2025-05-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Av vattnet på gatan att döma, så verkar olyckan ha skett strax efter, men inte direkt på, övergångsstället. Det kan mycket väl vara att föraren var ouppmärksam i något ögonblick, och missade kvinnan som troligen sneddade över gatan i riktning mot rådhuset, Fars Hatt och Gamla Torget. Det kanske var A-stolpen på bussen som gjorde att föraren i kombination med ett oförlåtligt slarv missade den stackars kvinnan och krossade henne under bussen.

vad är A-stolpe i bussen för något?
Citera
2025-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Googla, idiot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaross#A-stolpe
Citera
2025-05-13, 20:55
Medlem
Min svärfar som är blatte från Europa började köra buss 2012. Då var majoriteten svenska gubbar. 13 år senare efter invasionen från arabvärlden hittar du väldigt få svenskar. Ja ni kan ju gissa hur körningen då blivit. Det kan vi tacka Reinfeldt o grabbarna för men har man pengar och bor i något helvit dyrare område så vistas man väl aldrig i kollektiv så det påverkar ändå inte dem...
Citera
2025-05-14, 00:03
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea59
Min vän såg hela förloppet, hon satt i bilen från andra sidan.
Det var en äldre krum kvinna med rollator som gick på ÖVERGÅNGSSTÄLLET
och blir överkörd!!

Hon hade 1 m kvar till trottoaren. Det är fri sikt, en 30 sträcka. Men föraren en "man" i 50 års åldern av utländsk börd tittade tydligen åt annat håll... I mobil säger vittnen...

Flera människor rusade till Det tog en stund innan han ens gick ut o tittade på kvinnan som dog direkt...
Jag är ofta i Kungälv, jag har sett hur illa dessa "män" till bussförare kör....anmält ibland....

Jag beklagar det din vän fått bevittna. Men samtidigt positivt att din väns vittnesmål, förhoppningsvis med ännu fler vittnen, kan klarlägga händelsen och vad som faktiskt ägde rum.

Jag har också sett hur många av förarna inte ens i närheten håller hastighetsgränserna. Inte ens 30-gränsen från Bohusbron och fram till rondellen mot Fontinvägen.

Gamla Grön Express blev stoppad åtskilliga gånger av polisen, och förarna fick både böter och i några fall, även indragna körkort. Denna vetskap genom tidigare bekanta som körde bussarna själva.

Just olycksövergångsstället har varit aktuellt vid flera tidigare incidenter, att förarna kommer svängande från Färjevägen och in på Strandgatan.

Att farten är alldeles för hög, och samtidigt är det gående på väg att gå över gatan på övergångsstället. Och att förarna då upptäcker gångtrafikanterna på tok försent, och då tvingas tvärbromsa.

En sekunds bristande uppmärksamhet, och incidenterna kan bli en dödsolycka. Fruktansvärt tragiskt att en stackars äldre dam behöver sluta sina dagar på asfalten under en buss.

Vi får se hur förarens beteende bedöms i rätten framöver. Jag gissar på grov vårdslöshet i trafik, samt vållande till annans död.
Citera
2025-05-14, 00:55
Medlem
Gosifs avatar
Händer alltför ofta att äldre människor som har svårt att gå blir påkörda av bussar…
Citera
2025-05-14, 02:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Har vi ålder på offret?
80 år.
Citera
2025-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea59
Jag åker ofta buss i Ale/Kungälv/Göteborg.
Jag ser ofta hur många förare sitter med mobil i handen och mycket ofta kör över hastighetsbegränsningen. De har ansvar för många passagerare.

Men blundar man för sanningen så gör man.....För svenska kvinnor är värre tycker du, ja ja....😏

Nu påstår du saker som jag inte sagt. Jag sa att i Kungälv är kommunbilarna värre än bussarna och de körs oftast av svenska kvinnor som kör i 80+ på 50-vägarna och har noll fordonskännedom.

Det är absolut många invandrare som kör buss, men på vilket sätt rättfärdigar det rasistiska påhopp?

Klart som korvspad att föraren brustit när han kör på en äldre dam på ett övergångsställe, men det handlar om att han brustit som förare och har inget att göra med huruvida han är invandrare eller ej.
Det verkar dock övergå ditt förstånd vad som är skillnad mellan person och handling?
Citera
2025-05-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej

A-stolpe är "ramen" runt framrutan. Sitter du i personbil så är B-stolpen där du stänger dörren, mellan framsätet och baksäte i karossen.
Lodräta balkar som skyddar kupén vid smällar.
Citera
2025-05-14, 17:39
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morris756
Nu påstår du saker som jag inte sagt. Jag sa att i Kungälv är kommunbilarna värre än bussarna och de körs oftast av svenska kvinnor som kör i 80+ på 50-vägarna och har noll fordonskännedom.

Det är absolut många invandrare som kör buss, men på vilket sätt rättfärdigar det rasistiska påhopp?

Klart som korvspad att föraren brustit när han kör på en äldre dam på ett övergångsställe, men det handlar om att han brustit som förare och har inget att göra med huruvida han är invandrare eller ej.
Det verkar dock övergå ditt förstånd vad som är skillnad mellan person och handling?

Han har brustit därför att han kör buss så som hans kultur påbjuder i hemlandet, regler är inte strikta, lagar är rekommendationer e.t.c. Ingen jäkla hittepåutbildning som AF köpt upp kan ändra på deras inställning. Därför blev ännu en äkta svensk mördad på mångkulturens heliga altare..
Citera
2025-05-14, 22:51
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morris756

Du är tydligen inte torr nog bakom öronen för att ha åkt med svenska chaufförer för att se ett mönster. Hälsa Hellden och Lind. För tråden är förarens etnicitet inte så intressant eftersom alla utom några enstaka aldrig stått på ett par skidor. Jag har själv försökt passera övergångsställe på stans största gata i storstad och negerjäveln till busschaufför bara brakar förbi. Inte ens med mobilen i handen. Det är negerkaos i landet.
Citera
2025-05-15, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Du är tydligen inte torr nog bakom öronen för att ha åkt med svenska chaufförer för att se ett mönster. Hälsa Hellden och Lind. För tråden är förarens etnicitet inte så intressant eftersom alla utom några enstaka aldrig stått på ett par skidor. Jag har själv försökt passera övergångsställe på stans största gata i storstad och negerjäveln till busschaufför bara brakar förbi. Inte ens med mobilen i handen. Det är negerkaos i landet.

Jag var intresserad av ifall någon hade namn på den olycksdrabbade, du är intresserad av att skriva rasistiska kommentarer.

Utifrån din kommentar har du inget vettigt att tillägga.
Citera
2025-05-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Han har brustit därför att han kör buss så som hans kultur påbjuder i hemlandet, regler är inte strikta, lagar är rekommendationer e.t.c. Ingen jäkla hittepåutbildning som AF köpt upp kan ändra på deras inställning. Därför blev ännu en äkta svensk mördad på mångkulturens heliga altare..

Jag visste inte att du kände chauffören så ut och in. Hade du namn på offret också, med tanke på att du ändå är så insatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in