• 1
  • 2
2025-05-15, 12:29
Medlem
Beställde borrmaskin förra fredagen och inte ert jävla svar från kundservice om den är skickad eller nåt.

Löser man thrustpilot omdömmen verkar många ha samma problem, så jag funderar om dom kanske drar en existscam eller nåt?
https://se.trustpilot.com/review/www.bygghemma.se

Detta verkar ha hänt senaste veckan eller så och dom lär förlora häen hel del kunder nu när deras betyg blir så dåligt.
Citera
2025-05-15, 12:41
Ingen exitscam, bara dålig leveranstid.
Citera
2025-05-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Beställde borrmaskin förra fredagen och inte ert jävla svar från kundservice om den är skickad eller nåt.

Löser man thrustpilot omdömmen verkar många ha samma problem, så jag funderar om dom kanske drar en existscam eller nåt?

Detta verkar ha hänt senaste veckan eller så och dom lär förlora häen hel del kunder nu när deras betyg blir så dåligt.

Jag har beställt från dom flera gånger utan problem. Har du kollat ifall orderbekräftelsen har hamnat i skräpposten?
Citera
2025-05-15, 12:47
Medlem
Stor varning för det företaget, ett stort skämt. Försökte beställa en duschkabin som aldrig kom. Fick tid för leveranser tre gånger och tog ledigt från jobbet, men de dök inte upp förrän på tredje försöket och då bara levererade en blandare… Chaufförens svar på frågan varför duschkabinen inte var med var ”maybe tomorrow”…
Citera
2025-05-15, 14:44
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jadu, tänkte starta tråd om detta företag förra veckan men nu gjorde du det.

Den 24 april beställde jag en elektrisk pizzaugn, stod den var i lager och leveranstid var 2-3 vardagar.
På 5:e vardagen mejlar jag dom, 4 dagar senare får jag svar att dom inte vet när varan ska skickas.
Väldigt kort svar, inget "vi ber om ursäkt, vi ska göra allt vi kan för att du ska få din vara" eller liknande.

Går några dagar till och jag ringer dom.
Får sitta i telefonkö i 16 minuter innan jag kommer fram men svaret är fortfarande detsamma, dom vet inte ett jävla skit.
Okej tänker jag, väntar nån dag till sen jävlar vill jag avbryta min order och ha pengarna tillbaka.
Tror ni det går?
Nej, i helvette heller!

Då dom helt plötsligt kan se att varan skickats från deras fjärrlager i utlandet eller vad fan det var så skulle jag bara vänta på att få varan och den skulle ha kommit på tisdag i veckan.
Så nu sitter jag här och väntar och imorgon kommer jag beställa från ett annat företag och sen skicka tillbak det jag beställde från bygghemma, om den varan ens kommer.

Dom hade ganska bra omdömme men kollar man nu senaste dagarna så verkar något ha hänt,flera 1 stjärnor och dåliga komentarer och jag kommer också lämna en dåligt omdömme.

Exitscam vet jag inte om dom kan göra då dom väl har en fysiskt butik också men ja, nåt jävla cp är det iaf med detta företag och kommer aldrig någonsin att köpa där mer i framtiden.
Citera
2025-05-15, 17:36
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag handlade av dem för någon månad sedan och det var inga konstigheter. Bara en enda artikel dock.
Citera
2025-05-15, 17:49
Medlem
Graavargs avatar
Bygghemma är ju inte ett företag som har nåt i lager, de bara meddelar och säljer vad andra har i lager. I lager nån stans i världen, så "8 i lager" kan betyda "2 i Indien + 6 i Kina".

Och i dessa tider råder det litet kaos i den globala handeln.

Gillar du Trump så kan du tänka positiva tankar om att det ändå är värt det att det du beställt kommer en månad försenad.

Gillar du inte Trump så kan lägga din försening på hans konto, bland alla andra vansinnigheter han ställt till med. För det är där den hör hemma.

Sådana företag som Bygghemma gör allt för att det ska vara svårt att säga upp eller returnera beställningen. När du köper den så köper de den samtidigt, men förstås till ett lägre pris så de får vinst. Så om du avbeställer så sitter de sannolikt där med vad-det-nu-än-är-för-mojäng. Samma om du returnerar den.
Citera
2025-05-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Bygghemma är ju inte ett företag som har nåt i lager, de bara meddelar och säljer vad andra har i lager. I lager nån stans i världen, så "8 i lager" kan betyda "2 i Indien + 6 i Kina".

Och i dessa tider råder det litet kaos i den globala handeln.

Gillar du Trump så kan du tänka positiva tankar om att det ändå är värt det att det du beställt kommer en månad försenad.

Gillar du inte Trump så kan lägga din försening på hans konto, bland alla andra vansinnigheter han ställt till med. För det är där den hör hemma.

Sådana företag som Bygghemma gör allt för att det ska vara svårt att säga upp eller returnera beställningen. När du köper den så köper de den samtidigt, men förstås till ett lägre pris så de får vinst. Så om du avbeställer så sitter de sannolikt där med vad-det-nu-än-är-för-mojäng. Samma om du returnerar den.

Jag gillar trump men vänligen visa var bygghemma skriver på deras sida att dom sysslar med dropshiping?

Hade jag vetat innan att dom beställer från utlandet när jag lägger beställningen hade jag aldrig beställt då jag är väl medveten om det ekonomiska läget och allt med tullar och skit.
Citera
2025-05-15, 19:24
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Jag gillar trump men vänligen visa var bygghemma skriver på deras sida att dom sysslar med dropshiping?

