2025-05-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så är det. ICA-handlare är ett pack som gärna gråter ut och spelar folkliga.
Fast det är frivilligt att handla där. Utom på små orter som kanske bara har en affär. Men det är inte de handlarna som blir rika.
2025-05-14, 17:11
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Principen är fortfarande korrekt, byt ut gurkan mot vad som helst. Praktiskt taget allt du hittar i en matvarubutik idag är för billigt.
De allra flesta tycker nästan allt är för dyrt.
2025-05-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fast det är frivilligt att handla där. Utom på små orter som kanske bara har en affär. Men det är inte de handlarna som blir rika.
Icahandlarna tjänar även i grossistledet så dom går det ingen nöd på.
2025-05-14, 17:13
Medlem
Karmans avatar
+5,5% är ju priserna jämfört med samma månad förra året. Trenden de senaste månaderna är klart dämpad prisökning, vad jag förstår. Sen står ju sådana onödiga varor som kaffe och choklad för en stor del av ökningarna.
2025-05-14, 17:28
Medlem
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/a...dlare/r39zkdxr

På riktigt, varför skall man bli rik som icahandlare?
Har man gjort någon slags innovation (förutom att muta in ny mark)?. Har man tagit några risker? Nej, det finns väl ingen icahandlare som gått i kk förutom möjligen i det avlägsnaste av utflyttningsorter.
Har man bidragit till någon slags utveckling? Förutom att konkurrera ut den lokala Coopbutiken så att man får ett lokalt monopol.
Senast redigerad av Kalkonkungen 2025-05-14 kl. 17:33. Anledning: Tillägg
2025-05-14, 17:50
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, men priserna hålls uppe pga vad du faktiskt väljer att betala för, i butiken.

Om ingen betalar det nya ”högre” priset, så kommer det gå ner i pris igen.

Om du inte betalar får du inga varor, så svårt att leva efter då i alla fall jag behöver mat att äta av bra kvalitet!
2025-05-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Om du inte betalar får du inga varor, så svårt att leva efter då i alla fall jag behöver mat att äta av bra kvalitet!

Du menar att om Apple går under så kan de inte leverera?
Jag klarar mig lika bra på en begagnad Apple, om jag nu behöver en, eller en nyare men billigare Samsung.

Om det inte skulle finnas mat i butiken så skulle jag börja jaga/fiska själv, så jag inte är ett blöjbarn som är beroende av alla andra.
2025-05-14, 18:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ja absolut , om man vill stå där i kassan med sin gurka går det utmärkt. Du är väl en fri individ med egen vilja?

Min poäng var att en gurka brukar kosta mer än 5 kr. Dom var uppe i 20kr st ett tag.

Tycker du det är rimligt?
Tycker jag att det är rimligt att en gurka kostar 20 kr?

Ja, det låter väl rimligt.
2025-05-14, 18:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Handlarna grinar över sina 5% marginaler vilket är mycket i branscher med låg risk. Samtidigt ingår dom i en värdekedja med detaljister, grossister och producenter.
Kolla hela vinstmarginalen över hela marknaden så inser man att oligopolen lyckats knulla oss konsumter rejält i tvåan.

Se alla snyftreportage om Icahandlaren som bara har råd att ha en Ferrari.

Upsala nya tidning hade en utomordlig artikel om Icahandlarnas aktieutdelning och bilinnehav.
Även om dessa 5% inte gick ICA-handlarna till godo skulle det innebära att varje vara kostade några kronor billigare, det vill säga knappast tillräckligt för att väga mot inflationen vi har haft de senaste åren. Dessutom hade butikerna bommat igen om de inte gick med vinst.
2025-05-14, 18:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/a...dlare/r39zkdxr

På riktigt, varför skall man bli rik som icahandlare?
Har man gjort någon slags innovation (förutom att muta in ny mark)?. Har man tagit några risker? Nej, det finns väl ingen icahandlare som gått i kk förutom möjligen i det avlägsnaste av utflyttningsorter.
Har man bidragit till någon slags utveckling? Förutom att konkurrera ut den lokala Coopbutiken så att man får ett lokalt monopol.
Om det inte finns någon risk med att bli Ica-handlare, varför blir du inte själv det? Lättförtjänta pengar, eller hur? Vill du inte ha en Ferrari?
2025-05-14, 18:19
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tycker jag att det är rimligt att en gurka kostar 20 kr?

Ja, det låter väl rimligt.
Jag tycker det är dyrt.

20 kr för en gurka , som i princip bara består av vatten.
2025-05-14, 19:00
Medlem
DrunkenZealots avatar
USA med flera trycker pengar. För 15 år sedan, så kunde man köpa en ny bil för nästan 100 000.

Nu ligger de på 250 000 minst. Vi har en fantastisk inflation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in