Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Jag gillar trump men vänligen visa var bygghemma skriver på deras sida att dom sysslar med dropshiping?
Hade jag vetat innan att dom beställer från utlandet när jag lägger beställningen hade jag aldrig beställt då jag är väl medveten om det ekonomiska läget och allt med tullar och skit.
Jag sa inte att de sysslar med dropshipping, bara att de inte har egna butiker med egna varor i egna lager. Och det har de inte, det enda de har är några "visningsbutiker" (vilket tydligt står på deras hemsida om du bara kollar).
Jag vet inte hur mycket av Bygghemmas produkter som skickas direkt till kunden från tredje part (vilket är vad dropshipping betyder för mig, också om jag är väl medveten om att andra använder termen bredare), och hur mycket som först skickas till Bygghemmas sorteringscentral och sedan vidare därifrån. Jag har beställt 10-15 produkter, och fått både och. Speciellt varor från svenska tillverkare eller grossister har ofta kommit direkt från tillverkaren (t.ex. ekparkett). Min duschkabin kom i ett polskt paket som i sin tur var inpackad i en svensk försändelse.
Jag har absolut inget emot Bygghemmas businessmodell, som kund vinner man ju på att det faktiskt blir billigare. Men i såna här tider (och runt jul och t.ex. Black Friday) så kan man inte lita på deras tidsangivelser. Och inte 100% på att ens få sin beställda vara i vettig tid, eftersom den del av verksamheten som bygger på att stuff kommer i en container till Bygghemma och skickas vidare därifrån också bygger på att den containern blir full innan den skickas iväg till Bygghemma. Har man otur får man alltså invänta det.
Informationen på Bygghemmas sajt är (enligt mig) väldigt tydlig:
"
På Bygghemma.se hittar du över 500 000 produkter för hem och trädgård. För att underlätta inför ett köp finns våra visningsbutiker där du kan du se och känna på ett urval av vårt sortiment. Där kan du också få hjälp av en produktrådgivare att göra din beställning från vår webbshop. Efter beställning levereras dina varor direkt hem till dig eller till ditt närmaste utlämningsställe. Observera att vi, med undantag från ett fåtal produktgrupper, t ex grillar från Weber, inte lagerför varor i våra butiker och att du därför inte kan få med dig dina varor vid ditt besök."