Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Du är så sjukt smart

Men om jag har förstått det rätt har du missat massor av börsuppgång de senaste åren pga att det varit "fel p/e tal"?
Jag har sedan länge SKIPPAT aktier p g a kontrollmyndigheterna går inte att lita på. Jag gillar gambling, men inte då andra tillåts grovt bryta lagar, så det går inte att bedöma risken att det blir sådana ONÖDIGA ras igen.
((Skippade fastän jag TJÄNADE 45 % - inte på blankning eller negativa optioner utan på en aktie som gick upp! - under de 5 månader "allt" rasade hösten 2008. Jag har sett andra ras komma, men jag såg inte den där, för jag trodde inte att finanshöjdare kunde vara så klantiga/tillåtas att göra sådant bedrägeri.
Eftersom kontrollmyndigheterna var rena skämtet, värderingsinstitut inblandade i mygel och i USA t o m BELÖNADES de största bedragarna/klantskallarna som skapade det raset!! Och INGEN blev straffad utom en medelstor person i Schweiz!!! så kontrollsystemet går inte att lita på. Dessutom tillåts de göra något liknande fel fortfarande!!!
Därför SKIPPADE jag aktier o d och började researcha SOasien inklusive studera lagarna där och vilka affärsideer som kan passa där. Hade 184

affärsideer på listan, bara sådana som jag kan tänka mig vilja hålla på med. Nu nere i ca 20 med möjlig bra potential, en del av dem behöver mer detaljkoll. Har valt två av dem, som har starts, och en minst en tredje kommer att startas. Återstår att bestämma senare om vinster från dessa används till exbantion av dessa, eller om ytterligare affärsideer läggs till. Enklast är att lägga till uppköp av liknande företag som den säkra av de startade, det finns massor av misskötta billiga sådana. Det svåra är att hitta sådana, som har legaliteterna i ordning, många har det inte, de flesta har fel sorts fastighetsklassificering och fastän det finns massor i regionen var INGET av de företagen är registrerade, enligt registreringsmyndigheterna är vi det första någonsin där
Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Samma gäller TA, det gäller att använda sig av rätt metoder.
Njae. Det är en ENORM skillnad
eftersom FA-köpta billigt klarar sig även då det blir skit, det tar bara längre tid till "cash in"
medan om man TA-köper för mycket mer än de är värda

så kan de sluta i heltorsk konkurs. Om det blir ett plötsligt ras hinner INTE StopLoss med för vanliga investerare, eftersom storfräsarna har tradingrobotar med tillgång till snabbare kanaler till börsen...
Men TA är användbart som hints för att bestämma NÄR man tradear,
- efter att FA har bestämt VAD
Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Trist du bara gillar aktier med pe2. Det finns massor av tillgångar som handlas på de fiansiella markanderna som vi vanliga små kan vara med o tjäna pengar på.
Det är/var bland de SMÅ som fynden hittas.
Innan robotarna kunde man även tjäna bra på gapen mellan köp och sälj. I några FA-bra aktier låg jag ofta först i orderboken på både köp och säljsidan samtidigt

tog bort ena sidan ett tag då jag hade fler eller färre av den aktien än vad jag ville.
Vet inte vad du fått just pe2 ifrån. Pe 8 fann jag ok, men inte fynd. Endel FA-investerade är t o m mindre kräsna än det
Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Själv är mitt motto, the trend is your friend gärna i kombination med ett o annat utbrott. Så enkelt men kan vara klurigt ibland.
Ja, men du kan ju även då bara köpa aktier som FA väljer

säger är bättre än andra akfier...
Som sagt går jag INTE mot trenden jag heller (utom då jag gamblade och vann då "allt" annat rasade 2008). Då jag ser ras komma håller jag mig undan eller tjänade på optioner som är bra vid ras. En nackdel med den typen av optioner, som man tjänar mycket på om man timear rätt, är att TIDsfaktorn kostar mycket pengar, och de blir värdelösa då tiden på dem går ut*, så man behöver vara ganska exakt gällande NÄR raset kommer, det räcker inget bra att lista ut ATT det kommer inom några månader.
*Det går även att tjäna ganska bra totalt med en annan optionsstrategi, genom "många bäckar små blir en stor å". En rik på aktier -kompis har tjänat på det, men det är hans grej att använda den strategin.