2025-05-13, 21:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Bra att man nu kan handla aktier från Schweiz och Spanien på Avanza. Jag hoppas verkligen att man också inom kort kan handla brittiska aktier på Avanza, det kan man nämligen redan göra på Nordnet.

https://www.avanza.se/aktier/handla-...el-europa.html

Märkligt att de inte informerat om detta via utskick eller PM. Men bra, så klart - och nödvändigt om inte Avanza ska riskera att tappa ännu mer mot uppstickare som Montrose och SAVR, där man redan kan handla med dessa länder plus ytterligare några (som Storbritannien och Polen).

Ännu mer betydelsefullt och efterlängtat hade varit om Avanza även anpassade sin höga växlingsavgift på 0,25 % vid köp av utländska aktier. Som jämförelse har Montrose 0,05-0,12 % och SAVR 0,19 %.
Citera
2025-05-13, 21:52
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Märkligt att de inte informerat om detta via utskick eller PM. Men bra, så klart - och nödvändigt om inte Avanza ska riskera att tappa ännu mer mot uppstickare som Montrose och SAVR, där man redan kan handla med dessa länder plus ytterligare några (som Storbritannien och Polen).

Polen tror jag ska vara spännande. Ekonomin växer för var år som går och Polen blir ett allt viktigare land i Europa. Fixa det här nu Avanza!
Citera
2025-05-13, 22:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Polen tror jag ska vara spännande. Ekonomin växer för var år som går och Polen blir ett allt viktigare land i Europa. Fixa det här nu Avanza!

Jag ska tillägga att Montrose har 99 kr i minimicourtage för polska aktier, och det är ju inte optimalt. Men de menar att avgiften följer intresset, och om fler investerar så kommer de att sänka avgiften. Det gäller även vissa andra länder som Italien och Nederländerna där minimicourtaget i dag är 39 kr (dvs klart sämre än Avanzas villkor - minimicourtage 1 Euro - när det kommer till mindre köp).

Ett alternativ till polska aktier är att köpa ETF:en iShares MSCI Poland UCITS ETF USD (Acc) som stigit 34 % i år, 21 % på 1 år, 110 % på 3 år och 104 % på 5 år.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...ts-etf-usd-acc
Citera
2025-05-14, 08:11
Medlem
Citat:

Ännu mer betydelsefullt och efterlängtat hade varit om Avanza även anpassade sin höga växlingsavgift på 0,25 % vid köp av utländska aktier. Som jämförelse har Montrose 0,05-0,12 % och SAVR 0,19 %.
Avanza har 0,125%-0,25% beroende på förmånsnivå.
Citera
2025-05-14, 11:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avanza har 0,125%-0,25% beroende på förmånsnivå.

0,25 % är standard och gäller för Start, Mini, Small, Mini och Fast pris, för förmånsnivåerna Brons, Silver, Guld och Platina.

Avanzas Pro- och Private Banking-kunder kan sedan en tid välja att ha ett valutakonto med manuell valutaväxling för 0,125 % på en kapitalförsäkring.

Några andra prisnivåer utöver dessa båda - 0,25 eller 0,125 - känner jag inte till och det tror jag inte heller finns.

Eftersom de allra flesta av Avanzas kunder betalar 0,25 % utgår jag ifrån det och använder den siffran när jag jämför med vad andra banker tar i växlingsavgift.
Citera
2025-05-14, 11:54
Medlem
Citat:
Bra att man nu kan handla aktier från Schweiz och Spanien på Avanza. Jag hoppas verkligen att man också inom kort kan handla brittiska aktier på Avanza, det kan man nämligen redan göra på Nordnet.

https://www.avanza.se/aktier/handla-...el-europa.html
Kan nämnas att Avanza inte kör sin europeiska (icke-nordiska) handel direkt på respektive lands egna börser, utan via Equiduct, samt för Schweiz nu via Cboe. Det gör bl.a. att de inte har alla aktier som är listade på t.ex. Xetra i Tyskland eller SIX i Schweiz utan bara ett begränsat urval. Huruvida man får lika bra kurser kan man ju också fundera på, men det är väl kanske inte något problem i de större likvida bolagen de listar.
Citera
2025-05-14, 13:24
Medlem
Citat:
0,25 % är standard och gäller för Start, Mini, Small, Mini och Fast pris, för förmånsnivåerna Brons, Silver, Guld och Platina.

