inkonsekvent med det du tidigare skrev.
Såhär skrev jag:
Citat:
Det finns ett bra citat: "Privilege is invisible to those who have it''.
Att du som kvinna inte kan se att kvinnor är sexuellt privilegierade förvånar mig inte ett dugg eftersom du tillhör den gruppen.
Men när en äldre kvinna kan antasta en ung kille (kändis) på bästa sändningstid utan konsekvenser där alla bara skrattar åt det hela, då är det något som är genomruttet i vår kultur.
Att du som kvinna inte kan se att kvinnor är sexuellt privilegierade förvånar mig inte ett dugg eftersom du tillhör den gruppen.
Men när en äldre kvinna kan antasta en ung kille (kändis) på bästa sändningstid utan konsekvenser där alla bara skrattar åt det hela, då är det något som är genomruttet i vår kultur.
Du skrev till svars:
Citat:
Du frågade eftersom du själv inte kunde se dem för att de är osynliga för de som är privilegierade. Du höll alltså med mig.
Sedan skrev du såhär när vi fortsatte diskussionen:
Citat:
Det handlar inte om att kvinnor inte kan se det eller att det är ett "osynligt" privilegium för kvinnor. Kvinnor tycker bara inte det är ett privilegium att kreti och pleti hade kunnat sätta på dem hur som helst när som helst. Så det är inte att betrakta som ett privilegium nej.
Och då förklarade jag för dig att vi har ett logiskt problem och presenterade ett logiskt giltigt argument:
Citat:
Ditt logiska problem:
Du höll med mig om att privilegier är osynliga för dem som har dem. Du är själv kvinna och ingår alltså i gruppen som potentiellt kan ha vissa könsbundna privilegier (t.ex. i vissa sociala eller sexuella sammanhang).
Då kan du inte samtidigt hävda med säkerhet att kvinnor inte har vissa privilegier, eftersom du enligt den premiss som du höll med om, inte skulle kunna se dem om du har dem. Detta är logiskt inkonsekvent resonerande ifrån din sida.
Ditt logiska problem:
Du höll med mig om att privilegier är osynliga för dem som har dem. Du är själv kvinna och ingår alltså i gruppen som potentiellt kan ha vissa könsbundna privilegier (t.ex. i vissa sociala eller sexuella sammanhang).
Då kan du inte samtidigt hävda med säkerhet att kvinnor inte har vissa privilegier, eftersom du enligt den premiss som du höll med om, inte skulle kunna se dem om du har dem. Detta är logiskt inkonsekvent resonerande ifrån din sida.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-15 kl. 20:31.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-15 kl. 20:31.