2025-05-15, 19:01
Medlem
Trist nog kan jag bekräfta att dom nu även börjar publicera handlingar dom fått ut efter HD avgörandet.

Jag kommer höra av mig till tings och hovrätten jag vet mål nr från som tidigare inte publicerats då dom hade förbehåll.

Uppmanar samtliga som själva har samma typ av information att kontakta den relevanta rättsinstansen med denna information så dom kan avgöra om det är ett övertramp i deras mening mot förbehållet. Är det deras bedömning innebär det högst troligt ett vite till parasiterna.
Citera
2025-05-15, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Trist nog kan jag bekräfta att dom nu även börjar publicera handlingar dom fått ut efter HD avgörandet.

Jag kommer höra av mig till tings och hovrätten jag vet mål nr från som tidigare inte publicerats då dom hade förbehåll.

Uppmanar samtliga som själva har samma typ av information att kontakta den relevanta rättsinstansen med denna information så dom kan avgöra om det är ett övertramp i deras mening mot förbehållet. Är det deras bedömning innebär det högst troligt ett vite till parasiterna.

Polisanmäl. Det är brottsligt. Lägg ned tid och utforma en ordentlig anmälan där avgörandet förklaras och att domarna har ett förbehåll med sekretess och att dessa publiceras i strid med förbehållet vilket är brottsligt.
Citera
2025-05-15, 19:47
Medlem
Än så länge har jag inte fått upp mig, både utan konto och med konto skapat. För att ta del av uppgifter och "artikeln" måste man betala. Är ganska säker att jag även förekommer i den nya versionen. jag har aldrig betalat lexbase/verifiera och tänker inte göra det nu heller.

Såg ett exempel hur artikeln kopplas till personuppgifter. De hänvisar även till var man kan begära ut domen med både domstol och målnummer.

Det här är både förtal och bryter fortfarande mot Gdpr. Så inget har egentligen förändrats förutom att domar inte finns med i databasen och att man nu måste skapa ett konto och betala för att se om någon är förekommande till skillnad från gamla versionen där alla kunde söka i databasen gratis utan konto.
Citera
2025-05-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karthor
Den gamla sidan verkar fortfarande finnas kvar men på en annan domän

https://jupiter.verifiera.se/

Dom har bytt URL nu, sidan kan inte längre hittas
Citera
2025-05-15, 20:48
Medlem
Har de endast beslut från domstolar. Hittar inget om åtalsunderlåtelser av åklagarmyndigheten
Citera
2025-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendishand
Har de endast beslut från domstolar. Hittar inget om åtalsunderlåtelser av åklagarmyndigheten

Kan vara så.
Tidigare publicerades (enligt dom själva) inte avgöranden som inte ännu vunnit laga kraft, det gör dom nu.

Eventuellt är det så att tingsrätterna vart mest tillvägagångsmötande och därav fokuserar dom enbart på den typen av avgöranden.
Citera
2025-05-15, 20:59
Medlem
Exakt. Jag har en gallrad åtalsunderlåtelse som inte syns. Kollade även någon jag känner som också har en men som inte gallrats. Den personen finns inte med heller.

Tror du att de kommer sen, eller att de inte kommer va med?
Citera
2025-05-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendishand
Exakt. Jag har en gallrad åtalsunderlåtelse som inte syns. Kollade även någon jag känner som också har en men som inte gallrats. Den personen finns inte med heller.

Tror du att de kommer sen, eller att de inte kommer va med?

Går bara att sia om varför det är så och vad dom planerar till framtiden.

Det skulle likaväl vara så att dom inte hunnit publicera alla artiklar och att det löpande fylls på. Att tjänsten öppnade idag (planerades igår enligt Gunnar axéns uttalande) är ju inte heller föga förvånande efter den muntliga förhandlingen i eu var klar.
Citera
2025-05-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det är det nog alltid, men generaladvokaten lämnar inte alltid ett skriftligt yttrande utan det kan vara muntligt. Om det är muntligt så överlägger EUD direkt efter det muntliga och då går det naturligtvis fortare. Kanske var något otydlig tidigare.

Säger han att de fick ett sådant besked igår, så är det väl så. Svårt att ifrågasätta eftersom jag inte var där.

Jag har förstått det så att generaladvokaten inte behöver blandas in i enkla mål. Så troligen tar det ytterligare några månader innan förhandsbeskedet kommer. Tvärsäker på att det blir positivt besked i alla fall.
Citera
2025-05-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Kan va potatiskod från deras sida.
Går du in på deras sida direkt utloggad så kan du inte söka utan måste logga in, kommer du in via Google indexering så kan du söka...
Hur dom tänker att det ska funka i praktiken återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Än så länge har jag inte fått upp mig, både utan konto och med konto skapat. För att ta del av uppgifter och "artikeln" måste man betala. Är ganska säker att jag även förekommer i den nya versionen. jag har aldrig betalat lexbase/verifiera och tänker inte göra det nu heller.

Såg ett exempel hur artikeln kopplas till personuppgifter. De hänvisar även till var man kan begära ut domen med både domstol och målnummer.

Det här är både förtal och bryter fortfarande mot Gdpr. Så inget har egentligen förändrats förutom att domar inte finns med i databasen och att man nu måste skapa ett konto och betala för att se om någon är förekommande till skillnad från gamla versionen där alla kunde söka i databasen gratis utan konto.

Har ett par gamla sökningar med Screenshots som jag har jämfört med nya resultat. Hittills har jag lagt märke till följande: friande domar är (iaf just nu borta i de sökningar jag kan jämföra med). Vissa väldigt gamla domar är borta (gissningsvis inte AI-genomkörda ännu, möjligtvis bortgallrade).

I en av sökningarna är över hälften av domarna borta (dock ganska ovanligt, men svenskt namn i sökningen).

Tror inte de vill att 50% av domarna ska bort så antar att de har någon slags databearbetningsfas där vissa domar helt enkelt inte har hanterats ännu eller att de inte kommer vara sökningsbara innan beslut kommer från IMY och domstolar (de kanske inte vågar chansa med vissa typer av domar).
Citera
2025-05-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Har ett par gamla sökningar med Screenshots som jag har jämfört med nya resultat. Hittills har jag lagt märke till följande: friande domar är (iaf just nu borta i de sökningar jag kan jämföra med). Vissa väldigt gamla domar är borta (gissningsvis inte AI-genomkörda ännu, möjligtvis bortgallrade).

I en av sökningarna är över hälften av domarna borta (dock ganska ovanligt, men svenskt namn i sökningen).

Tror inte de vill att 50% av domarna ska bort så antar att de har någon slags databearbetningsfas där vissa domar helt enkelt inte har hanterats ännu eller att de inte kommer vara sökningsbara innan beslut kommer från IMY och domstolar (de kanske inte vågar chansa med vissa typer av domar).

Också noterat att friande domar inte är med
Citera
2025-05-15, 22:59
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Vi vet ju hur Lexbase försöker lösa detta. Men vad ska Krimfup göra åt saken? Kommer de fortsätta med publicera som de tidigare gjort? Fattar de inte att de kan få ett förbud utan att åtminstone kringgå det så som Lexbase gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in