Citat:
Ursprungligen postat av
Linnea59
Min vän såg hela förloppet, hon satt i bilen från andra sidan.
Det var en äldre krum kvinna med rollator som gick på ÖVERGÅNGSSTÄLLET
och blir överkörd!!
Hon hade 1 m kvar till trottoaren. Det är fri sikt, en 30 sträcka. Men föraren en "man" i 50 års åldern av utländsk börd tittade tydligen åt annat håll... I mobil säger vittnen...
Flera människor rusade till Det tog en stund innan han ens gick ut o tittade på kvinnan som dog direkt...
Jag är ofta i Kungälv, jag har sett hur illa dessa "män" till bussförare kör....anmält ibland....
Jag beklagar det din vän fått bevittna. Men samtidigt positivt att din väns vittnesmål, förhoppningsvis med ännu fler vittnen, kan klarlägga händelsen och vad som faktiskt ägde rum.
Jag har också sett hur många av förarna inte ens i närheten håller hastighetsgränserna. Inte ens 30-gränsen från Bohusbron och fram till rondellen mot Fontinvägen.
Gamla Grön Express blev stoppad åtskilliga gånger av polisen, och förarna fick både böter och i några fall, även indragna körkort. Denna vetskap genom tidigare bekanta som körde bussarna själva.
Just olycksövergångsstället har varit aktuellt vid flera tidigare incidenter, att förarna kommer svängande från Färjevägen och in på Strandgatan.
Att farten är alldeles för hög, och samtidigt är det gående på väg att gå över gatan på övergångsstället. Och att förarna då upptäcker gångtrafikanterna på tok försent, och då tvingas tvärbromsa.
En sekunds bristande uppmärksamhet, och incidenterna kan bli en dödsolycka. Fruktansvärt tragiskt att en stackars äldre dam behöver sluta sina dagar på asfalten under en buss.
Vi får se hur förarens beteende bedöms i rätten framöver. Jag gissar på grov vårdslöshet i trafik, samt vållande till annans död.