2025-05-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kaffe och choklad. Just de två nöjen som jag köper mest av. Otur.

När jag köpte min senaste chipspåse och öppnade den fanns det bara lite krafs i botten. För 30 kr.

Alla människor, särskilt uttalat i USA, har numera lurats av media till att alla priser ska stiga och det är bara att bita ihop. Det har gett USA de högsta priserna på allt inklusive bostad och bil och snittpriset för bilar är $48000 = 480000 kr. Och hjärntvätten i media har fungerat så bra att de som köper bilen med 100.00 kr i överpris blir hur lyckliga som helst.

Apple var det första företaget som fick genomslag för iden "nu kostar våra produkter dubbelt så mycket som de andras. Men du får en fin vit kartongask också".

Detta ser illa ut för framtiden. Världens sju största företag kan höja priserna hur mycket de vill och ganska snart kommer de att ha alla pengar i hela världen.

Det är ju oxå enkelt att åtgärda ”problemet”.

Låt bli att köpa den dyraste varan, alltid, oavsett om det gäller mobiler, datorer eller mat.

När du inte köper den dyraste varan så går priset ner igen, tills den inte är dyrast.
Och då undviker du det som nu är dyrast, priset på den varan går nu ner, osv osv osv.

Hade man fått alla att göra så, konsekvent, så hade vi aldrig haft skenande priser.
2025-05-14, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju oxå enkelt att åtgärda ”problemet”.

Låt bli att köpa den dyraste varan, alltid, oavsett om det gäller mobiler, datorer eller mat.

När du inte köper den dyraste varan så går priset ner igen, tills den inte är dyrast.
Och då undviker du det som nu är dyrast, priset på den får nu ner, osv osv osv.
Exakt min tanke. Att det faktiskt är vi köpare som triggar inflationen och vi kan även o-trigga den genom att sluta handla de dyraste varor vi inte behöver. Då sjunker priserna och snittpriserna.

Själv har jag slutat med bil, fast jag kört i 40 år. Helt underbart att gå och cykla. Min BMW kostade lika mycket i månaden som min lyxlägenhet. Finns inga pengar att tjäna på mig när jag går.

Jag har aldrig köpt en appleprodukt, Min samsung kostar 3000 kr och har allt som förra iphone hade för 10k, extremt lika dessutom. Jag har även slutat använda amazon facebook google. Jag göder inte roffar-kapitalet längre. Det hjälper till att hålla inflationen nere.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-14 kl. 11:45.
2025-05-14, 11:58
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
I april ökade matpriserna med otroliga 5,5% procent, vad är det som gör att matpriserna ökar som de gör? Stämmer ens siffrorna som SCB presenterar kring inflationen?

https://www.dn.se/direkt/2025-05-14/...-kaffet-rusar/

Matrprierna påvetkas av var de kommer ifrån, Trumps dumheter, klimatförändringar, Putin jäveln i olika grad.

Konspiration nä.
2025-05-14, 12:06
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Finns knappt en bonde kvar i Sverige. Så det rullar ut mkt pengar ur Sverige. Tack alliansen för det.
Ja, för sossarna har ju drivit en positiv jordbrukpolitik?????????? Och det är därför det inte finns en enda jordbrukare som röstar på S?

Konstigt nog röstar alla jordbrukare på alliansen (med undantag för några få som röstar C av gammel vana (men ovanligt nu mer).????

Men du vet naturligtvis bättre än jordbrukarna vilka som driver en bättre jordbrukspolitik?

Förstår du inte själv hur dum du är?
2025-05-14, 12:07
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Finns knappt en bonde kvar i Sverige. Så det rullar ut mkt pengar ur Sverige. Tack alliansen för det.
Kan du förklara hela sekvensen av händelser som du anser ligger bakom, och förklara hur alliansen har orsakat detta.
2025-05-14, 12:18
Medlem
vasaduellers avatar
Orsaken är att du och jag fortsätter att handla. Så länge som vi behåller våra konsumptionsmönster så kommer inga nya lösningar att skapas.
2025-05-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
I april ökade matpriserna med otroliga 5,5% procent, vad är det som gör att matpriserna ökar som de gör? Stämmer ens siffrorna som SCB presenterar kring inflationen?

https://www.dn.se/direkt/2025-05-14/...-kaffet-rusar/

5.5% i årstakt. Inflationssiffrorna stämmer säkert. Men de väljer vad de vill ha med...

Vad ligger bakom? Globalt ökad penningmängd. Skapar man likviditet från luft så händer detta. Ser inte bättre ut framöver imo
2025-05-14, 12:35
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Jepp, några månader sen var lägsta priset på Lidl kring 40 strecket. Idag är allt 65 kr+

Här nere i Skåne är det för det mesta Zoegas som gäller, det kaffet är uppe i 80+ kronor nu överallt.
2025-05-14, 12:50
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Orsaken är att du och jag fortsätter att handla. Så länge som vi behåller våra konsumptionsmönster så kommer inga nya lösningar att skapas.

Eller snarare att vi är lata, för stunden snåla och därmed handlar av jättarna istället för de mindre lokala gårdarna och butikerna.

Resultatet blir att jättarna kan höja priserna utan att någon konsument "orkar" engagera sig, samtidigt som de mindre företagen är tvungna att höja priserna, som leder till att de tappar kunder och sedan går i konkurs.

Börjar vi med att "orka" tänka längre än morgondagen så kommer vi kunna vända på den onda spiralen samt få alla giriga jättar i konkurs, som de förtjänar.
2025-05-14, 12:59
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Exakt min tanke. Att det faktiskt är vi köpare som triggar inflationen och vi kan även o-trigga den genom att sluta handla de dyraste varor vi inte behöver. Då sjunker priserna och snittpriserna.

Själv har jag slutat med bil, fast jag kört i 40 år. Helt underbart att gå och cykla. Min BMW kostade lika mycket i månaden som min lyxlägenhet. Finns inga pengar att tjäna på mig när jag går.

Jag har aldrig köpt en appleprodukt, Min samsung kostar 3000 kr och har allt som förra iphone hade för 10k, extremt lika dessutom. Jag har även slutat använda amazon facebook google. Jag göder inte roffar-kapitalet längre. Det hjälper till att hålla inflationen nere.

Klokt beslut, vet många som säljer sin bil och skaffar en cykel istället. Spar många tusenlappar i månaden och en riktig hälsoboost, många fler borde göra så.

Det är vi köpare som triggar inflationen, exakt.
2025-05-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Matrprierna påvetkas av var de kommer ifrån, Trumps dumheter, klimatförändringar, Putin jäveln i olika grad.

Konspiration nä.

Ja, men priserna hålls uppe pga vad du faktiskt väljer att betala för, i butiken.

Om ingen betalar det nya ”högre” priset, så kommer det gå ner i pris igen.
2025-05-14, 13:19
Medlem
Priset gick inte upp 5,5% i april, det är på årsbasis som man estimerar att prisuppgången på matvaror skall vara 5,5% under 2025. Inte så blodigt alltså men ändå en klar prisökningstakt att se framöver. Denna uppskattning kan ju ändras under året så att den både kan vara högre och lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in