2025-05-13, 16:41
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Gränsen 0,3 är inte satt ur ett trafiknykterhetsperspektiv utan ett folkhälsoperspektiv. Personer som ligger 0,3 till 0,5 ligger har senare värden som talar emot trafiknykterhetsproblem. Tror de som kört rättfulla i princip undantagslöst ligger över o,5. Majoriteten långt över 1. Varför har man inte gjort en studie på vilka PetH värden de som kör trafikonyktra faktiskt har är för mig obegripligt.

Nej det stämmer inte, för det som socialstyrelsen anser är gränsen för riskbruk, 10 standardglas i veckan, når inte upp till 0,3. Den gränsen är dessutom politiskt satt,den borde egentligen vara 0 standardglas i veckan om man vill eliminera risken helt.

Gränsen på 0,3 är satt för att motsvara en hög alkoholkonsumtion som kan tyda på missbruk och opålitlighet i alkoholhänseende, och motsvarar ungefär 3 ggr mer alkohol per vecka än 10 standardglas.
2025-05-13, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Gränsen på 0,3 är satt för att motsvara en hög alkoholkonsumtion som kan tyda på missbruk och opålitlighet i alkoholhänseende, och motsvarar ungefär 3 ggr mer alkohol per vecka än 10 standardglas.

Kan du vara så vänlig och bevisa detta en gång för alla?
2025-05-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det viktiga är att man aldrig kör berusad, BASTA.
Vad är nästa ? alkoholkontroll på vinglande cyklister eller fotgängare vid systembolaget ?

Eller personer som sitter och eldar vid eldplatsen i skogen och grillar, har dragit i sig ett antal bärs ?

Brottsrubricering: Oansvarigt hanterande av eld under berusning av alkoholhaltiga drycker och med en alkoholhalt i blodet av över 0,2 promille

Eller på någon som framför en båt...
2025-05-13, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Varför har man inte gjort en studie på vilka PetH värden de som kör trafikonyktra faktiskt har är för mig obegripligt.

Den kanske skulle kunna påvisa obekväm information kring det satta gränsvärdet 0,3 μmol/l PEth? Rådatat till en sådan studie borde redan finnas någonstans i deras system.
2025-05-13, 17:11
Medlem
Ok skrivfel med decimalen.

Jag förundras över hur Transportstyrelsen nu skriver att det krävs 28-42 standardglas i veckan för att komma upp till 0,3 i BPeth.

Om de saknar belägg för det vilseleder de nu en massa körkortsinnehavare och det får de då rätta till snabbt som tusen.

Jag har något minne av att endast 14 standardglas skulle kunna leda till 0,3. Kan du i din modell simulera vilken lägsta dagskonsumtion som skulle kunna leda till 0,3?

Givetvis får vi anta 11,2 dygn i halveringstid.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Du har en decimal för mycket där ovan.

Lite siffror från följande studie
"Phosphatidylethanol (PEth) detected in blood for 3 to 12 days after single consumption of alcohol-a drinking study with 16 volunteers"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/

"After the start of drinking, maximum BACs were reached after 2 h with a mean of 0.80 ± 0.13 g/kg (range: 0.61-1.11 g/kg). PEth 16:0/18:1 increased within 8 h to maximum concentrations (mean: 88.8 ± 47.0 ng/mL, range: 37.2-208 ng/mL)."

Enligt ovanstående studie fick försökspersonerna alltså allt mellan ~0,05 - 0,3 μmol/l PEth efter en engångsdos alkohol som resulterade i en promillehalt på 0,61 - 1,11.

Tar man då 0,3/11,1 får man då fram att så lite som 0,1 promille i vissa fall kan ge 0,027 μmol/l PEth. Om vi istället räknar på studiens snittvärden så får man 0,127/8 = ~0,016 μmol/l per 0,1 promille. Dock är de värdena så låga att de kommer hamna under 0,05 μmol/l PEth vid en labbanalys (negativt). Men över tid så byggs värdet upp och man kan alltså hamna över 0,3 μmol/l PEth om man har en lite över medel PEth-bildning och en medel->lång halveringstid.
2025-05-13, 17:12
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Den kanske skulle kunna påvisa obekväm information kring det satta gränsvärdet 0,3 μmol/l PEth? Rådatat till en sådan studie borde redan finnas någonstans i deras system.

