2025-05-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggeboii
Det är skillnad på publikvärdar (voluntärer) och ordningsvakter (inhyrda). Publikvärdar har blivit utbildade av Svensk Fotboll att INTE ingripa vid inspring av supportar. De får varken hålla fast, brotta ned eller gripa. Jag har själv gått kursen och det var en stort skämt för mig.

Stora gåtan i dagens situation är ju hur lång tid det tar innan första ordningsvakten är på plats och griper personen. Tar ju nästan två minuter innan de kommer. Här har IFK brustit stort i sitt säkerhetsarbete.

Har ingen erfarenhet av just fotboll men hade varit intressant. På ishockey och andra evenemang är det SISUs utbildning som gäller men du har säkert rätt... Spontant kan jag känna lite att rätt person på rätt plats HADE KUNNAT agera... sen om man får eller inte kan ju diskuteras... Stoppa personen till varje pris eller låta honom komma in och göra nått idiotiskt som i detta fallet "misshandla" en spelare?? Då hade nog jag agerat och sen diskuterat i efterhand
Citera
2025-05-15, 23:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
Men om arrangörerna anställt och betalat folk som ska sätta stopp för det, men de inte gör sitt förväntade jobb?

Ska man verkligen klandra klubben för det?

Ja.

Sedan kan ju förstås klubben i sin tur klandra leverantören. Men det ligger i så fall mellan dessa två parter. Sett till eventuell påföljd för klubben spelar det ingen roll vad för upplägg man har.

En (1) hemmamatch utan publik känns rimligt.
Citera
2025-05-15, 23:13
Medlem
Wajis avatar
Fram med namnet så vi kan hänga ut denna idiot. Finns ingen fylla som försvar.
Gissar att snubben är med innersta kretsen i Ultras eller en kille som vill in ditt.

Fanskapet ska hängas ut. Han förstör fotbollen
Citera
2025-05-15, 23:13
Medlem
Citat:
Det är skillnad på publikvärdar (voluntärer) och ordningsvakter (inhyrda). Publikvärdar har blivit utbildade av Svensk Fotboll att INTE ingripa vid inspring av supportar. De får varken hålla fast, brotta ned eller gripa. Jag har själv gått kursen och det var en stort skämt för mig.

Vad är publikvärdarnas uppgift då?
Citera
2025-05-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Spel utan publik i några matcher borde väl vara rimligt. Kan inte IFK garantera spelarnas säkerhet, så har dom en del att jobba med.
Jag håller helt med östers tränare. Vissa saker måste mötas med konsekvenser av dess handlande.
Så du menar på allvar att ett helt lag och all övrig publik skall straffas pga en jävla dåre? En idiot kommer göra idiotiska saker oavsett vad, det går inte att stoppa…
Citera
2025-05-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det spelar ju ingen roll om väktarna och publikvärdarna(?) jobbar ideellt, är anställda av ifk Göteborg eller är anställda av externa bolag. Oavsett vad har arrangören ett ansvar att se till att sådant här inte sker.

Han borde kunnat stoppas innan han kom in på planen.

Merparten av ”vakterna” är matchvärdar. Som ska observera och rapportera.

De få vakter som finns klarar knappast av att täcka hela arenan.
”-Fixa fler vakter då”, säger ni.
Ja, men det kostar pengar att säkra upp till 100% täckning.

Om du ens går på matcher (föga troligt), kolla nästa gång hur många vakter du ser som iaf ser ut att kunna och får stoppa huliganer.
Citera
Medlem
Citat:

Stora gåtan i dagens situation är ju hur lång tid det tar innan första ordningsvakten är på plats och griper personen. Tar ju nästan två minuter innan de kommer. Här har IFK brustit stort i sitt säkerhetsarbete.
Helt fel. Varje person kan göra ett envars ingripande. Och får använda försvarligt våld för att hålla fast personen
Citera
Medlem
UngeHerrProms avatar
Blir det våld mot tjänsteman då han även försökte skalla ordningsvakten som grep han?

https://x.com/isidorolsbjork/status/...608370283?s=46
Senast redigerad av UngeHerrProm 2025-05-15 kl. 23:32. Anledning: Bättre länk
Citera
2025-05-15, 23:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Merparten av ”vakterna” är matchvärdar. Som ska observera och rapportera.

De få vakter som finns klarar knappast av att täcka hela arenan.
”-Fixa fler vakter då”, säger ni.
Ja, men det kostar pengar att säkra upp till 100% täckning.

Om du ens går på matcher (föga troligt), kolla nästa gång hur många vakter du ser som iaf ser ut att kunna och får stoppa huliganer.

Ja fixa fler vakter då. Fyra per kortsida, åtta per långsida. Eller något sådant.

(2*4)+(2*8) = 24

600 kronor per timme, tre timmar per match.

24*600*3 = 43*200

Femton hemmamatcher

15*43 200 = 648 000, per säsong

Jag säger inte att ifk Göteborg ska lägga de pengarna. Men det känns som att mer resurser hade kunnat läggas på säkerheten. Nu får man ta konsekvenserna av sina prioriteringar.
Citera
2025-05-15, 23:26
Medlem
Conny63s avatar
Det kommer bli dyrt för idioten . Kommer bli minst 3 matcher utan publik för Göteborg . Slutdaltat nu .
Citera
2025-05-15, 23:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Har någon sett till Fylledansken? Han har åtminstone tidigare bott i Göteborg eller däromkring.

Påminner faktiskt om fylledansken sett till utseende och swing. Undrar vad denna kommer kallas? Fylle-Glenn? Kamratfyllan? Eller något annat.
Citera
2025-05-15, 23:33
Medlem
Någon som har en teori om det var just Sebastian Hedlund (killen han måttade slaget mot) som han ville åt? Och i så fall, vad kan spekulationerna kring det vara?

Eller lunkade han bara in på plan och tog första bästa?
Typ Eddie Meduzas sonson som lufsar fram o bah "Nuru din djävul, ska du få smaka på gammal hederlig höger-krrrrrrrrok!"
Senast redigerad av Robbinist 2025-05-15 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in