2025-05-13, 11:41
Medlem
Skriver detta från Firefox. Har nyligen fått ett problem som "dödat" Chrome. Inga sidor laddar. Har testat flushdns och liknande men det funkar inte, testade dessa tips från Reddit men funkade inte (https://www.reddit.com/r/chrome/comm...es_and_i_have/), någon som vet en fix?
2025-05-13, 12:02
Medlem
kalkryggars avatar
Jag vet att jag hade ett liknande problem för ett antal år sen. Problemet kom och gick och ibland gick det inte ens att starta Chrome. Man dubbelklickade på ikonen men programmet startade aldrig.

Jag vet att då varlösningen att avinstallera Chrome och gå in i den kvarvarande mappen och slänga några filer från den. Sen installerade man Chrome och så funkade det igen.

Jag skulle avinstallerat Chrome och tagit bort alla referenser till den och kört Brave ett tag. Om du om någon månad ändå vill ha Chrome så testa att installera igen. Vad tror du om det?
2025-05-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag vet att jag hade ett liknande problem för ett antal år sen. Problemet kom och gick och ibland gick det inte ens att starta Chrome. Man dubbelklickade på ikonen men programmet startade aldrig.

Jag vet att då varlösningen att avinstallera Chrome och gå in i den kvarvarande mappen och slänga några filer från den. Sen installerade man Chrome och så funkade det igen.

Jag skulle avinstallerat Chrome och tagit bort alla referenser till den och kört Brave ett tag. Om du om någon månad ändå vill ha Chrome så testa att installera igen. Vad tror du om det?

Startar gör det men inget laddar. Såhär ser det ut: https://ibb.co/BHHJ5YxT

Jag undviker GÄRNA att installera om skitmöget med tanke på att jag i nuläget har länkar öppna som jag kan behöva OCH en massa program installerade som jag helst slipper installera om om det är en enkel fix.
2025-05-13, 12:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Startar gör det men inget laddar. Såhär ser det ut: https://ibb.co/BHHJ5YxT

Jag undviker GÄRNA att installera om skitmöget med tanke på att jag i nuläget har länkar öppna som jag kan behöva OCH en massa program installerade som jag helst slipper installera om om det är en enkel fix.

Har du väldigt många flikar öppna så kan det nog vara så att det är vad som ställer till det med webbläsaren. Om du kollar i resursövervakaren så kommer du nog se att Chrome tar upp en jävla massa resurser på din dator.

Det finns tillägg där du kan spara current state (öppna flikar) Jag skulle dock föreslå att du sparar ner det i mindre grupper.

Testa att ta en vanlig textfil och så sparar du webbadresserna från flik till flik och stänger ner flikarna. När du har sparat dem i ett textdokument så startar du om webbläsaren helt enkelt.

Processen att spara adresserna är simpelt. Markera i adressfältet bredvid texten så markeras hela adressen automatiskt. Då gör du Ctrl+C och sen i textdokumentet Ctrl+V. Stäng fliken och ta nästa.
2025-05-13, 13:07
Medlem
Citat:
Har du väldigt många flikar öppna så kan det nog vara så att det är vad som ställer till det med webbläsaren. Om du kollar i resursövervakaren så kommer du nog se att Chrome tar upp en jävla massa resurser på din dator.

Det finns tillägg där du kan spara current state (öppna flikar) Jag skulle dock föreslå att du sparar ner det i mindre grupper.

Testa att ta en vanlig textfil och så sparar du webbadresserna från flik till flik och stänger ner flikarna. När du har sparat dem i ett textdokument så startar du om webbläsaren helt enkelt.

Processen att spara adresserna är simpelt. Markera i adressfältet bredvid texten så markeras hela adressen automatiskt. Då gör du Ctrl+C och sen i textdokumentet Ctrl+V. Stäng fliken och ta nästa.

Happ började med något liknande innan jag såg ditt svar; sitter just nu och sparar ner alltihop som favoriter i en mapp i FF. Om jag sedan inte kan fixa Chrome får jag helt enkelt göra jobbet och installera om alla tillägg/genvägar osv. Bra idé med ett tillägg för att spara "current state" dock så det tar jag med mig i framtiden. Tackar för hjälpen.

Tror inte det har med antalet flikar uppe att göra för övrigt. Har funkat tidigare utan problem och funkar inte nu trots att jag har tagit bort ungefär 3/4. Verkar vara något annat (om någon annan som ser denna tråd i framtiden fått samma problem).
2025-05-13, 13:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Happ började med något liknande innan jag såg ditt svar; sitter just nu och sparar ner alltihop som favoriter i en mapp i FF. Om jag sedan inte kan fixa Chrome får jag helt enkelt göra jobbet och installera om alla tillägg/genvägar osv. Bra idé med ett tillägg för att spara "current state" dock så det tar jag med mig i framtiden. Tackar för hjälpen.

Tror inte det har med antalet flikar uppe att göra för övrigt. Har funkat tidigare utan problem och funkar inte nu trots att jag har tagit bort ungefär 3/4. Verkar vara något annat (om någon annan som ser denna tråd i framtiden fått samma problem).

Ok... skriv gärna hur det slutade och vad som hände. Det kan som sagt vara bra för andra i framtiden.
2025-05-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ok... skriv gärna hur det slutade och vad som hände. Det kan som sagt vara bra för andra i framtiden.

Det slutade med att jag installerade om och nu funkar skräpskiten iaf. Bara glad att min huvudläsare är Firefox för att fixa om alla genvägar, verktygsfält, add-ons osv är, trots att jag har färre saker på den Chrome, SEEEEEGT.

Om någon läser detta och vet vad problemet beror/berodde på så får ni hemskt gärna skriva för jag slipper gärna göra om den här typen av ominstallering igen.

Den kunde inte hämta sidor, Chrome hävdade att jag inte kunde öppna Google pga reklamblock och när jag stängde av den funkade det inte ändå, tog dock inte skärmbild på det men det var precis som om routern hade varit avstängd. Flushdns och annat gjorde nada.
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-05-13 kl. 16:13.
2025-05-13, 16:43
Medlem
Uppdatering. Tror jag vet vad det var/är nu. Det var/är mitt VPN-tillägg. HELVETE skulle kollat det först nu får man lägga kvällen på att fixa alla genvägar och andra tillägg igen bara för att jag inte kom på det. 🤦‍♂️ Använder VPN för att surfa auktioner på Yahoo Japan.

Ultrasurf har jag för mig att den heter. Någon som har tips på annan gratis VPN?

Edit: hittade en som heter "freemybrowser" som inte är seg som sirap iaf. Placerar mig i Kanada istället för USA men funkar lika bra; bara EU som japanerna inte gillar (av god anledning).
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-05-13 kl. 17:16.
2025-05-14, 11:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Det finns tillägg där du kan spara current state (öppna flikar Jag skulle dock föreslå att du sparar ner det i mindre grupper.

Citat:

Rekommenderar TabSessionManager. Funkar perfa i både FF, Chrome och Brave.
2025-05-19, 22:00
Moderator
Protons avatar
Resterande diskussion tas i tråden (FB) *** Den enda tråden om enklare Chrome-frågor II *** tack.

Tråd låst
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in