Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Tack för ett initierat svar.
I just det här fallet så saknar jag en beskrivning av hur resan fram till utmätningen av RWs bil på blott ett par års tid nått dit från en Far (MW) som råkar skuldsätta sig och så sälja sin bil till en son sm skuldsatt sig och nästan blev av med bilen. Nu kvarstår en belånad bil och en skuldsatt far som ger skev n av att vara utan bil ...
Vad sysslar de med f.ö.? RW hade inte hunnit skuldsätta sig utan fick låna och kunde schwicha 100 tkr till sin far, som hade råkat skuldsätta sig och som rakade ha en bil till salu....
Ingen aning vad de sysslar med det framgår inte.
Dock har du tidslinjen fel. Det framgår i domen att pappan alltså sålde bilen till sonen
innan skulden uppstod.
Att köpa bil med lånade pengar är inte på något sätt ovanligt. Vid tidpunkten hade pappan andra bilar(framgår i domen att pappan har ägt andra bilar under denna perioden) så han behövde väl inte denna bilen längre samtidigt som sonen behövde en bil.
Det är knappast ovanligt att köpa saker av varandra inom familjer, har själv köpt bil av familjemedlem.
Det är heller inte ovanligt att låna saker av varandra, innan jag köpte min första bil lånade jag bil av syskon och föräldrar tämligen ofta.
Det är det här som jag inte förstår hur domstolar(i alla fall tingsrätterna) och KFM resonerar, att det inte bara är presumtion om ägande bara för att man har något i besittning, det anses väga tyngre än nästan vilken annan typ av bevisning som helst, det är ganska verklighetsfrånvänt.
Tänk om domstolarna hade resonerat på samma sätt vid stöld.
Hypotetiskt scenario.
Jag stjäl din cykel. Du anmäler stöld. Jag påstår att cykeln är min.
Som KFM och domstolarna resonerar gällande utmätning så är alltså presumtionen då att cykeln är min eftersom jag har den i besittning. Då skall du bevisa att du äger cykeln, inte jag.
Som domstolarna har resonerar vid utmätning räcker inte bevis på att du köpt den, enligt KFM och TR så väger besittning tyngre.
Som tingsrätten bedömt här hade du kunnat visa kvitto på köp, kvitto på försäkring och kvitto på reparation och de hade ändå dömt att cykeln var min, bara för att jag hade den i min besittning.
Som tur är resonerar man inte alls så när det gäller stöld, det är fullständigt befängt.
Men när det gäller just utmätning så resonerar man så.