2025-05-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det är ju det som skett
Har du inte läst tråden?
Om du vägrar peth test så lär TS dra in ditt körkort
Samma sak som du vägrar blåsa vid trafikkontroll
Sen tas såna prover om du har vissa mediciner
2025-05-15, 14:19
Medlem
Citat:
Det är ju det som skett
Har du inte läst tråden?
Om du vägrar peth test så lär TS dra in ditt körkort
Samma sak som du vägrar blåsa vid trafikkontroll

Nej det är inte vad som har skett. Ja dom har tagit tester i smyg ibland, det har framkommit, men de kan inte dra in körkortet för någon som inte haft några dokumenterade alkoholproblem tidigare och aldrig blåst poitivt hos polisen bara för att man vägrar ett peth test. De har själva listat vad som krävs för att kunna göra det. 1. Man måste ha visat minst 2 pethtester som ligger över 0,3 och det måste finnas något som tyder på att det finns en "överkonsumtion" av alkohol eller ett ohälsosamt leverne sett till alkoholkonsumtion.

Ja ambulansföraren Linn fick sitt kort indraget, men det varför att hon missat på ett antal test samt att hon uppgett att hon druckit alkohol under semester, på fester under vanliga veckor osv.

Om man säger nej till pethtest och det inte finns något att gå på så har de inte laglig rätt att ta någons kort. De kanske kan fundera över varför man säger nej till ett pethtest, men det är allt de kan göra om man inte gjort tidigare tester som visar på hög konsumtion.
2025-05-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej det är inte vad som har skett. Ja dom har tagit tester i smyg ibland, det har framkommit, men de kan inte dra in körkortet för någon som inte haft några dokumenterade alkoholproblem tidigare och aldrig blåst poitivt hos polisen bara för att man vägrar ett peth test. De har själva listat vad som krävs för att kunna göra det. 1. Man måste ha visat minst 2 pethtester som ligger över 0,3 och det måste finnas något som tyder på att det finns en "överkonsumtion" av alkohol eller ett ohälsosamt leverne sett till alkoholkonsumtion.

Ja ambulansföraren Linn fick sitt kort indraget, men det varför att hon missat på ett antal test samt att hon uppgett att hon druckit alkohol under semester, på fester under vanliga veckor osv.

Om man säger nej till pethtest och det inte finns något att gå på så har de inte laglig rätt att ta någons kort. De kanske kan fundera över varför man säger nej till ett pethtest, men det är allt de kan göra om man inte gjort tidigare tester som visar på hög konsumtion.
Man har tagit prover i smyg som du säger
Obehagligt att en del försvarar detta
Nästa gång är det inte alkohol man testar på folk
2025-05-15, 14:37
Medlem
Citat:

Bullshit
Jag lämnade 1test av fyra som var över gränsen och körkortet drogs in
2025-05-15, 14:42
Medlem
Citat:
Bullshit
Sen begriper jag inte att man litar på en myndighet som har lagt alla uppgifter utomlands som är en säkerhets hjärnblödning
2025-05-15, 14:43
Medlem
En ganska bra artikel på Svd

"Efter kritiken mot PEth-testerna: Vi har gjort rätt"
https://www.svd.se/a/KM4v6y/transpor...-peth-testerna

Kort citat
"– Jag tycker nog att vi har gjort rätt. Det som är rätt eller fel i det här kan man ha många olika uppfattningar om men det viktiga är vad domstolarna säger om vår handläggning, säger Jonas Bjelfvenstam."
2025-05-15, 14:48
Medlem
Citat:
Bullshit

Citat:
Sen begriper jag inte att man litar på en myndighet som har lagt alla uppgifter utomlands som är en säkerhets hjärnblödning

För det första, jag litar inte ett dugg på Transportstyrelsen, men nummer två, då har Transportstyrelsen brutit mot sina egna regler som jag tolkar det. De säger ju att det ska krävas minst 2 pethtester som visar över gränsen.
2025-05-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
En ganska bra artikel på Svd

"Efter kritiken mot PEth-testerna: Vi har gjort rätt"
https://www.svd.se/a/KM4v6y/transpor...-peth-testerna

Kort citat
"– Jag tycker nog att vi har gjort rätt. Det som är rätt eller fel i det här kan man ha många olika uppfattningar om men det viktiga är vad domstolarna säger om vår handläggning, säger Jonas Bjelfvenstam."

