Citat:
Ursprungligen postat av
Zxcvbnmqwer
Kan va potatiskod från deras sida.
Går du in på deras sida direkt utloggad så kan du inte söka utan måste logga in, kommer du in via Google indexering så kan du söka...
Hur dom tänker att det ska funka i praktiken återstår att se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Justice--
Än så länge har jag inte fått upp mig, både utan konto och med konto skapat. För att ta del av uppgifter och "artikeln" måste man betala. Är ganska säker att jag även förekommer i den nya versionen. jag har aldrig betalat lexbase/verifiera och tänker inte göra det nu heller.
Såg ett exempel hur artikeln kopplas till personuppgifter. De hänvisar även till var man kan begära ut domen med både domstol och målnummer.
Det här är både förtal och bryter fortfarande mot Gdpr. Så inget har egentligen förändrats förutom att domar inte finns med i databasen och att man nu måste skapa ett konto och betala för att se om någon är förekommande till skillnad från gamla versionen där alla kunde söka i databasen gratis utan konto.
Har ett par gamla sökningar med Screenshots som jag har jämfört med nya resultat. Hittills har jag lagt märke till följande: friande domar är (iaf just nu borta i de sökningar jag kan jämföra med). Vissa väldigt gamla domar är borta (gissningsvis inte AI-genomkörda ännu, möjligtvis bortgallrade).
I en av sökningarna är över hälften av domarna borta (dock ganska ovanligt, men svenskt namn i sökningen).
Tror inte de vill att 50% av domarna ska bort så antar att de har någon slags databearbetningsfas där vissa domar helt enkelt inte har hanterats ännu eller att de inte kommer vara sökningsbara innan beslut kommer från IMY och domstolar (de kanske inte vågar chansa med vissa typer av domar).