Avanzas Pro- och Private Banking-kunder kan sedan en tid välja att ha ett valutakonto med manuell valutaväxling för 0,125 % på en kapitalförsäkring.

Några andra prisnivåer utöver dessa båda - 0,25 eller 0,125 - känner jag inte till och det tror jag inte heller finns.

Eftersom de allra flesta av Avanzas kunder betalar 0,25 % utgår jag ifrån det och använder den siffran när jag jämför med vad andra banker tar i växlingsavgift.

Pro har haft 0,125% i flera år på alla växlingar (alla år jag varit Pro iaf), även innan valutakontot infördes. Tänkte att jämförelsen blev mer rättvis när du tog med Montrose 0,05% växlingsavgift som kräver en hög förmånsnivå (minst 5 miljoner).
Citera
2025-05-14, 13:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Pro har haft 0,125% i flera år på alla växlingar (alla år jag varit Pro iaf), även innan valutakontot infördes. Tänkte att jämförelsen blev mer rättvis när du tog med Montrose 0,05% växlingsavgift som kräver en hög förmånsnivå (minst 5 miljoner).

Är nog fler än jag som blir lite förvirrade av Avanzas turer. De gjorde ju en stor grej av att de minsann skulle införa valutakonto för att erbjuda lägre växlingsavgifter, och det blev flyttat fram i tiden minst ett par gånger innan det slutligen blev av i höstas (eller om det var i vintras t.o.m.), men exklusivt för Pro- och PB-kunder, vilket kändes rätt surt för en annan.

Men om Pro-kunder har haft 0,125 % i flera år så förstår jag än mindre varför Avanza skulle slå sig för bröstet som om det var nåt stort och revolutionerande de införde. Kanske gällde det bara vissa Pro-kategorier?
Citera
2025-05-14, 15:14
Medlem
Citat:
Är nog fler än jag som blir lite förvirrade av Avanzas turer. De gjorde ju en stor grej av att de minsann skulle införa valutakonto för att erbjuda lägre växlingsavgifter, och det blev flyttat fram i tiden minst ett par gånger innan det slutligen blev av i höstas (eller om det var i vintras t.o.m.), men exklusivt för Pro- och PB-kunder, vilket kändes rätt surt för en annan.

Men om Pro-kunder har haft 0,125 % i flera år så förstår jag än mindre varför Avanza skulle slå sig för bröstet som om det var nåt stort och revolutionerande de införde. Kanske gällde det bara vissa Pro-kategorier?
Nyheten var ju valutakonto för KF, innan har det bara funnits för vanlig depå.

Nordnet har för övrigt lagt till valutakonto för ISK nu och tar 0,075 % i avgift (PB-kunder). Ska även komma för deras KF senare.
Citera
2025-05-15, 08:05
Medlem
Citat:

Nyheten var precis som tidigare nämnts i tråden valutakonto för KF. Utan valutakonto blir det fortfarande väldigt dyrt att intradagshandla utländska aktier eftersom det blir ny växling vid varje köp/sälj. Och även om valutakonto tidigare fanns för AF så lämpar sig inte AF för de som handlar mycket då deklarationen blir en mardröm.
Citera
2025-05-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nordnet har för övrigt lagt till valutakonto för ISK nu och tar 0,075 % i avgift (PB-kunder). Ska även komma för deras KF senare.
Intressant! Montrose har satt igång ett valutaväxlingskrig
Kanske värt att flytta lite mer tillgångar till Nordnet så man tippar över till PB där. De har väldigt lågt krav för PB på Nordnet, 2,5 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in