2025-05-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alla är tack och lov inte som du som försvarar myndigheter som sätter sig över lagen och ljuger.
Tragiskt att IOGT nästlat sig även här
2025-05-15, 17:43
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Hur som helst så kanske hon ska inse att hon har problem med överkonsumtion av alkohol, och inte bara spela offer här.

Jo och så kan man undra över hennes anställningsbarhet, även om hon får tillbaka körkortet. Istället för att bara göra det självklara i situationen och dra ner alkoholkonsumtionen rejält eller inte dricka alls tills nästa prov, så fortsatte hon som tidigare. Det är inte egenskaper man vill ha hos en ambulanssjuksköterska, inte heller vill man anställa en person som inte kan anpassa sig till gällande regler utan istället går ut i media som rättshaverist.
2025-05-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jo och så kan man undra över hennes anställningsbarhet, även om hon får tillbaka körkortet. Istället för att bara göra det självklara i situationen och dra ner alkoholkonsumtionen rejält eller inte dricka alls tills nästa prov, så fortsatte hon som tidigare. Det är inte egenskaper man vill ha hos en ambulanssjuksköterska, inte heller vill man anställa en person som inte kan anpassa sig till gällande regler utan istället går ut i media som rättshaverist.
Arbetsgivaren ska skita i vad hon gör på sin fritid
Ska det vara så svårt att förstå
2025-05-15, 17:55
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025

Nja, vissa yrken kräver faktiskt regelbundna tester både för överkonsumtion av alkohol och narkotikabruk. Men då står det klart och tydligt i ditt anställningsavtal.

Jag vet inte om så är fallet med ambulanssjuksköterskan.
2025-05-15, 17:55
Avslutad
Citat:
De har ett starkt förtroende, speciellt i jämförelse med personer här som till varje pris vill fortsätta dricka alkohol och känner sig hotade av provtagningen. När det är så urbota enkelt som att dra ner på drickandet.
Vem är du att döma andra, är du frimicklare eller någon annat typ, politikerwannabe som vill moralisera över att andra inte är som du? Jag gillar till motsats för dig att ta några bärs på nån servering ibland med kompisar och gagga.
Jag har aldrig kört onykter eller ens dagen efter och kom inte dragandes med ditt förbannade chatgtp (verkar vara din enda polare) om mina eventuella PEth-värden. Vissa människor vill ta för sig av livets goda ibland, men jag inser att det är svårt att förstå i grå, dyster calvinistisk värld där man är beredd att ange folk för ett fiktivt PEth-värde till myndigheter.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-15 kl. 17:58.
2025-05-15, 18:00
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:

Eller så är hon kanske bara en av de få stackarna som inte följer normen för den här markören. Det KAN slå olika, vissa kan supa regelbundet och hamna under 0,3. Vissa festar EN dag och hamnar över gränsen.

Det är totalt rättsvidrigt att använda enbart det här testet som underlag.
2025-05-15, 18:02
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Om hon har en överkonsumtion av alkohol kan det göra henne till en dålig förare, även om hon har 0 promille i ett utandningstest. Detta är förstås speciellt viktigt om man ska köra tung ambulans i hög fart.

Sen vad gäller anställningsbarhet så är det en karaktärsfråga. Man vill ha personer man kan lita på, som följer regler och är anpassningsbara. Inte sådana som har svårt med auktoriteter och regler och dessutom deltar i snyftreportage om hur synd det är om personen då man gjorde som man själv ville istället.
2025-05-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Nja, vissa yrken kräver faktiskt regelbundna tester både för överkonsumtion av alkohol och narkotikabruk. Men då står det klart och tydligt i ditt anställningsavtal.

Jag vet inte om så är fallet med ambulanssjuksköterskan.
Självklart
Men det är inte det handlar om här
Proverna bevisar ingenting väldigt märkligt att Sverige har dessa tester när det är så rättsosäkerhet
Ta gärna blåstest på anställda varje dag
Men man har inte med att göra vad jag gjorde för 2veckor sen
2025-05-15, 18:08
Medlem
Citat:
Om hon har en överkonsumtion av alkohol kan det göra henne till en dålig förare, även om hon har 0 promille i ett utandningstest. Detta är förstås speciellt viktigt om man ska köra tung ambulans i hög fart.

Sen vad gäller anställningsbarhet så är det en karaktärsfråga. Man vill ha personer man kan lita på, som följer regler och är anpassningsbara. Inte sådana som har svårt med auktoriteter och regler och dessutom deltar i snyftreportage om hur synd det är om personen då man gjorde som man själv ville istället.
Hur gör man med personer som sover dåligt?
Jag vet inte var ditt hat mot alkohol kommer ifrån
Det är bara tragiskt
2025-05-15, 18:12
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Hur gör man med personer som sover dåligt?
Jag vet inte var ditt hat mot alkohol kommer ifrån
Det är bara tragiskt

Man känner om man är trött och kan låta bli att köra, ta pauser, låta någon annan köra etc.

Har man nedsatta kognitiva funktioner pga alkoholmissbruk så hör det till att man kanske inte själv är medveten om att man är en sämre förare.

Jag har inget hat mot alkohol men det är viktigt att få bort farliga förare från trafiken och det är även i linje med dagens lagstiftning.
2025-05-15, 18:19
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Man känner om man är trött och kan låta bli att köra, ta pauser, låta någon annan köra etc.

Har man nedsatta kognitiva funktioner pga alkoholmissbruk så hör det till att man kanske inte själv är medveten om att man är en sämre förare.

Jag har inget hat mot alkohol men det är viktigt att få bort farliga förare från trafiken och det är även i linje med dagens lagstiftning.

Ett PEth-test kan inte påvisa om du har nedsatta kognitiva funktioner. Nu har charlatanerna på TS krupit till korset (efter fyra års utvärdering) och kräver även test av dessa.

Fantastiskt att det kom just nu när det började brinna under fötterna.
2025-05-15, 18:21
Medlem
Citat:

Hur ska kognitiva funktioner kollas?
Om du inte har kognitiva störningar varför ska körkortet dras in
Tror inte du fattar hur rättsosäkert detta är

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in