Bjelfvenstam försöker nu skjuta skulden på domstolarna. Alla vet att förvaltningsdomstolar är en förlängd arm åt myndigheterna.

Tacka fan för att förvaltningsdomstolar med lekmän alltid håller med myndigheten som skall vara expertisen.

Tänk om domstolen skulle ge Kalle rätt att få behålla sitt körkort och i nästa dom säga att Nisse inte skall få behålla sitt. Domstolarna skulle få analysera tidigare domar in absurdum när de sedan skall avgöra om Greta skall få en ”Kalle-dom” eller en ”Nisse-dom”.

Att överklaga ett beslut från TS är meningslöst fram tills dess att media gjort sitt jobb som nu i fallet Linn.

HFD våndas nu något så in i helvete kring fallet Linn. Om de ger PT kan de knappast komma till något annat beslut än att ge Linn rätt. Det i sig innebär att alla andra ”Linn-fall” var fel av underdomstolarna.

Mitt stalltips är att HFD inte ger PT och Linn får fortsatt vara utan körkort.
2025-05-15, 15:01
Medlem
Citat:
För det första, jag litar inte ett dugg på Transportstyrelsen, men nummer två, då har Transportstyrelsen brutit mot sina egna regler som jag tolkar det. De säger ju att det ska krävas minst 2 pethtester som visar över gränsen.
Det är ju en efterhandskonstruktion
Så var det innan
Undrar hur många liv man förstört med detta
Och varför ska man inte kolla bakåt när det gäller detta
Det gick ju bra när man dragit in körkortet för folk som har ett synfel som inte har något att göra med bilkörning
2025-05-15, 15:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Bullshit

De flesta som har fått körkortet återkallat och som har höga PEth-värden har även andra faktorer som har spelat in. De som har fått körkortet indraget enbart baserat på PEth-värden (40 personer förra året) lär ha lämnat minst två prover med värden över 0,3.
2025-05-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Bjelfvenstam försöker nu skjuta skulden på domstolarna. Alla vet att förvaltningsdomstolar är en förlängd arm åt myndigheterna.

Tacka fan för att förvaltningsdomstolar med lekmän alltid håller med myndigheten som skall vara expertisen.

Tänk om domstolen skulle ge Kalle rätt att få behålla sitt körkort och i nästa dom säga att Nisse inte skall få behålla sitt. Domstolarna skulle få analysera tidigare domar in absurdum när de sedan skall avgöra om Greta skall få en ”Kalle-dom” eller en ”Nisse-dom”.

Att överklaga ett beslut från TS är meningslöst fram tills dess att media gjort sitt jobb som nu i fallet Linn.

HFD våndas nu något så in i helvete kring fallet Linn. Om de ger PT kan de knappast komma till något annat beslut än att ge Linn rätt. Det i sig innebär att alla andra ”Linn-fall” var fel av underdomstolarna.

Känner igen detta
Fick rätt i förvaltningsrätten men i kammarrätten var det kört
2025-05-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall

Linn borde lägga fram det vi kommit fram i tråden som bevisning. Tex att en potentiell felberäkning kring halveringstider under arbetet med "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth" under 2013 kan ha gjort att gränsvärdet om 0,3 μmol/l är för lågt satt.

Se inlägg (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth) för mer info. Någon helt oberoende borde granska det jag skrivit för om det stämmer så kan det bli en rejäl soppa av det här.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-15 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in