Hade jag vetat innan att dom beställer från utlandet när jag lägger beställningen hade jag aldrig beställt då jag är väl medveten om det ekonomiska läget och allt med tullar och skit.

Jag sa inte att de sysslar med dropshipping, bara att de inte har egna butiker med egna varor i egna lager. Och det har de inte, det enda de har är några "visningsbutiker" (vilket tydligt står på deras hemsida om du bara kollar).

Jag vet inte hur mycket av Bygghemmas produkter som skickas direkt till kunden från tredje part (vilket är vad dropshipping betyder för mig, också om jag är väl medveten om att andra använder termen bredare), och hur mycket som först skickas till Bygghemmas sorteringscentral och sedan vidare därifrån. Jag har beställt 10-15 produkter, och fått både och. Speciellt varor från svenska tillverkare eller grossister har ofta kommit direkt från tillverkaren (t.ex. ekparkett). Min duschkabin kom i ett polskt paket som i sin tur var inpackad i en svensk försändelse.

Jag har absolut inget emot Bygghemmas businessmodell, som kund vinner man ju på att det faktiskt blir billigare. Men i såna här tider (och runt jul och t.ex. Black Friday) så kan man inte lita på deras tidsangivelser. Och inte 100% på att ens få sin beställda vara i vettig tid, eftersom den del av verksamheten som bygger på att stuff kommer i en container till Bygghemma och skickas vidare därifrån också bygger på att den containern blir full innan den skickas iväg till Bygghemma. Har man otur får man alltså invänta det.

Informationen på Bygghemmas sajt är (enligt mig) väldigt tydlig:

"På Bygghemma.se hittar du över 500 000 produkter för hem och trädgård. För att underlätta inför ett köp finns våra visningsbutiker där du kan du se och känna på ett urval av vårt sortiment. Där kan du också få hjälp av en produktrådgivare att göra din beställning från vår webbshop. Efter beställning levereras dina varor direkt hem till dig eller till ditt närmaste utlämningsställe. Observera att vi, med undantag från ett fåtal produktgrupper, t ex grillar från Weber, inte lagerför varor i våra butiker och att du därför inte kan få med dig dina varor vid ditt besök."
Senast redigerad av Graavarg 2025-05-15 kl. 19:29.
Citera
2025-05-15, 19:40
Medlem
Graavargs avatar
Och förresten, ifall ni inte visste det så är säljer företaget bakom Bygghemma samma produkter också under andra företag (som alltså egentligen är samma företag, de ägs alla av Bygghemma). Nu kommer jag inte ihåg exakt vilka alla de är, men åtminstone Golvpoolen.se, Badshop.se och Byggshop.se är alla egentligen samma som "Bygghemma".

De har i stort sett samma priser på samma varor, men skojigt nog kan de ibland ha olika specialerbjudanden (dvs. fast det är samma vara från i princip samma företag som kommer samma väg från samma leverantör så kan den ha 25% rabatt på en av sajterna samtidigt som den har fullt pris på de andra).
Citera
2025-05-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag sa inte att de sysslar med dropshipping, bara att de inte har egna butiker med egna varor i egna lager. Och det har de inte, det enda de har är några "visningsbutiker" (vilket tydligt står på deras hemsida om du bara kollar).

Jag vet inte hur mycket av Bygghemmas produkter som skickas direkt till kunden från tredje part (vilket är vad dropshipping betyder för mig, också om jag är väl medveten om att andra använder termen bredare), och hur mycket som först skickas till Bygghemmas sorteringscentral och sedan vidare därifrån. Jag har beställt 10-15 produkter, och fått både och. Speciellt varor från svenska tillverkare eller grossister har ofta kommit direkt från tillverkaren (t.ex. ekparkett). Min duschkabin kom i ett polskt paket som i sin tur var inpackad i en svensk försändelse.

Jag har absolut inget emot Bygghemmas businessmodell, som kund vinner man ju på att det faktiskt blir billigare. Men i såna här tider (och runt jul och t.ex. Black Friday) så kan man inte lita på deras tidsangivelser. Och inte 100% på att ens få sin beställda vara i vettig tid, eftersom den del av verksamheten som bygger på att stuff kommer i en container till Bygghemma och skickas vidare därifrån också bygger på att den containern blir full innan den skickas iväg till Bygghemma. Har man otur får man alltså invänta det.

Informationen på Bygghemmas sajt är (enligt mig) väldigt tydlig:

"På Bygghemma.se hittar du över 500 000 produkter för hem och trädgård. För att underlätta inför ett köp finns våra visningsbutiker där du kan du se och känna på ett urval av vårt sortiment. Där kan du också få hjälp av en produktrådgivare att göra din beställning från vår webbshop. Efter beställning levereras dina varor direkt hem till dig eller till ditt närmaste utlämningsställe. Observera att vi, med undantag från ett fåtal produktgrupper, t ex grillar från Weber, inte lagerför varor i våra butiker och att du därför inte kan få med dig dina varor vid ditt besök."

Ändå står det " i lager" på deras varor.
Står det att varan finns i lager så tror väl alla att varan finns just där hos dom eller iaf i sverige, och inte deras lager i typ grekland.

Så är det iaf på de svenska butiker jag handlar.
Undantaget är väl cdon men där står det ju tydligt att varan säljs av ett annat företag.
Citera
2025-05-16, 01:35
Medlem
Citat:

Haha exit scam... Det är inte någon skum och slaskig shopp på darkweb det här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in