Det är tämligen ointressant att se vilken nivå folk har som åker dit för rattfylleri. Då är ju skadan redan skedd. Man vill hitta och hjälpa de som kan ha missbruksproblem INNAN de sätter sig och kör fulla.

Varför är folk här så himla sugna på att få supa hejvilt egentligen? Det är ju bara att dra ner på alkoholen så kommer man aldrig få några problem med PEth resten av livet. Det kallas att ta ansvar och sluta skylla på allt och andra.
2025-05-13, 17:33
Avslutad
Jag gjorde en snabb sökning efter studier som rör PEth-nivåer för de som kört berusade.

"Phosphatidylethanol (PEth) in blood samples from “driving under the influence” cases as indicator for prolonged excessive alcohol consumption"
https://link.springer.com/article/10.1007/s00414-015-1300-5

"Abstract
Phosphatidylethanol (PEth) is considered as specific biomarker of alcohol consumption. Due to accumulation after repeated drinking, PEth is suitable to monitor long-term drinking behavior. To examine the applicability of PEth in “driving under the influence of alcohol” cases, 142 blood samples with blood alcohol concentrations (BAC) ranging from 0.0–3.12 ‰ were analyzed for the presence of PEth homologues 16:0/18:1 (889 ± 878 ng/mL; range <LOQ to 5400 ng/mL) and 16:0/18:2 (355 ± 315 ng/mL; range <LOQ to 1440 ng/mL) by LC-MS/MS. With receiver operating characteristic analysis, PEth thresholds were evaluated to differentiate moderate and excessive alcohol consumption with acceptable sensitivity and specificity in accordance with the 1.6 ‰ BAC limit. With a threshold of 700 ng/mL for PEth 16:0/18:1, prolonged excessive alcohol consumption was detected in 65.9 % of drunk drivers with a BAC ≥ 1.6 ‰ and in 31.6 % of the samples with a BAC < 1.6 ‰. Similar results were obtained for PEth 16:0/18:2 with a threshold of 300 ng/mL. Both criteria, PEth 16:0/18:1 and PEth 16:0/18:2, were conform in the evaluation of drinking habits in 88.7 % of blood samples. These results show the possibility to detect prolonged excessive alcohol consumption, even if the BAC is below the legal threshold of 1.6 ‰ for driving aptitude assessment. As a consequence, concentrations of PEth 16:0/18:1 ≥ 700 ng/mL and of PEth 16:0/18:2 ≥ 300 ng/mL may be considered as indicators for the necessity of driving aptitude assessment in addition to BAC."

Ovanstående studie visar alltså på att snittvärdet för PEth låg på ~1,27 μmol/l PEth (intervall ~0,016 - 2,524 μmol/l PEth). De skriver också om att värden över ~1,000 μmol/l PEth indikerar på behov av en lämplighetsbedömning när det gäller körning.

Sorry! Högsta värdet i studien var alltså ~7,714 μmol/l.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-13 kl. 17:39.
2025-05-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Ja så länge man är medveten om att det är så det ser ut (och det är man) och så länge man inte har hittat en bättre analysmetod som dessutom är ekonomiskt försvarbar att använda sig av (om den skulle vara extremt dyr att använda faller den bort även om den är bättre).

Nej, en tärning är definitivt inte bättre, det tror jag du också inser innerst inne.
Nej, jag inser inte varför en metod som ger en spridning mellan individer på faktor 8 skulle vara bättre än en tärning som har en spridning på faktor 6. Kan du förklara så att även jag förstår?

När du ändå är igång så kan du väl förklara på vilket sätt återkallade körkort bidrar till ökad trafiksäkerhet. Hur hindras olämpliga personer från att köra bil genom att deras körkort återkallas? Mig veterligen finns det gott om exempel på folk som stoppas upprepade gånger för rattfylleri, trots att deras körkort har återkallats. Det hela påminner om hanteringen av vapen. Man tror att man kommer åt de illegala vapnen genom att trakassera legala vapenägare. Samma sak här. Man tror att man kommer åt dem som kör rattfulla genom att trakassera dem som inte kör rattfulla. Det är något väldigt svenskt med dessa skrivbordsprodukter. I vanlig ordning kommer man väl att "se över sina rutiner", som det brukar heta när man gör ingenting alls.
2025-05-13, 17:50
Medlem
Jag ser att du tidigare inlägg konstaterat att en person som dricker 11 standardglas i veckan (1,5 glas x 7) skulle kunna hamna över 0,3. Det förutsätter att personen har en lång halveringstid för BPeth motsvarande vad som har påvisats i studier, d.v.s. 11,2 dygn.

Att Transportstyrelsen nu skriver att det är 28-42 standardglas som leder till BPeth över 0,3 är en skandal av stora mått.

De bör genast rätta detta till 11-42 standardglas förutsatt att konsumtionen är jämt spridd under veckans alla dagar.

Exemplet, ambulanssköterskan Linn, skulle alltså under säg en fredag/lördag druckit 8-10 standardglas sammanlagt. Dessförinnan inte druckit någonting, om hon har 11,2 dygn i halveringstid och om Peth prov togs måndagsmorgon efter att hon druckit fredag/lördag så skulle hon kunna klättra över 0,3.

Är denna tolkning av studien korrekt.

” Studien handlar alltså om 75 personer som drack motsvarande 1,5 standardglas (20 gram alkohol) om dagen under 3 dagar. De hamnade på ~0,013 - 0,030 μmol/l PEth 16:0/18:1 efter första dagen. Där de i övre spannet troligen skulle hamna över 0,3 μmol/l PEth 16:0/18:1 om de fortsatte att dricka samma mängd dagligen och har en lång halveringstid”

Citat:
2025-05-13, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Ok skrivfel med decimalen.

Jag förundras över hur Transportstyrelsen nu skriver att det krävs 28-42 standardglas i veckan för att komma upp till 0,3 i BPeth.

Om de saknar belägg för det vilseleder de nu en massa körkortsinnehavare och det får de då rätta till snabbt som tusen.

Jag har något minne av att endast 14 standardglas skulle kunna leda till 0,3. Kan du i din modell simulera vilken lägsta dagskonsumtion som skulle kunna leda till 0,3?

Givetvis får vi anta 11,2 dygn i halveringstid.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Vid 11,2 dygns halveringstid behövs enligt modellen ett dagligt intag av motsvarande 0,018 μmol/l PEth. Det skulle enligt modellen ge 0,300 μmol/l PEth efter ca 100 dagar. Går man upp till 0,020 μmol/l PEth når man 0,300 μmol/l PEth efter 36 dagar. Dock kan ökad tolerans stöka till det lite och resultera i aningen lägre μmol/l PEth som följd.

Värt att notera att många labb har 0,05 μmol/l PEth som nedre detekteringsgräns. Det behövs inte många standardglas för att komma upp i ~0,018-0,020 μmol/l PEth. Exakt hur många glas varierar lite beroende på hur mycket PEth-bildning som sker vilket är högst individuellt också. En teoretisk beräkning baserat på publicerade studier är 0,4-1,5 standardglas för vissa personer beroende på individuell PEth-bildning.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-13 kl. 18:07.
2025-05-13, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Exemplet, ambulanssköterskan Linn, skulle alltså under säg en fredag/lördag druckit 8-10 standardglas sammanlagt. Dessförinnan inte druckit någonting, om hon har 11,2 dygn i halveringstid och om Peth prov togs måndagsmorgon efter att hon druckit fredag/lördag så skulle hon kunna klättra över 0,3.

Ja så tolkar jag det men jag är inte insatt i just hennes fall. Tänk på att alla har olika PEth-bildning och även olika halveringstid. Båda påverkar slutresultatet mycket under längre perioder. Just i ditt exempel så påverkar kanske inte halveringstiden så mycket iom att det är så kort tid mellan intag och provtagning. Om intaget istället skulle ske varje fredag och lördag så påverkar halveringstiden desto mer.
2025-05-13, 18:03
Medlem
Jag frågade AI om man kan hamna under 0,3 i peht om man dricker en 50cl starköl om dagen.

Slutsats:

Det är möjligt att hålla sig under 0,3 µmol/L om man dricker 50 cl starköl per dag, men:
• Det är på gränsen
• Individuell variation kan göra att vissa får högre PEth trots samma mängd
• Att ta någon alkoholfri dag per vecka kan hjälpa till att hålla värdet nere.

Inte i närheten av någon alkisnivå tycker iaf jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in